کد مطلب: ۴۴۲۴۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتراض به تصمیمات ناگهانی بورس ادامه دارد / سهامداران از چه گلایه دارند؟

اعتراض به تصمیمات ناگهانی بورس ادامه دارد / سهامداران از چه گلایه دارند؟

در حالی که بورس اوراق بهادار تهران از نظر عملکرد روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و با حجم بالای ورود نقدینگی در یکسال اخیر مواجه شده، اما بسیاری از تحلیلگران نگران هستند تصمیمات ناگهانی سازمان بورس، بر روند صعودی شاخص کل تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عصر چهارشنبه ۲۰ فروردین، اطلاعیه‌ای از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح بخشی از زیرساختارهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد که قرار است از ۲۵ فروردین اعمال شود. البته این تنها تصمیم ناگهانی سازمان بورس نبود، روز دوشنبه نیز تصمیم سازمان فرابورس در خصوص تعیین محدودیت حجم هر سفارش در نمادهای فرابورس بسیار حاشیه‌ساز شده بود و روز چهارشنبه نیز سازمان بورس از تغییر حداقل ارزش هر سفارش از ۱۰۰ هزارتومان به ۵۰۰ هزار تومان خبر داد.

تغییراتی که در ادامه تصمیمات ناگهانی اواخر سال گذشته بوده و اکثر آنها در روز چهارشنبه هر هفته که معاملات به پایان رسیده، گرفته شده است. تصمیماتی که اگرچه شاید در روند معاملاتی تاثیر منفی نداشته باشد و حتی موجب روان‌تر شدن معاملات و کاهش فشار بر سامانه معاملاتی شود، اما به شدت روی اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشته و موجب کاهش ثبات در بازار می‌شود.

در همین راستا موجی از مخالفت‌ها نسبت به آخرین تصمیم سازمان بورس صورت گرفته است و اعتراضات فراوانی از سوی فعالان و تحلیلگران بورس در فضای مجازی در خصوص تغییرات پی‌درپی اعمال شده از سوی سازمان بورس انجام شده است.

به عنوان مثال حسینی‌مقدم عضو شورای عالی بورس در پستی اینستاگرامی نوشته: « چرا هر چهارشنبه_بیقرار داریم؟!!

این به تفکر مسموم( قیم مآبانه) بر می‌گردد. وضع مقررات جدید، بدون در نظرگرفتن اولین خواسته و البته مهم‌ترین خواسته هر سرمایه‌گذار (نقدشوندگی)، حتما با دلخوری و انتقاد بجا، همراه خواهد بود. تفکر مدیریت سنتی این است که « چه شباهتی بین بورس ما و سایر بورس‌ها وجود دارد که مقررات معاملاتی ما شبیه باشد!!! در حالیکه انتظار سرمایه‌گذاران ما با انتظار سرمایه‌گذار در ترکیه و یا… تفاوتی ندارد. در نتیجه مقررات معاملاتی (microstructure) بایستی مشابه باشد. فراموش نکنیم که هر سرمایه‌گذار از یک بازار مالی سه چیز می‌خواهد: ۱٫ نقدشوندگی ۲٫ نقدشوندگی ۳٫ نقد شوندگی.. وضع مقرراتی که نقدشوندگی را از بین ببرد یا کم کند، از اساس باطل است.»

در ادامه بخشی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در این رابطه را که در گزارش اعلام قوانین جدید برای بورس ثبت شده است، می‌توانید بخوانید:

فردی ناشناس اعتراض خود را اینگونه ابراز کرده است : «میتونم فقط این را بگم که در هیچ جای دنیا، حتی کشورهایی با داشتن بازاری که یک پنجم بازار ما است اینقدر قوانین دست وپا گیر درست نمیکنند. این قوانین فقط برای این ساخته و پرداخته میشود که در صورت لو رفتن مافیای درون بورسی، از لابلای این قوانین توجیح بکشند بیرون و بهتر بگم که این قانون نیست بلکه راه فرار از قانون است. »

احسان نیز فرد دیگری است که این چنین نظر داده است: « کارکه نیست تو این مملکت . تازه اگه جایی هم استخدام بشی باید حقتو از کارفرما گدایی کنی . تازه کارفرما هم کلی از سرو ته پولت می زنه . اگر هم کامل بگیری فقط ۱۰ روز جوابگوت هست . بری کار آزاد بکنی فقط باید سگ دو بزنی چون توبازار جا افتاده که سود کم کار زیاد . ولی الان شده سود کم حمالی مردم . یک کار هم که می تونی باهاش تا اخر ماه یک پول بخور نمیر داشته باشی جلوشو می گیرن . کشور های دیگه حقوق یک کارگر کفاف زندگیشو می ده تازه بهش هم تسهیلات میکن خونه و ماشین هم می دن . اینجا پولت به ماشین خونه برسه سریع ۳ برابر می شه..»

علی می‌گوید : «با همون قانون حجم مبنا مشکل داریم و سهم ۲ماه شل کرده و داره درجا میزنه بعد قانون جدید ،واقعا که. گر واقعا میخواهید قانونی در بورس تصویب کنید از ۶ماه قبلش بگید که هر کسی فکر کار خودشو کنه. شماها هم یاد گرفتید مثل بنزین یک شبه اعلام کنید گران شده بدون مقدمه که اونم دیدید مردم همه چی رو ویران کردند.. هر کاری یه اصولی داره ((سرمایه مردم که شوخی بازی نیست)).. »

فردی دیگر نیز که از تصمیمات اخیر سازمان بورس کلافه شده، اعتراض خود را اینگونه ابراز کرده است: «بنده ملکم رو فروختم و وارد بورس شدم اول به قانون حجم مبنا خوردم دوم این قانون حالا ملکم ۶۰درصد رفته روش ولی تو بورس ۲۰درصد رفته روش که همونم پایدار نیست. دوستان بنظر بنده همان بازار سکه و ملک بهتره تا این وضعیت بورس.»

کاربری در بخش نظرات خبر مربوط به تغییرات جدید سازمان بورس، چند پرسش را از مقامات مطرح کرده است : « ۱- مگه روسا نگران جریان نقدینگی معلق در کشور نیستند؟ مگه نگران گرانی دلار و طلا نیستند ؟ آخه با این کار اکثر افراد پول را از بازار بورس خارج و این حجم نقدینگی را بدون ریسک و استرس وارد بازار دلار و طلا و مسکن میکنند.بعد مسوولین میگویند چرا تورم ۲۰۰درصد یا بیشتر شد!!
۲- مگه رئیس عوض نشده؟اگر شده و حتی هنوز تودیع معارفه انجام نشده نباید این بخشنامه را می دادند چون معلومه که رئیس قبلی باید رفتن خودش را بد جلوه دهد و به سهامداران بفهماند که اگر من برم بورس می ریزه.
و اگر هم با هماهنگی رئیس جدید بوده که دیگه هیچی باید پول خود را برداریم و از بورس فرار کنیم .چون خشت اول را کج گذاشت.
۳- چرا این گونه اخبار آخرین روز معاملاتی هفته اطلاع رسانی میشه؟احتمالا دستهای پشت پرده در کار است و قبلا به یکسری از سهامداران، خبر این گونه بخشنامه ها به صورت رانتی رسیده و باید تا آخرین روز معاملاتی ضمن نوسان گیری اقدام به فروش کنند
۴- با این اوضاع ما که سهم خیلی خیلی اندکی داریم( حدود ۳ میلیارد تومان) از روز شنبه خارج و به بازار های دیگه که میرویم.»

کاربری به نام بهرام نیز البته با این تصمیم موافق است و می‌گوید :« اتفاقا تصمیم عاقلانه ای هستش اگر مجدانه ادامه بدن و شفاف سازی کنن. البته به ضرر حباب سازان و سیگنال فروشان خواهد بود. امیدواریم نظارتشونو تو بازار قوی کنن.»

هادی هم اعتراض خود را اینگونه اعلام کرده است : «با سلام و عرض ادب مورد ۵۰ درصد (که قبلاً طی ۱۵ روز معاملاتی مشمول قانون می شد) هیچ بازه ی زمانی ندارد و به بیان بسیار ساده یعنی هر نمادی فقط حداکثر در یک سال ۵۰ درصد قابلیت افزایش قیمت دارد!!!!!! مگر اینکه گزارش دهد که تازه اگر سازمان قانع شود!!! آخه رب گوجه که مثلا از ۴ هزار تومن شد ۲۰ هزار تومن توجیه خاصی داشت؟؟؟ اینها هنوز درک نکرده اند که بورس در سراسر جهان مفهوم عرضه و تقاضا را برای نرخ گذاری ملاک قرار می دهد… عملاً دارند می گویند که فقط سهامبازی کنید و سهامداری هیچ مفهوم و توجیه اقتصادی ندارد!! یعنی طرف که اگر به حداکثر رشد یک سهام در یک نهاد رسید سریعاً بفروشد و برود سهام دیگری بخرد و حالا بدبختی که سهام رو از اون بخرد!!!!!! فقط جا دارد که ۵۰ درصد افت کند نه حتی یک درصد رشد.»

این نظرات تنها گوشه‌ای از اعتراضات سهامداران خرد به تصمیمات ناگهانی سازمان بورس است که در تجارت‌نیوز ابراز شده و فعالان بورس و معامله‌گران در دیگر رسانه‌ها نیز شکایت خود را از این تغییرات ابراز داشته‌اند. با این حال برخی مننظرند تا ببینند در دوران ریاست قالیباف بر سازمان بورس، آیا باز هم این تغییرات پی‌درپی ادامه خواهد داشت یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با این تورم طبیعی و معقوله قیمت سهم باید بره بالا ، با این قانون فقط شوک یکروزه وارد بازار شد بنظر من سهم راه خودش رو ادامه خواهد داد ، این اعتراضات منطقیه

  • ایمان

    این قانون های من درآوردی باید جمع بشود، انشاالله رییس جدید حامی سهامداران باشند.

  • ناشناس

    سازمان بورس محترم، وقتی مردم در بورس سرمایه گذاری میکنن، هم به تولید و اقتصاد و اشتغال جوانان کمک میکنن و هم مانع افزایش قیمت و حباب در بازارهای موازی میشن۰
    پس لطفا تصمیماتی بگیرین که باعث رشد تولید و اقتصاد کشور بشه نه فرار سرمایه گذار خرد از بورس۰
    با تشکر۰

  • ناشناس

    سلام بورس هم حالا مثل تصمیمات دولت تدبیر ازروی بی تدبیری است اگر به فکر جهش تولید هستند باید سرمایه های خرد جمع شود 100هزار عالی بود

  • ناشناس

    قیمت طلا و دلارو سکه و مسکن چند برابر شده پس قطعا طبیعیه که سهام هم قیمتش بالا بره هر سهمی که تقاضا داره خب قیمتش میره بالا و طبیعیه اگر بخوان با این قانونا بازار بورسو متشنج کنن و مردم پولارو بیارن تو بقیه بازارها تورم شدید صورت میگیره پس هر روز قانونو دس کاری نکنن بزارن مردم بدون استرس بمونن

    • ناشناس

      شما از اون دلال هایی هستید که دلار ها رو به موقع فروخته و برده تو بورس و بهبهه سقوط تاریخی بورس، کل سرمایت رو دوباره با کلی سود دلالی و کار نکردن 7 برابرش رو برمی گردونیشما اصلا بورسی نبودی!دلار و طلا در زمانی که شاخص روی 90 هزار تا بود، به ترتیب 12 و 400 هزار تومن بودندهرگز طبیعی نیست که دلار و طلا 60 الی 70 درصد رشد کنن و بورس 700 درصد!!!

  • ناشناس

    یکسری بیسواد دارند بورس و اقتصاد رو مدیریت میکنن شایدم یکسری حقه باز

  • فرهاد

    بابا این قانون حداقل سفارش چی بود. من با کارگری یه چندرغاز در می آوردم، صد تومنش رو می ذاشتم توی بورس که یه سرمایه گذاری کرده باشم برای بچه هام. به چشم قلک به بورس نگاه می کردم. الان باید جون بکنم تا پونصد تومن پونصد تومن جور کنم بعد

  • ناشناس

    با این قانون ها میخوان نقدینگی رو بکشن سمت طلا و دلار نمیدونم شاید مسولین بورس ایران واسه کشور دیگه ایی کار میکنن دوست ندارن چرخ اقتصاد بچرخه

  • ناشناس

    بورس هر كشور سرمايه هر كشوري محسوب ميشه و عملكرد دولت اون كشور رو نشون ميده . درهفته دولت بهتر است اولين گزينه تان براي افتتاح رمان قرمز رنگي باشد كه اين روزها در بورس با سرمايه و زندگي مردم براي خود به پا كرده ايد …….

  • ح نسیمی

    سلام خودم دوستام هرچه سهام میخریدن همش افت 20یا 30یا50درصدی کردن..هرچه عرضه اولیها سود میکنن.درعوض بقیه سهامها ده برابرش افت میکنن .بورس قماری بیش نیست وفقط جیب مردم رو آن هم دراین اوضاع بد اقتصادی خالی میکنن.خیلی ضرر کردم نه میتونم بفروشم ونه نگه دارم.موندم که چکار کنم