کد مطلب: ۳۴۷۷۹۵

جهانگیری عنوان کرد:

نیاز است در این مقطع زمانی اعتراض مردم شنیده شود

نیاز است در این مقطع زمانی اعتراض مردم شنیده شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مقطعی هستیم که به شدت نیاز است اعتراض مردم شنیده شود و پیداست در شرایط کنونی به کمک مردم می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی در سالن اجلاس سران سخنرانی کرد. صحبت‌های وی را در این مراسم در ادامه می‌خوانید.

*به دلیل برنامه‌ای که برای رئیس جمهور پیش آمد نتوانست در این برنامه شرکت کند و بنده به جای او ادای وظیفه می‌کنم، امیدوار هستم همواره شاهد دستاوردهای مهم‌تر و بیشتر برای جامعه انسانی باشیم.

*هم به لحاظ فردی هم در نهاد‌هایی که مسئولیت داشتم نیاز به علوم انسانی را درک می‌کنم و معتقد هستم این بخش از علم در زمان‌های خاص نقش کارساز و تعیین کننده‌ای برای عبور از تنگنا‌ها دارد. هرچه مشکلات بیشتر می‌شود نیاز ما به علوم انسانی ملموس‌تر می‌شود.

*گاهی اوقات به دلیل شدت مشکلات حل آن‌ها نیاز به کار بیشتری دارد و انتظار ما از مراکز پژوهشی این است که به دولتمردان وشهروندان در فهم درست مسائل و ارائه راهکار‌ جهت برون رفت از مشکلات کمک کنند.

*اگر متوجه نشویم که مشکلات از کجا نشأت می‌گیرند به مقصد نمی‌رسیم و در مسیر علوم انسانی نقش نخبگان پر رنگ‌تر از اساتید رشته‌های علوم انسانی است.

*راه درازی را پشت سر گذاشته‌ایم و از گردونه‌های سختی عبور کرده‌ایم، اگر نگاهی به گذشته و نگاهی گذرا به مشکلات داشته باشیم بسیاری از دوران زندگی استثنایی بوده است. آثار جنگ در شرق کشور ما و در کشور افغانستان و جنگ خلیج فارس هنوز پا برجاست؛ گروه‌های تروریستی به دنبال معرفی چهره جدیدی از اسلام هستند و اگر ایران دست به کار نمی‌شد داعش امروز در منطقه دولت داشت.

*اکنون پس از عبور از مشکلات با فرصت‌های خوبی روبه رو هستیم و البته تنگنا‌ها تحریم‌های زیادی هم در مقابل ما قرار داده است و با توجه به آموخته‌های خود می‌توانیم شرایط کشور را با وضع بهتری پیش ببریم.

*در آستانه چهل سالگی انقلاب علاوه بر توجه به مشکلات کشور به افق گشودن نسبت آینده احتیاج دارد، باید به کمک اراده سیاسی نگران درباره آینده کشور و در بخش‌های فرهنگی و سیاسی برطرف کنیم.

*درباره جنگ رسانه‌ای آمریکایی باید بگویم که این جنگ در کنار جنگ اقتصادی به وجود آمد و مهمترین هدف آن‌ها این است که آینده نسل جوان ایران را مبهم نشان دهند یا به تعبیر خود تردید درباره آینده کشور را بیشتر کنند، به همین دلیل باید تلاش گسترده‌ای جهت رفع نگرانی‌ها داشته باشیم.

*زمان بالابردن اعتماد به نظام است و سرمایه اجتماعی همواره به ملت ایران کمک کرده تا از شرایط دشوار عبور کند این سرمایه نتیجه قرائت دینی امام راحل از اسلام بوده است و ایشان فرمودند مردم در حکومت نقش تعیین کنننده‌ای دارند و تلاش این است.

*دشمنان به دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی ایران هستند، بیش از هر زمان دیگری دانشمندان و نخبگان می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند و طبیعی است برای بالا بردن اعتماد و امید اجتماعی باید در رویکرد‌ها و رفتار‌ها اصلاحات انجام شود.

*گفتگو میان دولت و دانشگاه آغاز شده است، از سال گذشته سعی کردم موضوع گفتگو ملی را در همه جا مطرح کنم و فکر می‌کنم راه عبور از تنگنا‌ها توجه به مسائل داخل و گفت‌وگو است.

*اکنون بین دانشگاه‌ها گفتگو آغاز شده است؛ گفتگو و همدلی نیاز اصلی کشور است و به این موضوع به شدت احتیاج داریم.

*تمام نهاد‌ها در چارچوب وظایف خود باید عمل کنند، هر نهاد و هر شخصی که تصمیم می‌گیرد باید در برابر ملت پاسخگو باشد دولت و قوه‌های مختلف همه و همه باید پاسخگوی مردم کشور باشند. نخبگان باید به حکومت کمک کنند و در هرجایی که ممکن است هشدار دهند؛ در مقطعی هستیم که به شدت نیاز است اعتراض مردم شنیده شود و پیداست در شرایط کنونی که در تنگنا هستیم به کمک مردم می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

*نخبگان نقش واسط میان دولت و مردم هستند و طبیعی است باید به الزامات آن توجه داشته باشیم، امیدوار هستم صاحب نظران در رشته‌های علوم انسانی در شرایط کنونی کشور به خوبی وارد عمل شوند تا از شرایط کنونی عبور کنیم.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.