کد مطلب: ۳۱۱۶۳۴

مروری بر روزنامه‌های ‌یک‌شنبه ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۹۷

اختیارات جدید بانک مرکزی و اصلاحاتی که در پیش است

اختیارات جدید بانک مرکزی و اصلاحاتی که در پیش است

وطن امروز و ایران از اعطای اختیارات جدید به رئیس بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی خبر می‌دهند. دنیای اقتصاد شش پیش‌شرط مداخله ارزی را بیان می‌کند. در نهایت همشهری به بررسی طرح گفتگوی اجتماعی پرداخته است.

مشکلات نظام بانکی یکی از مسائل مهم اقتصاد ایران محسوب می‌شود که نیازمند ترمیم فوری است. تا جایی که مسعود نیلی، دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور از آن تحت عنوان یکی از ابرچالش‌های اقتصاد کشور یاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه وطن امروز در گزارشی از تصویب اختیارات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی خبر می‌دهد.

روزنامه ایران نیز در گزارشی تحت عنوان « اختیار ویژه به رئیس کل » خبر از اختیار سران قوا به رئیس بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی می‎‌دهد.

این روزنامه به پست اینستاگرامی همتی اشاره می‌کند که وی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب بر اتخاذ تدابیر و تصمیمات جدی و عملیاتی برای حل پنج مشکل کلیدی اقتصاد تأکید کردند. از پنج مورد، سه مورد آن یعنی مشکلات نظام بانکی، نقدینگی و تورم در حیطه مسئولیت مستقیم بانک مرکزی است.

این روزنامه همچنین به نقل از پست اینستاگرامی همتی می‌نویسد: برای کنترل و هدایت نقدینگی، کند کردن روند رشد تورم و متعاقبا کاهش تدریجی آن، اولویت‌بندی مشکلات در هم تنیده نظام بانکی و اخذ مجوزهای لازم برای اصلاح تدریجی آن و تبدیل شبکه بانکی به موتور محرکه اشتغال و تولید و خصوصا ساماندهی بازار ارز و حرکت در مسیر نرخ ارز تعادلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برنامه‌های مشخصی داریم که با مشورت صاحب‌نظران اقتصادی، بانکی و ارزی و همراهی مدیران و کارشناسان بانک مرکزی و سیستم بانکی آنها را عملیاتی کرده و اجرا خواهیم کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود به بررسی چگونگی مداخله دولت در بازار ارز پرداخته است. این روزنامه با عنوان « ۶ پیش‌شرط مداخله ارزی » می‌نویسد: مداخله در بازار ارز عموما با دو هدف «کنترل نرخ ارز» و «تعدیل ذخایر ارزی» صورت می‌گیرد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد مداخله غیرهوشمندانه در بازار همیشه منجر به تنظیم قیمت یا تعدیل ذخایر ارزی نشده و منجر به تضییع منابع عمومی شده است. به همین دلیل لازم است به‌منظور تضمین رفاه عمومی، اصولی معین و مدون برای مداخله در بازار ارز تعریف شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: در مجموع دو رویکرد «قاعده‌مندی» و «صلاحدیدی» در خصوص نگرش سیاست‌گذار به مداخله وجود دارد. در رویکرد صلاحدیدی سیاست‌گذار در خلال مداخله تابع ضوابط و اصول از قبل تعیین‌شده‌ای نبوده و تصمیم به مداخله را تابعی از ذخایر و شرایط اقتصادی می‌داند.

دنیای اقتصاد می‌افزاید: در رویکرد قاعده‌مندی سیاست‌گذار قبل از مداخله در بازار ۶ متغیر اصلی «زمانبندی مداخله»، «تکرر یا Frequency مداخله»، «گستره مداخله»، «رویکرد مداخله»، «واسطه‌های مداخله» و «درجه شفافیت مداخله» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. با توجه به اینکه سیاست‌گذار پولی در ایران استقلال عملکردی و نهادی لازم را نداشته، لازم است قاعده مداخله در بازار برای عوامل اقتصاد مشخص باشد.

اما از مسائل اقتصادی که عبور کنیم، روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان « نوبت شنیدن » به مطرح کرده ایده گفتگوی اجتماعی توسط دولت اشاره کرده است و این ایده را در راستای ترمیم رابطه دولت با شهروندان می‌داند.

این روزنامه اشاره می‌کند که علی ربیعی وزیر سابق کار، مامور ایجاد فضای گفتگوی اجتماعی شده است. این روزنامه همچنین می‌نویسد: همزمان با طرح ایده گفتگوی اجتماعی، مساله گفتگو در کشور با مباحثه فقهی آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله آملی لاریجانی جان گرفت.

این روزنامه در ادامه روایت می‎‌کند که حسن روحانی قرار است بعد از نشست با اصلاح‌طلبان با اصولگرایان نیز دیدار داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.