کد مطلب: ۱۸۷۸۲۳

گامی مهم در بهبود روابط بغداد-اربیل؛

اعلام آمادگی بارزانی برای ارسال حسابرسی صادرات نفت اقلیم به بغداد

اعلام آمادگی بارزانی برای ارسال حسابرسی صادرات نفت اقلیم به بغداد

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: آنها آماده ارسال پرونده نفتی کردستان عراق با جزئیات کامل برای دولت عراق بوده و حتی حاضر هستند در صورتی که پارلمان عراق آن را درخواست کند برای شفاف سازی این پرونده را در اختیار پارلمان عراق قرار دهند.

بارزانی روز دوشنبه بعد از پایان نشست هیات دولت در گفتگویی مطبوعاتی با رسانه‌های منطقه افزود: ما بسیار امیدوار هستیم که این اقدام باعث شفافیت بیشتر در خصوص پرونده نفتی اقلیم شود که یکی از موصوعاتی است که باید بین ما و بغداد حل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا دولت اقلیم کردستان عراق به دلیل شکایات متعدد درخصوص پرونده نفتی اقلیم کوشید با استخدام شرکت حسابرسی «دیلوت» اقدام به شفاف سازی در خصوص پرونده نفتی این منطقه نماید.

موضوع نفت یکی از مهمترین موضوعات اختلافی اربیل و بغداد است که در سال‌های اخیر تلاش‌ها برای حل آن بی‌نتیجه مانده است.

همزمان با تلاش اقلیم برای صادرات نفت کردستان عراق بصورت مستقل به بازارهای جهانی در دوره نخست‌وزیری نوری مالکی، دولت عراق پرداخت سهم بودجه اقلیم را متوقف کرد.

پرونده نفتی کردستان عراق در داخل اقلیم نیز مخالفانی جدی دارد. مخالفان این پرونده بر این باورند که دولت اقلیم حاضر به شفاف سازی در خصوص این پرونده نبوده و در چندین مورد نیز تلاش کردند وزیر نفت این منطقه را به پارلمان اقلیم احضار کنند که تمامی این تلاش‌ها با شکست روبرو شد.

سیاسیون بر این باور هستند این اقدام نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق می‌تواند گامی در راستای بهبود روابط اربیل و بغداد گردد که بعد از همه پرسی به تنش و برخورد نظامی کشیده شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.