کد مطلب: ۲۰۶۳۱۶

اعلام نحوه پرداخت وجوه میان بازرگان و صراف‌ها در سامانه ارزی

اعلام نحوه پرداخت وجوه میان بازرگان و صراف‌ها در سامانه ارزی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نحوه پرداخت وجوه (تسویه) میان بازرگان و صراف‌ها در سامانه ارزی را اعلام کرد.

ناصر حکیمی در جلسه توجیهی و آشنایی صرافی های منتخب بانک‌ها همزمان با آغاز به کار آزمایشی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) که عصر امروز در بانک مرکزی برگزار شد، افزود: واردکنندگان و متقاضیان اصلی ارز درحال حاضر به دو صورت اقدام به تامین ارز مورد نیاز خود می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: یکی از این روش‌ها از طریق کانال بانکی است و شیوه دیگری که تحت عنوان تامین ارز غیربانکی شناخته می‌شود به واسطه حواله به حساب فروشنده و از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه، مسیر مشابهی در سامانه «نیما» برای تخصیص ارز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در فاز اول، واردکننده به عنوان متقاضی ارز با ورود به این سامانه، فرایند درخواست خرید ارز را درج می‌کند.

حکیمی گفت: در این حالت متقاضی می‌تواند صرافی مدنظر خود را انتخاب کند و یا آن را تعیین نکند و صرفا پیشنهادی را در سامانه مطرح کند.

وی افزود: سپس براساس تقاضاهای ثبت شده از سوی بازرگان صرافی‌ها می‌توانند از طریق پنل موجود بر روی سامانه درخواست‌های متقاضیان را رویت کرده و پیشنهادات خود را ارسال کنند. در این حالت بازرگان می‌تواند بین نرخ‌های ارایه شده از سوی صراف‌ها یک نرخ را انتخاب کند.

حکیمی درباره نحوه پرداخت وجوه (تسویه) میان بازرگان و صراف‌ها،گفت: بر روی این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده است اما درحال حاضر از سامانه ساتنا باتوجه به حجم بالای تراکنش‌ها و بالا بودن مبالغ استفاده می‌شود.

به گفته معاون فناوری‌های نوین، سامانه نیما به عنوان یکی از راه‌های تامین ارز تلقی می‌شود و بازرگانان و تجار مختارند که از طریق روش‌های قبلی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی افزود: این سامانه به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و به فرایند موجود و فعلی صرافی‌ها، خللی وارد نمی‌کند.

همچنین در این جلسه مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، هدف از راه‌اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) را تسهیل و سرعت بخشی به تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان عنوان کرد و گفت: درحال حاضر حجم مبالغی که از طریق کانال‌های غیربانکی تامین ارز بسیار بالاست و سامانه‌ای به مانند پرتال ارزی که متعلق به بخش بانکی تامین ارز متاقضیان است، وجود ندارد.

مهدی کسرایی‌پور از آغاز آزمایشی این طرح با همکاری صرافی‌های منتخب بانک‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اطمینانی که نسبت به صرافی بانک‌ها وجود دارد، این طرح با صرافی بانک‌ها کلید خورده و پس از آن امیدواریم با فراهم آوردن شرایط لازم، صرافی‌های غیربانکی نیز به این سامانه بپیوندند.

منبع: بانک مرکزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.