کد مطلب: ۱۹۹۳۲۰

افتتاح پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشگاه علم و صنعت

افتتاح پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشگاه علم و صنعت

پژوهشکده ازدیاد برداشت دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

معاون پژوهشی وزارت نفت در این مراسم گفت: پژوهشکده ازدیاد برداشت رکن مطالعاتی و پژوهشی علمی- صنعتی در حوزه ازدیاد برداشت نفت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حبیب‌الله بیطرف افزود: حجم کل ذخایر نفت ایران، ۷۲۰ تا ۷۳۰ میلیارد بشکه است که با ضریب بازیافت ۲۰ درصدی می‌توان ۱۵۰ میلیارد آن را استخراج و تبدیل به درآمد ارزی کرد.

معاون پژوهشی وزارت نفت تاکید کرد: اگر تنها یک‌درصد به ضریب بازیافت ذخایر نفتی کشور اضافه شود، ۵/۷ میلیارد بشکه نفت بیشتر برداشت و صادر خواهیم کرد که با قیمت امروز، ۴۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور خواهد داشت.

بیطرف افزود: علیرغم تنوع موضوعات پژوهشی در زمینه نفت و گاز، اولویت اصلی وزارت نفت، ازدیاد برداشت است و تمام توان علمی ما متوجه این مساله است.

وی گفت: ازدیاد برداشت دور از دسترس نیست بسیاری از شرکت‌ها و موسسات علمی چنین کاری را کرده‎‌اند و ما نیز می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

معاون پژوهشی وزارت نفت با ذکر این نکته که باید از ۷۰ سال قبل، پژوهشکده‌های ازدیاد برداشت در کشور راه‌اندازی می‌شد، افزود: وزارت نفت برای توسعه مطالعات و مهندسی در حوزه مخزن، بنا دارد از تمام ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کند و تاکید دارد مراکز و پژوهشکده‌های ازدیاد برداشت در کشور راه‌اندازی شود.

بیطرف گفت: وزارت نفت از همه دانشگاه‌های توانمند خواسته به میدان بیایند و قراردادهایی در این زمینه منعقد کنند.

وی ادامه داد: قراردادهای اولیه، فرآیند محور بود و دانشگاه‌ها خواستار تغییر فرمت آن برای بهبود پرداخت‌ها بودند بنابراین قراردادهای برون‌داد محور در ۵ محور تعریف شد و مراحل اول و دوم این قراردادها ۱۶ خروجی دارند و به ازای اتمام هر یک، هزینه‌ها به طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت نفت عنوان کرد: نوع قراردادهای ما نیز ارزی - ریالی است تا دانشگاه‌ها به راحتی با شرکای داخلی و خارجی همکاری کنند.

بیطرف تاکید کرد: در وزارت نفت عزم جدی برای توسعه دانش ازدیاد برداشت و فناوری‌های مربوط با کمک دانشگاه‌های مختلف وجود دارد و تنها راه همین است چراکه وزارت نفت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست.

وی گفت: شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت نیز مکلف به همکاری و ارائه اطلاعات میادین نفتی مورد تحقیق به دانشگاه‌ها هستند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.