کد مطلب: ۵۲۳۴۷۸

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:

اتفاقات عجیب بازار کار در سال ۹۹ / شاغلانی که در بازار کار نماندند

اتفاقات عجیب بازار کار در سال ۹۹ / شاغلانی که در بازار کار نماندند

آمارهای مرکز آمار ایران نشان از افزایش ۰/۲ درصدی نرخ بیکاری برای جمعیت ۱۸_۳۵ ساله طی تابستان ۹۹ نسبت به سه ماهه نخست سال می‌دهد. سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: بیش از دو میلیون نفر از جمعیت فعال خارج شدند که در محاسبه نرخ بیکاری محاسبه نمی‌شوند. اگر محاسبه می‌شد نرخ بیکاری بسیار بالا می‌رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای مرکز آمار ایران نشان از افزایش ۰/۲ درصدی نرخ بیکاری برای جمعیت ۱۸_۳۵ ساله طی تابستان ۹۹ نسبت به سه ماهه نخست سال می‌دهد. آماری که دل انگیزان، کارشناس اقتصادی می‌گوید عملا باید بیش از این باشد.

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگرچه در دوران کرونا برخی از کسب و کارها نیز از جمله تولید محصولات بهداشتی رونق داشته است اما در مجموع کرونا باعث شده بخش قابل توجهی از کسب و کارها از دست رود. اما اینکه بخشی از اشتغال از دست رفته، برخی هم از جست و جوی کار صرف نظر کردند و در واقع از جمعیت فعال خارج شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: تعداد جمعیت فعال کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد بیش از دو میلیون نفر از جمعیت فعال خارج شده باشند. اگر این افراد در جمعیت فعال باقی می‌ماندند قطعا نرخ بیکاری بسیار بالا می‌رفت. این موضوع باعث شده که نرخ بیکاری خود را نشان ندهد.

همانطور که مرکز آمار ایران هم نوشته نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضربدر ۱۰۰ . دل‌انگیزان هم در این مورد می‌گوید افرادی که در جست و جوی شغل نیستند جزو جمعیت فعال حساب نمی‌شوند. بنابراین این افراد در محاسبه نرخ بیکاری وارد نشده و دیده نمی‌شوند.

این کارشناس اقتصادی از جمله دلایل رشد بیکاری به تحریم و کرونا اشاره کرده و می‌گوید: به واسطه کرونا زنجیره‌ای از مشاغل از بین رفته است. تحریم نیز باعث شده بخشی از درآمدها از بین برود.

در همین مورد سعید عیسی‌زاده، کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفته بود: در بخش تقاضا برای ایجاد اشتغال مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به خود کشور و بخشی نیز به دلیل کروناست که دنیا با آن درگیر است. اقتصاد کشورمان نیز به دلیل سوءمدیریت‌ها و کشمکش‌های سیاسی مشکلات فراوانی دارد که بازارها کارکردشان را از دست می‌دهند. بنابراین در بعد تقاضا تولید نمی‌تواند رشد پیدا کند. رشد اقتصاد منفی نیز باعث شده است که اقتصاد ما کوچکتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.