کد مطلب: ۵۲۴۲۵۱

رئیسی اظهار کرد:

افزایش تعداد شهرهای قرمز از ۹ به ۲۳ شهر / آخرین وضعیت واکسن‌های خریداری شده

افزایش تعداد شهرهای قرمز از ۹ به ۲۳ شهر / آخرین وضعیت واکسن‌های خریداری شده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به زودی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن از طریق سبد کواکس تحویل ایران داده می‌شود، گفت: هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه‌ها به حدود ۵۶ درصد رسیده و شهر‌های قرمز ما در مقایسه با ۲۵ اسفند که ۹ شهر قرمز داشتیم الان به ۲۳ شهر قرمز رسیده که زنگ خطری جدی به حساب می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری اظهار کرد: امروز شصت و دومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ریاست رئیس جمهور و همه اعضا برگزار شد. در این جلسه مروری بر انچه در سال گذشته، گذشت داشتیم و در ان از مردم ایران به دلیل همکاری و همدلی که پارسال انجام دادند قذدردانی شد.

وی گفت: اگر کارنامه جمهوری اسلامی ایران کارنامه قابل قبولی است بخش زیادی از آن مدیون مردم است که با همدلی و کمک‌های مومنانه انجام دادند. برغم مشکلات اقتصادی، بازاریان کمک کردند. لغو سفر‌ها، دورهمی‌ها، مراسم شادی و دورهمی‌ها به دلیل رعایت حقوق دیگران اتفاق افتاد که نشان از همدلی مردم بوده است.

رئیسی افزود: در پایان سال گذشته وضعیت ما قابل قبولی بود. همدلی و اعتقاد و اعتماد به ستاد ملی مقابله با کرونا نقطه عطفی در مدیریت بحران در کشور بود و در شرایطی که گردش ویروس وجود دارد این ویروس کنترل شد.

وی درباره آخرین اخبار واکسن کرونا در ایران افزود: همه مردم دنیا و کشور‌ها دو راه برای تامین واکسن دارند. راه اول خرید واکسن از کشور‌های سازنده است که بر اساس قرارداد‌ها انجام می‌شود و راه دوم تولید داخلی واکسن است که فناوری آن را همه کشور‌ها ندارند و دست بعضی از کشورهاست. یکی از کشور‌هایی که جزو فهرست اصلی قرار گرفته کشور ایران است.

دکتر رئیسی ادامه داد: تا الان سه راه پیش روی مان قرار داده ایم. راه اول مشارکت جهانی برای تامین واکسن از طریق سبد کوواکس بوده که کشور ما به اندازه ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز تحویل می‌گیرد. تولید داخل راه دوم بوده و هست و شرکت‌های دانش بنیان داخلی درحال تلاش هستند. راه سوم، خرید مستقیم دولتی از طریق سایر کشورهاست. امروز راه چهارمی هم توسط رئیس جمهور مطرح شد.

کاهش میزان رعایت شیوه نامه‌ها به زیر ۶۰ درصد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه‌ها به حدود ۵۶ درصد رسیده است و شهر‌های قرمز ما در مقایسه با ۲۵ اسفند که ۹ شهر قرمز داشتیم الان به ۲۳ شهر قرمز رسیده است که زنگ خطری جدی به حساب می‌آید.

رئیسی درباره آخرین اخبار واکسن در ایران ادامه داد: از کشوری مثل هندوستان که یک مدل واکسن بهارات خریداری کرده بودیم ۵۰۰ هزار دُز و پولش را هم پرداخت کرده بودیم. ۱۲۵ هزار دُز تحویل داده شد قرار بود هفته گذشته ۳۷۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود، مشکلاتی که در آنجا به دلیل میزان شیوع بیماری در هند وجود دارد اجازه خروج واکسن از هند را ندادند و اکنون دستمان از آن واکسن کوتاه شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از طرفی اول هم از سبد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن خریداری کردیم و قرار شد ابتدا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن استارازینکا به ما تحویل دهند بعد ان را به حدود ۳ میلیون و دویست سیصد هزار تا رساندند بعد گفتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز قبل از سال تحویل می‌دهیم که متأسفانه آن هم محقق نشد، قرار شد ۱۰ فروردین به ما بدهند، اما بعد گفتند ۱۴ فروردین به شما می‌دهیم.

وی گفت: دسترسی به واکسن آسان نیست ۷۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۱۰ کشور دنیا بیشتر استفاده می‌کنند و این هم نوعی بی عدالتی در سطح دنیا است که خود سازمان بهداشت هم معترض است. اگر تکیه به داخل نداشته باشیم با توجه به این شرایط و تحریم به مشکل بر می‌خوریم.

رئیسی ادامه داد: راه چهارمی را امروز آقای رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردند. واکسن با ارز نیمایی از طریق بخش خصوصی وارد شود و آن عزیزانی که تصمیم دارند واکسن تأمین کنند که البته جزئیات و مقولاتی، چون عدالت و دسترسی وجود دارد البته ما برای گروه‌های هدف واکسیناسیون انجام خواهیم داد و تا پایان ۱۴۰۰ یا زودتر گروه هدفمان را به شکل کامل واکسیناسیون خواهیم کرد و تا پایان آذر یا دی با تکیه بر توان داخل ان شاءالله واکسیناسیون را انجام می‌دهیم.

وی افزود: با انجام سفر‌ها شیوع بیماری در سفر افزایش پیدا می‌کند متاسفانه این پیش بینی دارد محقق می‌شود و در اکثر استان‌ها روند افزایشی داریم و اگر تدبیر نشود و جلوی سفر‌ها گرفته نشود ما به مشکل بر خواهیم خورد هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه‌ها به حدود ۵۶ درصد رسیده و این یک زنگ خطر است، شهر‌های قرمز ما در مقایسه با ۲۵ اسفند که ۹ شهر قرمز داشتیم اکنون به ۲۳ شهر قرمز رسیده است شهر‌های نارنجی از ۳۱ به ۴۴، شهر‌های زرد از ۲۹۵ به ۲۸۷ و شهر‌های آبی از ۱۱۳ به ۹۴ رسیده است و این نشان می‌دهد گردش ویروس دارد اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از افرادی که سفر نکردند تشکر می‌کنم و کسانی که سفر رفته اند سفر را کوتاه کنند و زود‌تر برگردند. افرادی که در هتل‌ها اسکان دارند، بدانند سالن‌ها و رستوران‌های هتل از محل‌های شیوع کرونا است. از رفتن در سالن‌های غذا خوری پرهیز کنند. پژوهش‌هایی صورت گرفته که این مکان‌ها می‌تواند باعث افزایش بیماری شود.

رئیسی گفت: اگر شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم ظرف ۶ ماه آینده و با افزایش واکسیناسیون به نتایج خوبی دست می‌یابیم و چیزی تا نابودی کرونا نمانده است، اما اگر رعایت نکنیم ممکن است عزیزان زیادی از دست بروند. امیدوارم همه در صحت و سلامت باشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.