کد مطلب: ۴۳۶۰۱۶

عربستان تولید نفت خود را افزایش می‌‌دهد

عربستان تولید نفت خود را افزایش می‌‌دهد

عربستان سعودی در پی فروپاشی پیمان اوپک پلاس با روسیه، قصد دارد تولید نفت خود را از ماه میلادی آینده افزایش داده و به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است روز شنبه جنگ قیمت را با کاهش چشمگیر قیمت فروش نفت خود در بازارهای خارجی آغاز کرد که بیشترین میزان کاهش قیمت در ۲۰ سال اخیر بوده است و تخفیفهای کم سابقه ای به خریداران آسیا، اروپا و آمریکا عرضه کرد تا پالایشگاهها را به خرید نفت سعودی به جای نفت دیگران تشویق کند.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: همزمان عربستان سعودی به طور محرمانه به برخی از فعالان بازار اعلام کرد که می تواند در صورت نیاز، تولیدش را افزایش دهد و حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند. در شرایطی که شیوع ویروس کرونا باعث افت شدید تقاضا شده، باز کردن شیرهای نفت بازار را به هرج و مرج بیشتری خواهد کشاند.

به گفته منابع آگاه، تولید عربستان در وهله نخست ممکن است از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش پیدا کند. پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس در پایان مارس منقضی می شود و زمینه را برای افزایش تولید کشورهایی که در این پیمان حضور داشتند، فراهم می کند.

استراتژی شوک و ترس عربستان سعودی اقدامی برای تحمیل کردن فشار مضاعف به سریعترین شکل ممکن به روسیه و سایر تولیدکنندگان خواهد بود تا آنها را به پای میز مذاکره برگرداند و سپس روند افزایش تولید را معکوس کرده و در صورت دستیابی به توافق، تولیدش را مجددا محدود کند.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، ارزش سهام آرامکوی سعودی روز یکشنبه برای نخستین بار از زمان آغاز معامله در دسامبر، به پایین قیمت عرضه اولیه عمومی رسید. ارزش سهام این شرکت با ۶.۲ درصد کاهش، به ۳۰.۸۵ ریال سعودی معادل ۸.۲۲ دلار رسید که شدیدترین کاهش قیمت در یک روز و پایینتر از قیمت ۳۲ ریال در زمان عرضه اولیه عمومی بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.