کد مطلب: ۷۱۱۲۶۰

تغییر وزن ترانزیت خارجی از مسیر ایران

تغییر وزن ترانزیت خارجی از مسیر ایران

رئیس کل گمرک ایران گفت: حجم آن دسته از کالاهای ترانزیتی که از ایران عبور می‌کنند ۲۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: این میزان کالاهای ترانزیتی عبوری از مسیر ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.
مقدسی اظهار داشت: فعال تر شدن کریدورهای ترانزیتی از جمله شمال - جنوب، کریدور ترانزیتی ITI در ۲ حوزه ریلی و جاده ای از مبدا پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبدا قزاقستان و استفاده ایران از ظرفیت های به وجود آمده و تسهیلات ارائه شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت از عمده ترین دلایل رشد ترانزیت کشور در سال گذشته و استمرار آن در سال جاری است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه اجرای پروژه تیر الکترونیکی(E- TIR) بین گمرکات ایران و دیگر کشور ها سبب تسهیل در ترانزیت کالا از ایران و رشد آن می شود، افزود: در این زمینه، اولین محموله ترانزیتی در ماه گذشته تحت صحابت کارنه تیر الکترونیکی با استفاده از ظرفیت کریدور شمال- جنوب از مبدا گمرک شهید رجایی و از کشور هند وارد و از گمرک آستارا به روسیه ارسال شد.
به گفته وی تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می شود.

وی گفت: بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران از مبدا گمرک شهید رجایی بوده است، به طوری که در ۶ ماهه سال جاری ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار تن کالا از مبدا این گمرک ترانزیت شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶۷ درصد افزایش داشت.
مقدسی تشریح کرد: گمرکات باشماق با ۶۳۶ هزار تن، بازرگان با ۶۳۲ هزار تن، پرویز خان با ۶۲۷ هزار تن، بیله سوار با ۳۸۴ هزار تن؛ سرخس با ۳۶۰ هزار تن، جلفا با ۳۳۲ هزار تن، بندرلنگه با ۲۴۵ هزار تن، لطف آباد با ۲۰۴ هزار تن و آستارا با ۱۸۹ هزار تن از دیگر گمرکاتی بودند که در این مدت بیشترین‌ میزان کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران را به خود اختصاص دادند.
وی افزود: در ۶ ماهه سال جاری از مجموع کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران، ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار تن از مبدا ۱۰ گمرک فوق الذکر بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.