کد مطلب: ۳۳۳۴۰۱

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در گفتگو با تجارت‌نیوز:

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها بار تورمی دارد/ الزام افزایش حقوق کارگران متناسب با حقوق کارمندان

افزایش 400 هزار تومانی حقوق‌ها بار تورمی دارد/ الزام افزایش حقوق کارگران متناسب با حقوق کارمندان

عبدالرضا مصری گفت: با توجه به الگو گرفتن از افزایش 400 هزار تومانی حقوق تمام کارکنان دولتی برای حقوق‌ و دستمزد جامعه کارگری و الزام افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده، قیمت کالاها در سال آینده گران‌ترخواهد شد که بار تورمی برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها بحث و جدال بین کارگران و کارفرمایان درخصوص افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده بالا گرفته است. نمایندگان کارگری معتقدند که با توجه به افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم 40 درصدی در سال جاری، حداقل دستمزد یک کارگر حدود یک میلیون و 200 هزار تومان پاسخگوی هزینه‌های یک ماه زندگی آنها نیست.

اما نمایندگان کارفرمایان اعتقاد دارند که در این شرایط وخیم اقتصادی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران باعث می‌شود تا بیشتر بنگاه‌های اقتصادی که بخش زیادی از جمعیت 40 میلیون نفری جامعه کارگری در آنجا مشغول به‌کار هستند به سمت تعطیلی یا ورشکستگی بروند، به همین جهت اگر تمهیدات لازم از جمله تخصیص تسهیلات بانکی برای افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار پیش‌بینی نشود، ریزش نیروی کار در سال آینده بسیار محتمل است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر روز شنبه ( 11 اسفندماه 97) مصوب کردند که حقوق تمام کارکنان و بازنشستگان دولتی در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا ‌کند و اگر پولی برای دولت باقی ماند می‌تواند براساس اختیارات خود تا ۱۰ درصد تمام حقوق‌ها را افزایش دهد، به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس افزایش 30 تا 40 درصدی حقوق‌های کمتر از دو میلیون تومان کارمندان دولتی باعث خواهد شد که شورای عالی کار از مصوبات مجلس درجهت افزایش میزان حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده الگو بگیرد.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر 3.5 میلیون تومان است، سوالی که مطرح می‌شود این است که حقوق کارگران در سال آینده چقدر باید افزایش پیدا کند؟

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران با شورای عالی کار است که نماینده دولت، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان در این شورا حضور دارند، بدین جهت باید نرخی برای حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین شود که هم متناسب با شرایط زندگی کارگران در سال آینده باشد و هم کارفرمایان توان پرداخت این میزان حقوق و دستمزد را داشته باشند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: نباید تبعیضی بین جوامع مختلف حقوق بگیر رخ دهد و به جامعه کارگری ظلم شود، طبیعتا افزایش 400 هزار تومانی حقوق تمام کارکنان و بازنشستگان دولتی در سال آینده الگویی برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کارفرمایان توان پرداخت افزایش 400 هزار تومانی حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده را دارند؟ افزود: پر واضح است که کارفرمایان افزایش حقوق و دستمزد کارگران خود را با افزایش قیمت محصولات نهایی تامین خواهند کرد. کارفرما که نباید از جیب خود افزایش حقوق و دستمزد کارگران را دهد، طبیعتا قیمت کالا را افزایش خواهد داد و این مردم هستند که افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده را پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نمی‌توانیم بگوییم که حقوق و دستمزد کارگران نباید افزایش پیدا کند تا کالا برای سال آینده گران نشود. یا اینکه بگوییم حقوق کارمندان می‌تواند افزایش پیدا کند، اما حقوق کارگران نباید افزایش پیدا کند. اگر معیشت کارمندان در سختی است معیشت کارگران هم در سختی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به الگو گرفتن از افزایش 400 هزار تومانی حقوق تمام کارکنان دولتی برای حقوق‌ و دستمزد جامعه کارگری و الزام افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده، قیمت کالاها در سال آینده گران‌ترخواهد شد که بار تورمی برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.

نرخ تورم در سال آینده به مدیریت دولت در هزینه کرد 14 میلیارد دلار یارانه ارزی بستگی دارد، زیرا مجلس اختیار هزینه 14 میلیارد دلار یارانه ارزی را به دولت داده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نرخ تورم برای سال آینده را چند درصد پیش بینی می‌کنید؟ افزود: نرخ تورم در سال آینده به مدیریت دولت در هزینه کرد 14 میلیارد دلار یارانه ارزی بستگی دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مجلس اختیار هزینه 14 میلیارد دلار یارانه ارزی را به دولت داده است، به طوری که دولت می‌تواند این 14 میلیارد دلار را به واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی، تامین دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز دولتی تخصیص دهد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین دولت می‌تواند این 14 میلیارد دلار را به واردات یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی، تامین دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ دولتی برای معیشت مردم و حمایت از تولید تخصیص دهد به طوری که دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز دولتی یا پرداخت نقدی استفاده ‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دوستی

    تشکر ازطرح مجلسی ها نوبخت هم […]گفته

  • محمد

    مثلا پارسال که ده درصد افزایش دادید تورم ایجاد نشد؟
    همش […] حرف بی اساس..

  • ناشناس

    والله نمیخوایم. دولت 1 ریال افزایش حقوق میده از طرف دیگر دلار را 2000 تومان گران میکند. بزارید بنزین هم گران شود که شاید قیمت دلار ثابت شود.

  • ناشناس

    به نظرم اگر میخواهیم تورم نباشد بایستی حقوق هارا تا 400 هزار تومان کاهش دهیم تا دغدغه این کارشناس و […]حل شود.

  • ناشناس

    واقعا برای این ملت و دولت باید گریست عده ای عقده ای و بی سواد دارن اقتصاد این مملکتو به خون میکشن

  • ایرانی

    یکی نیس بهشون بگه شماها که میگید حقوق رو زیاد کنین تورم بالامیره پس اگه زیاد نکنین ملت چجوری زنده بمونن.آخه ….حداقل بذارین مردم زنده بمونن…..خستمون کردین بااین استدلالتون.بنظرخودشون بااین ۴۰۰تومن کولاکم کردن?

  • ناشناس

    چند ساله حقوقها به همین بهانه افزایش داده نشده کارگر برای این که کار کند باید غذا بخورد وگرنه میمیرد اتفاقا حقوق […]کارمندان که خودشان هم باور نمیکنند همچین حقوقی میگیرندباعث تورم میشود پس نتیجه این که هر کس کار کند وحقوق بگیرد باعث تورم در جامعه میشود

  • ناشناس

    […] به کارگر رسید میشه تورم […]

  • ناشناس

    من نمیدونم واقعاً اون کسی که استدلالش اینه که افزایش حقوق باعث تورم میشه برای تورم 300 درصدی سال 97 چه استدلالی داره واقعاً صاحبنظران اقتصاد ما اطلاعاتی از اقتصاد و گردش پول و تورم دارند یا هر چی به مغزشون میرسه اونو بیرون میریزن کشور در مرحله ای قرار گرفته دولت باید فکر اساسی برای معیشت مردم بکنه نه فقط کارگر و کارمند واسه همه مردم چون فرقی نمیکنه کسی که حقوق بگیر نیست و شغل آزاد داره برای جبران این گرانی سعی میکنه به هر طریقی شده اونو تامین کنه و نتیجه این آشفته بازاریه که میبینین.

  • ناشناس

    اصلا نگران تورم به خاطر افزایش حقوق نباشید چون این مبلغ فقط صرف کسورات خود دولت میشه چیزی دست کارمندو نمی گیره