کد مطلب: ۶۸۵۰۳۳

چرا خرید نان افزایش یافت؟/ آرد مجانی هم برای نانوایان به‌صرفه نیست

چرا خرید نان افزایش یافت؟/ آرد مجانی هم برای نانوایان به‌صرفه نیست

افزایش تقاضا برای خرید نان در ماه‌های اخیر صف نانوایی‌ها را طولانی کرد. در حالی که مسئولان امر نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، اما کارشناسان روند صعودی نرخ سایر اقلام را علت این موضوع برمی‌شمارند. از سوی دیگر شنیده می‌شود تعدادی از نانوایی‌ها هم اقدام به توزیع آرد خارج از شبکه می‌کنند که این موضوع نیز باعث کاهش عرضه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیراً رئیس اتحادیه نانوایان کشور از افزایش تقاضا برای خرید نان خبر داد. البته محمد سلیمانی در گفتگو با روزنامه کسب‌وکار منکر تخلف نانوایی‌ها نشد. او در این باره عنوان کرد: اگر دولت آرد را مجانی در اختیار نانوایان قرار بدهد، باز هم کفاف تأمین هزینه‌های نانوایی‌ها را نمی‌دهد. از این‌رو تعدادی از نانوایان مجبورند یا کم‌فروشی یا گران‌فروشی کنند.

رئیس مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران نیز در گفتگو با ایلنا کاهش ساعت کاری نانوایان و فروش آرد به صورت آزاد را تائید کرد. عباس ارشدی در این باره عنوان کرد: ممکن است برخی واحدهای متخلف ساعت کاری خود را کاهش داده باشند. چراکه تفاوت قیمت آرد دولتی و آرد آزاد زیاد شد. از همین رو بخشی از آرد دولتی با کاهش ساعت کاری خبازان از آنجا خارج می‌شود و تقاضا برای خرید نان افزایش یافت.

اما از همه عجیب‌تر این است که این مقام مسئول اعلام کرد که دلیل ایجاد صف‌های طولانی نانوایی ها هنوز برای فعالان این حوزه روشن نیست.

کارت‌های هوشمند عامل افزایش خرید نان شد؟

با بالا رفتن قیمت مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ نان ازجمله اجاره ملک، خمیر مایه، افزودنی‌ها، دستمزد کارگران، قیمت حامل‌های انرژی و … نانوایان درخواست افزایش قیمت نان را داشتند. اما بنا بر اعلام رئیس مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران این درخواست در کارگروه استان تصویب نشد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه تجهیز نانوایی‌ها به د ستگاه‌های هوشمندسازی یارانه گسترده نشد، همچنان تخلف نانوایی‌ها به‌رغم اینکه سازمان تعزیرات جریمه نانوایان را پنج تا ۱۰ برابر کرد، ادامه دارد.

هر چند نانوایی‌هایی که به این دستگاه مجهز شده‌اند چندان خشنود به نظر نمی‌رسند. زیرا این کارت‌خوان‌ها به دلیل اینکه بسیاری از مردم هنوز با نحوه کار کردن با آن آشنا نشده‌اند عاملی برای ایجاد صف‌های نانوایی‌ها شده‌اند. از سوی دیگر نانواها هم می‌گویند که ما نمی‌توانیم یک شخص خاص را بالای سر این کارت‌خوان‌ها بگذاریم.

پشتیبانی این کارت‌خوان‌ها نیز مشکل دیگری روی مشکل‌ها گذاشته است. در حال حاضر یک شرکت خصوصی ظاهراً پشتیبان این کارت‌خوان‌هاست که طبق اعلام فعالان این صنف توانایی لازم برای پشتیانی را ندارد.

با تمامی این مشکلات، اما بسیاری از مردم به دلیل ارزان بودن نان‌های سنتی ناچار به خرید نان هستند. این در حالی است که پیش از این نان‌های فانتزی بخشی از نیاز خانوارها را تأمین می‌کردند و اگر خانواده‌ای به نان خارج از ساعت کاری نانوایان سنتی احتیاج داشت از این واحدها تأمین نیاز می‌کرد. اما بعد از افزایش نرخ گندم و افزایش قیمت نان فانتزی، بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تأمین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شد.

از سوی دیگر، اقلامی نظیر برنج، ماکارونی، روغن و … چنان جهشی داشتند که برخی شهروندان نان را جایگزین این اقلام کرده‌اند.

مطلب اصلاح یارانه آرد، کیفیت نان را بدتر کرد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • .

    خرید.نان.اضافه.نشده.نانواها.پخترا.کم.کردن.نمی.پزند.تا.نشان.بدن.با.این.کار.کسری.نان.داریم.والا.هر.کس.هر.روز.همان.یک.یا.دوت
    تا.نان.مصرف.میکرده.همان.را.مصرف.میکنه
    اگر.به.نانوا.ها.باشه.ان.یک.عد.نان.را.بمردم.نمیدهند.ریس.اتحادیه.نانوا.هاکیه.همه.شون.از.جنس.خودشان.هستن.هیچ.وقت.راض
    ی.به.استفاده.قانونی.خود.نیستن.نان.می.فروسند.ارد.میفروشند..چانه.خمیر.نانرا.اصلا
    به.وزن.تعین.شده.نمیدن.واز.قیمت.گرانتر
    میفروشند.دولت.جواز.نانوا.را.باید.به.کسی
    بدهد.خودش.پزنده.باشد.و.نهکه.چها.دست
    اجاره..دار.بچرخه.ودست.چهارمی.مجبور
    میشود.برای.در.اوردن.اجاره.سنگین.وهم
    استفاده.خودش.هم.گران‌.وهم‌کم.فروشی
    بکند.وهم.ارد.فروشی.بکند.تا.هزینه.هاش.جفت.وجور.شود

  • ناشناس

    چون جز نان چیز دیگر ی نمی توانیم بخریم

  • محسن

    خدا وکیلی عوض این ک هوا نونوا هارو داشته باشین بیشتر گند میزنین تو حالشون من دیروز رفتم ادامس گرفتم شد دو هزارو پنصد اونوقت نون کردین ۱۳۰۰ چونه کوچیک تر میکنیم میان جریمه میکنن خدایی هیچ کس نیس بگه د اخه این بیچاره چرا کوچیک میزنه د اخه شاید نمیصرفه ک کوچیک میزنه دیه بخدا تو اون جای داغ انصاف نیس الان نونوایی های همجوار من همشون اردشون میفروشن چون نونشون خوب نیس به فروش نمیره نون منی ک به فروش میره لااقل بهم ارد بیشتری نمیدن ک بپزم حالا هر چند زحمت بیشتر پول کمتر ولی خوب بهتر از هیچیه خدا شاهد ۳ملیون اجاره مغازه میدم دو ملیونم اجاره خونه خرجه خونمم بمونه با ۴تا سهمیه هیچی نمیمونه خدایی

  • ناشناس

    بی ارزشترین شغل است که خودمان انتخاب کردیم هیچکی به فکر مانانوایان بدبخت نیست همه هزینه ها ده برابر شدن قیمت نون ثابت مونده تعزیرات و فرمانداری وحتی قازی شهرهم نفوذ کرد ن انقد جریممون میکنن که پدرمون دراومدن هیچ معلوم نیست تواین گرما بااین نرخ پایین واین برخوردناخوشایند بازرسا چیو میخوان ثابت کنن.
    یه جور بانونوابرخورد میکنن که انگاردکل نفت اختلاس کرده تور خدا آقای مسول رسیدگی کن

  • ناشناس

    من‌خودم‌ناوای‌دارم‌عامل‌اصلی‌خرید.نان.‌‌و‌افزایش‌‌‌شلوعی‌نانوای‌برای‌‌گران‌بودن‌اجناس‌خوراکی‌مردم‌هست

  • ناشناس

    سلام من نانوای کار کردم اگه چونه کوچیک نکنن چیزی بهشون نمیمونه فقط باسه خاطرکه حرام نباشه ولش کردم زود قضاوت نکنیم اگه باچشم خودم نمیدیدم باور نمیکردم نانوا اصلا سودی نداره مجبوره از چونه کم کنه

  • ناشناس

    به دلیل سیاست های نادرست دولت غذای اصلی ماها شده نان!حتی نیمرویی که صبحانه می خوردیم هم حذف شد.هم تخم مرغ چند برابر شد وهم روغن دست نیافتنی!لطفا مسوولان بیدار شوید!ولی روش خوبی برای کاهش جمعیت ومردم از گرسنگی هست!

  • ناشناس

    چون نان فانتزی وبرنج گران شده مردم مجبورند با خرید نان نتی روزگار بگذرانند دلیلش همین است

  • ناشناس

    حتی اگر ارد کاملا مجانی هم باشه و مجانی به دست نانوابرسه. هر نون حداقل 1/500مزد کارگر میره و هزار تومان اجاره مغازه داره. حدود 200 تومان حق بیمه کارگر داره. و هر نون 50 تومان برق آب گاز می بره هر نون هم حدود 200 تومان میانگین برای صبحونه ناهار شام میره. حدود 3هزار تومان فقط قیمت تمام شده یک نان سنگکی ساده با درنظر گرفتن آرد دولتی و حتی مجانی میباشد ……… و تازه هزینه اجبار بهداشت و بهداشت محیط و هزینه تعمیرات و نگهداری مغازه و بیمه و انواع مالیات حقوق کارگر عیدی کارگر و عوارض های شهرداری. حالا این نونی که 3 هزار تومان برای نون وا تموم میشه چه انتظاری هست که کارکری که از ساعت 5 صبح تا ساعت 10 شب کار سخت انجام میدهد و در گرما کار میکند با رضایت این نون را سر سفره بگذارید و خانواده شما بخورد ؟؟؟؟؟خیلی مهم هست خوردن نون حلال باشد وکسی که نون میپزد با این سختی ها و هزینه ها و این قیمت تحمیلی دولت و مسولین خود مردم هم از خرید نون به قیمت مصوب نمیخرند چون که نون حلال میخوردن نون را به قیمت تحملی دولت نمیخرند

  • روح اله

    بخاطر اینکه مردم قدرت خرید برنج،گوشت،میوه روغن و…ندارن مجبورند فقط نان مصرف کنند.من خودم دو ماهی میشه گوشت و برنج مصرف نکردیم.