کد مطلب: ۶۷۷۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا صف نانوایی‌ها شلوغ شد؟

چرا صف نانوایی‌ها شلوغ شد؟

صف نانوایی‌ها در هفته‌های اخیر شلوغ‌تر از قبل به نظر می‌رسد. گرچه برخی این ازدحام جمعیت را به احتمال افزایش قیمت نان ارتباط می‌دهند، اما برخی هم می‌گویند با توجه به سود دو برابری، برخی نانوایی‌ها فروش مستقیم آرد را به پخت نان و فروش آن ترجیح می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ازدحام جمعیت در صف نانوایی‌ها موضوعی است که این روزها با هر بار گشت زدن در خیابان‌ها به چشم می‌زند. برخی شلوغی صف نانوایی‌ها را به احتمال افزایش قیمت آن ارتباط می‌دهند. عده‌ای به مصرف بیشتر نان پس از گرانی برنج و سایر کالاهای اساسی تأکید دارند. گرچه این‌ها فرضیه‌هایی قابل تأمل هستند، اما بررسی‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن است که نانوایی‌ها هم پخت نان را کاهش داده‌اند.

اوایل سال جاری بود که دولت سهمیه آرد دولتی واحدهای صنعتی را قطع کرد. پس از این اتفاق قیمت ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … تا بیش از سه برابر افزایش یافت. اما ادامه توزیع آرد دولتی به نانوایی‌ها و واحدهای سنتی باعث شد تا برخی از این واحدها بخش قابل‌توجهی از آرد دولتی را با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ آزاد در اختیار واحدهای صنفی و صنعتی قرار دهند.

حال این اتفاق علاوه بر چندنرخی‌کردن آرد، موجب کاهش پخت نان هم شد. حتی ممکن است نانوایی‌ها با این اقدام غیرقانونی قیمت نان را هم تحت تأثیر بگذارند. مسئولان دولت که بارها به کنترل بازار نان تأکید کرده‌اند نیز در مقابل این اقدام فعلاً واکنشی نداشته‌اند.

کاهش پخت نان بهانه بالابردن قیمت‌ها می‌شود؟

شلوغی صف نانوایی‌ها اولین نمود بیرونی کاهش پخت نان است. طبق بررسی‌ها نانوایی‌ها با فروش آرد به جای تبدیل آن به نان حداقل سودی دو برابری به جیب می‌زنند. حال ممکن است در آینده دولت همین امر را بهانه‌ای قرار دهد تا قیمت نان را بالا ببرد. درست شبیه به آنچه در ماجرای افزایش قیمت بنزین شاهد آن بودیم. در آن مقطع قاچاق سوخت استدلال دولتمردان برای بالابردن نرخ بنزین بود، حالا هم ممکن است هزینه تخلف نانوایی‌ها را مردم بپردازند.

این در حالی است که دولت پیش از اینکه زعیم بازارها و قیمت‌ها باشد، وظیفه کنترل مرزها را بر عهده دارد. اما هر بار با پاک‌کردن صورت مساله این مردم هستند که متضرر می‌شوند. تولیدکنندگان بیسکوئیت، کیک، ماکارونی، شیرینی و … هم که با بهانه حذف آرد سهمیه‌ای تا بالارفتن قیمت‌ها دست از توزیع کشیدند، اکنون که آرد دولتی را از نانوایی‌ها می‌خرند حاضر به پایین‌آوردن قیمت نیستند.

در شرایطی که دولت برای حفظ نان در سفره مردم همچنان آرد را به شکل یارانه‌ای به نانوایی‌ها می‌رساند، گویا فقط این فقط مردم هستند که از این یارانه بی‌بهره می‌مانند. نانوایی‌ها که آرد را گران‌تر از نرخ دولتی می‌فروشند. واحدهای صنفی و صنعتی هم آرد را ارزان‌تر از نرخ آزاد می‌خرند. در لابه‌لای این معاملات احتمالاً عده‌ای از دلالان هم منتفع می‌شوند. مردم برای شروع پخت نان گاه باید ساعت‌ها در صف بایستند. به‌ویژه آنکه گروهی از فعالان صنفی و صنعتی از افزایش مصرف نان پس از گرانی برنج و دیگر کالاهای اساسی خبر می‌دهند.

مصرف نان افزایش یافت؟

طبق اعلام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به ایسنا ، مصرف نان در کشور افزایش یافت. محمدرضا مرتضوی دلیل افزایش مصرف نان را افزایش قیمت سایر کالاها دانست که در راستای آن بخشی از فشار خوراک دام هم به نان منتقل شد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد شلوغی صف نانوایی‌ها ارتباط چندانی هم به افزایش مصرف نان ندارد. به‌رغم این موضوع، جدیداً برای شهروندان بارها پیش آمده که با رجوع به نانوایی‌ها با این جمله از سوی شاطر مواجه شده‌اند: «در صف نمانید، نان به شما نمی‌رسد. پخت نان تمام شده است.». اما چرا نانوایی‌ها دیگر علاقه‌ای به توزیع نان نشان نمی‌دهند؟

گویا باز هم پای قاچاق و توزیع خارج از شبکه آرد مطرح است. اما این سؤال پرسش مطرح است که مگر قرار نبود با «کارتی شدن نان» پای فروش خارج از شبکه آرد جمع شود؟

پخت کمتر؛ صف طولانی‌تر

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان در توضیح علت کاهش پخت نان به تجارت‌نیوز گفت: برای روشن‌تر شدن ماجرا به این موضوع دقت کنید. اگر نانوایی هر کیسه آرد را پخت کند، در بهترین حالت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان دخل می‌دهد، این در حالی است که همان یک کیسه آرد در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بر اساس اعلام محسن لزومیان این موضوع به معنای آن است که فروش آرد خارج از شبکه، همچنان برای نانوایی‌ها به‌صرفه‌تر است. یعنی پخت کمتر نان و ازدحام بیشتر جمعیت در نانوایی‌ها. البته این بدان معنا نیست که تمام نانوایی‌ها اقدام به این کار می‌کنند.

او افزایش مصرف نان توسط مردم را تائید نکرد و در پاسخ به این سؤال که با کارتی کردن نان مگر قرار نبود جلوی قاچاق آرد گرفته شود، توضیح داد: این طرح هنوز در حال راه‌اندازی است. اما طرح هوشمندسازی نان موجب حذف نانوایی‌های غیرواقعی و برخوردار از رانت سهیمه‌ای آرد می‌‌شود. این طرح در حال گسترش به تمام استان‌های کشور است و به‌زودی نانوایان سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند برای توزیع نان می‌شوند.

لزومیان تأکید کرد: در حال حاضر هر کیلو آرد با قیمت حدود ۸۵۰ تومان به دست نانواها می‌رسد، در حالی که این مقدار آرد در بازار آزاد ۱۶ هزار تومان است. همین موضوع باعث کاهش پخت نان توسط تعدادی از نانوایی‌ها و هجوم مردم به صف نان شد. برای مثال اگر برخی از فعالان غیرواقعی در صنف نانوایان ۱۰ کیسه نان پخت می‌کردند، امروز پخت آن را به هفت کیسه کاهش داده‌اند. مابقی آرد را این افراد بعضاً به شیرینی‌پزی‌ها، نان فانتزی‌ها، رشته بری‌ها و … می‌فروشند. بدین ترتیب آزادسازی قیمت آرد می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از تخلفات باشد. با کارتی‌شدن نان نیز انتظار می‌رود که شاهد حذف این افراد از صنف پخت نان باشیم.

مطلب گرانی کالاها، مصرف نان را زیاد کرد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نادعلی

    بیچاره نانوا ها چند سال است که نرخ درستی به نانوا ندادند دولت خودش دست توجیب نانوا ومردم کرده وکاسه گدایی دست مردم داده است وای به حال ما ونانوا های زحمتکش که هرگز نان حرام سر سفره هایشان نمی برند عرق می ریزند تا لقمه حلال به دست بیارند وجدان داشته باشید نانوا را درک کنید

  • ناشناس

    وقتی که قانونی در مجلس بطور کامل وبدون مشکل بتصویب می‌رسد برای یکدستگاه دولتی جهت رفاه حال مردم وحکم اجرایی دارد بایدی آن دستگاه ناظر بدون کم وکسری انرا اجرا کند وگرنه ان دستگاه انهمه نیروی انسانی را برای چه استخدام کرد برای ناظرات در کار اتحاد اصناف وغیره اینها بایدی طوری با اتحادی واصناف ومردم رفتاره کند که هیچگونه مشکلی ازنظر رفاهی برای هردو بوجود نیاد نه اینکه هرروز چیزی را درخورد مردم دهند مثل بگویند کمبود آرد داریم یا نیروی انسانی ندارم یا اینکه طرف کم فروش یا گران‌فروشی می‌کند اینها هیچ مشکلی را رفع نخواهد کرد تا قانون را بطور کامل اجرا نشود هرروز درگوشه کنار این مملکت شاهد همچنین چیزهای خواهیم بود

  • ناشناس

    در استان محل زندگی قوت غالب مردم شده نان .با این گرانی سرسام اور

  • ناشناس

    اگر دردم یکی بودی چه بودی مردم دیگه بریدن تا کجا ما باید پیش برویم گرانی نان گرانی گوشت گرانی برنج وووو فقط ارزنی جون مردم ووقت وجوانی وزندگی مردم درواقع این ناکجا اباد گرانی وتورم چگونه پایان پذیر می شود به خدا این مردم شایسته این تنبهات نیستند .

  • ناشناس

    تواین چند سال مگر قنادی ارد نمیخریدیا شغل های دیگر مگر نمیخریدن چراخودتون زدین به نادانی ارد ازکشور خارج میشه به به دلار میفروشن پول که بی ارزش بشه همینه من نانوا تا یک ماه پیش روزی ۳ کیسه میخریدم میپختم اضافه الان دیگه نمیسرفه ارد کیسه ۳۵۰هزارتومان دخل ارد یک کیسه ۳۰۰تومان

  • یونس

    من خودم از زمانی که قیمت اقلام خوراکی مصرف روزانه مردم بالا رفته،مجبور به مصرف نان بیشتر شدم. چون نه میتونم برنج بخرم و نه سایر مواد اولیه😭😤

  • ناشناس

    همه سر کاریم

  • ناشناس

    شاید نان زیاد می خرند تا بفروشند به گاوداری‌ها چون نان ارزان تر از جو و ذرت

  • ناشناس

    خو تان نمی‌دانید چرا صف نان شلوغ رفته برای چی من میگم مردم دیگه یک شانه تخم مرغ رو هم نمیتوانند بگیرن رجوع کردن به نان حالا باید با نان خالی شکم خود را سیر کنن!!!!!

  • ناشناس

    ازپس ناشکر یم ما چشمام جند نان ده دقیقه ازتنور درآورد ه نه اونی ازتنور درآورد ه بده کفرونعمت قاطی آمده. روغن چرا ارزن چرا گوشت ومرغ وتخم مرغ وداور بگو