کد مطلب: ۵۴۶۲۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۰

احیای برجام همچنان در هاله‌ای ابهام است و اخبار تازه‌ای از وین در دسترس نیست. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که گفته می‌شود چین با خرید نفت ایران ذخایر قابل توجهی برای خود فراهم کرده و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده نیاز چندانی به نفت ایران نداشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که سال گذشته درآمد نفت ایران فقط ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که حالا سرنوشت مذاکرات وین در هاله‌ای از ابهام است و از آن سمت چین، بزرگترین مشتری نفت ایران در سال‌های تحریم، نفت بیش از نیاز خود را خریداری و ذخیره کرده است.

حالا در این شرایط نگرانی برای درآمدهای نفتی بیشتر از همیشه بالا گرفته است. علی شمس اردکانی، کارشناس انرژی در پاسخ به چشم‌انداز بازار نفت ایران در سال ۱۴۰۰ به تجارت‌نیوز می‌گوید: گسترش واکسیناسیون کرونا و تصمیم کشورها برای رونق دوباره صنعت گردشگری خود موجب شده است که چشم‌اندازها افزایش تقاضای جهانی برای نفت باشد و این افزایش تقاضای نفت شامل نفت ایران هم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: ۲۷ کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که قصد دارند صنعت گردشگری را در تابستان رونق دهند و این فرآیند از اکنون شروع شده است. بنابراین احتمال دارد که تقاضا در بازار عوض شود و نفت ایران حتی در شرایط تحریم مشتریان خاص خود را پیدا کند.

این کارشناس همچنین می‌گوید: به نظر می‌رسد که ایران می‌تواند تا اواخر شهریور ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات فعلی نفت خود اضافه کند و با ادامه روند مهار کرونا تا فصل پاییز و زمستان، ۲۵۰ هزار بشکه دیگر هم به صادرات نفت کشور اضافه شود. ضمن اینکه تولید فعلی ما هم آمادگی اضافه کردن این مقدار را دارد.

او درباره احتمال احیای برجام و تاثیر آن بر فروش نفت هم توضیح می‌دهد: اگر برجام احیا شود بازگرداندن مشتری‌های سنتی ایران در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. زیرا کرونا موجب شده است که کشورهای نفتی دچار کسری بودجه شوند و به همین دلیل روی بازاریابی نفت خود پس از مهار کرونا حساب ویژه باز کرده‌اند و از آن سمت متاسفانه ایران در دوره تحریم بازار سنتی خود را به عربستان و روسیه داده‌ است و پس گرفتن بازار ایران از این کشورها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

به گفته این کارشناس این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که ایران در حال حاضر ۷۰ میلیون بشکه نفت به صورت ذخیره دارد و هنوز نتوانسته برای آن مشتری پیدا کند.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « خرید نفت ایران توسط آمریکا » را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.