کد مطلب: ۶۱۶۳۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر قیمت بنزین کلید خورد؟

تغییر قیمت بنزین کلید خورد؟

با وجود این که دولت و مجلس اعلام کرده بودند قرار نیست قیمت بنزین تغییری کند اما امروز عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی امروز در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد و گفته بود: «اگرچه در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در فضای مجازی در حال انتشار است اما ذکر این نکته ضروری است که موضوع افزایش قیمت بنزین، در حد پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند قبول یا رد شود.»

این عضو کمیسیون انرژی همچنین به ارزان بودن بنزین اشاره کرده و گفته بود: قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است. بنابراین و بنا بر گفته عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی، قیمت اصلی و حقیقی بنزین حدود ۲۸ هزار تومان است.

این نماینده مجلس گفته مساله تغییر قیمت بنزین در مجلس مطرح شده و ممکن است تایید یا رد شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که هنوز رویکرد دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

از طرف دیگر مشخص است که دولت روی هر لیتر بنزین یارانه زیادی پرداخت میکند. به گفته این نماینده مجلس یارانه دولت روی هر لیتر بنزین ۲۵ هزار تومان است. حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است و دولت لیتری ۱۷ هزار تومان یارانه می‌دهد.

قیمت بنزین واقعی نیست

این اظهارات امروز و در حالی منتشر شده است که پیش از این فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون مجلس هم درباره ارزان بودن حامل‌های انرژی در ایران صحبت کرده بود. عباسی دوانی چندین بار پیش از این و به خصوص در زمانی که هنوز تب طرح وان داغ بود اظهار تاسف کرده بود که قیمت بنزین واقعی نیست و باید به دنبال واقعی کردن قیمت بنزین بود.

البته فریدون حسنوند، یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی حتی احتمال تغییر قیمت بنزین را به شدت تکذیب کرده و گفته بود: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است.

اما عباسی دوانی در اظهاراتی کاملا متفاوت به تجارت‌نیوز گفته بود: ما وضعیت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم و احتمالا برخی از موارد موجود در این طرح‌ها را در بودجه بگنجانیم.

عباسی دوانی، یکی از موافقان طرح وان هم بود. طرحی بسیار شبیه به آنچه که حالا به صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجراست. بنا بر جزئیاتی که از این طرح منتشر شده، قرار است دولت به هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای دهد. افراد هم می‌توانند بنزین مازاد خود را در بازار و با قیمت بنزین آزاد بفروشند. یکی از انتقاداتی که به طرح وان و حالا طرح «بنزین برای همه» می‌شود افزایش قیمت بنزین است. غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی نفتی این طرح را طرحی که «بنزین را به دست خود مردم گران می‌کند» نامیده بود.

مرتضی افقه، کارشناس کلان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز هم معتقد بود: به نظر می‌رسد این اقدام، زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده باشد. دولت به این نتیجه رسیده برای جبران کسری بودجه خود حتی به افزایش قیمت خدمات دولتی متوسل شود تا کسری بودجه خود را تأمین کند.

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس حالا نگرانی‌ها از تغییر قیمت بنزین را بین مردم افزایش داده و هنوز نه دولت و نه مجلس موضع‌گیری نهایی خود درباره این موضوع را مطرح نکرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب حقوق ها هم بر اساس گرونی و دلار بدهید فقط برای بنزین میفهمید؟?

  • ناشناس

    فعلا دارن کار سنجش رو انجام میدن
    شکی نیست که بد جور دندان تیز کردن برای زدن جیب مردم اگر هم نمیکنند از ترسشونه والا فکر مردم نیستن .

  • علی

    پس اگر میخواهید قیمت بنزین را بر مبنای دلار انجام بدهید باید حقوق ها هم برحسب دلار باشد عادلانه )
    وگرنه منتظر انقلاب دیگری باید باشید بخاطر این تصمیم!!!
    پوست موز ارز 4200 تومانی به اندازه کافی تورم ایجاد خواهد کرد
    پس خواهشا کمی بفکر منافع ملی باشید

  • ناشناس

    اها پس چطور اونموقع که دلار از ۴ هزارتومان به ۳۰ هزارتومان رسید کسی چیزی نگفت کدام یارانه اتفاقا قیمت بنزین اصلا ارزان نیست در ایران

  • ناشناس

    این همه نفت بفروش میرسه،سهم ایرانی از همه چیز فراموش شد.

  • فقط ایران

    چه خوب که دیگه‌همه چی‌ ب دلار‌ حساب میشه.حقوق هم دلاری‌کنین ما مشکلی‌نداریم.

  • G22

    خدا به داد مردم برسه بنزین بره بالا همه چیز دوباره می ره بالا

  • ناشناس

    انشالله ک گرون بشه، تا این مردم شاید کاری کنن،

  • ناشناس

    این همه مشکلات و گرونی بیکاری داریم اصلا به چشم مسولین نمیاد گیر دادن به بنزین

  • مسعود

    مگه حقوق ها با قیمت جهانی پرداخت میشه و یا ماشین قیمتش جهانی هست و یا خدمات در حد جهانی هست که حالا حرف قیمت جهانی و واقعی بنزین زده میشه یکه این حرف را میزنه که خودشم همچیز را جهانی پرداخت کنه نه به ریال پرداخت کنم و به دلار دریافت