کد مطلب: ۳۵۲۴۲۶

تحلیل مطبوعات از افزایش قیمت خودرو / محدودیت در عرضه یا حضور برخی نهادهای خاص در بازار؟

تحلیل مطبوعات از افزایش قیمت خودرو / محدودیت در عرضه یا حضور برخی نهادهای خاص در بازار؟

برخی از روزنامه‌های امروز در گزارش خود به افزایش مجدد قیمت خودرو در روز گذشته پرداخته‌اند و هر کدام از زاویه دید خود عواملی را برای آن ذکر کرده‌اند.

قیمت خودرو در یک سال اخیر بارها با صعود روبرو بوده و طی روزهای اخیر قیمت برخی از خودروهای دخلی باز هم افزایش داشت که مورد انتقاد فعالان بازار و عموم مردم قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه هفت‌صبح در گزارش امروز خود با انتقاد از افزایش مجدد قیمت برخی خودروهای داخلی از آن تحت عنوان « انفجار قیمت‌ها در بازار خودرو » یاد می‌کند.

این روزنامه روایت می‌کند که خودروهایی مانند دنا، پراید 111، چانگان و پژو 404 به طور متوسط بین 5 تا 15 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد تحلیل می‌کند که بازار خودرو از حالت عادی خارج شده و قیمت خودرو در روزهای اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

دنیای اقتصاد محدودیت در عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز، افزایش واسطه‌ها و دلالان و نبود نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی را جزء عوامل مهم افزایش قیمت خودرو می‌داند.

روزنامه ایران نیز در این زمینه به نقل از یکی از فعالان این بازار می‌نویسد: معلوم نیست بازار خودرو دست چه کسانی افتاده اما قدرت آنها زیاد است. برخی از نهادها وارد بازار خودرو شدند. هر چند نمی‌توان حضور آنها را ثابت کرد، ولی آنگونه که مطلع شدیم برخی از نهادها با خرید انبوه به راحتی کنترل بازار را در دست گرفتند.

روزنامه کیهان نیز در همین زمینه روایت می‌کند که قیمت خودروهای داخلی فقط طی روز چهارشنبه بین سه تا 15 میلیون تومان افزایش یافت.

این روزنامه می‌نویسد: فعالان بازار دلیل این افزایش قیمت را فروش خودرو مطابق با حاشیه بازار توسط خودروسازان می‌دانند این درحالی است که هنوز عرضه خودرو به بازار انجام نشده است. افزایش قابل توجه قیمت‌ها باعث شده تا هیچ معامله‌ای در بازار انجام نشود و اکثر خریداران خودرو با توجه به قیمت‌ها دست از خرید کشیده و منتظر ثبات بازار هستند.

کیهان در مورد قیمت خودروها در روز گذشته می‌نویسد: در بازار دیروز قیمت پراید 111 به بیش از 43 میلیون تومان و پژو 405 به مرز 70 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پژو 205 تیپ 5 نیز 81 میلیون تومان و قیمت دنا در مرز 100 میلیون قرار گرفت.

اما چنانچه از بحث خودرو بگذریم، روزنامه خراسان نیز گزارش امروز خود به « شروط پلیس فتا برای ادامه فعالیت دیوار » اشاره کرده است. این روزنامه روایت می‌کند که سایت دیوار در صورت اجرای دو شرط از جمله تعهد به مراجع قضایی درباره برقراری امنیت پلتفرم و نیز قبول پرداخت خسارت به شاکیان زیان‌دیده در صورت بروز مشکلاتی اعم از کلاهبرداری و… می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اما رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با خراسان در این زمینه می‌گوید: برای حل مشکل احراز هویت کاربران در اپلیکیشن های بومی مانند دیوار درصدد راه اندازی سامانه شاهکار هستیم و به زودی امکان اتصال ۱۰ اپلیکیشن برتر و دو پیام رسان بومی را به API سامانه شاهکار فراهم می کنیم . این امکان باعث می شود کاربرانی که از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند احراز هویت شوند.

روزنامه قانون نیز به « مناقشه دنباله‌دار fatf » پرداخته و اشاره می‌کند با وجود آنکه دو لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به fatf تا حدودی به نتیجه رسیده، اما هنوز تکلیف دو لایحه مهم دیگر آن مشخص نشده و به حالت تعلیق درآمده است.

قانون اشاره می‌کند که اکنون تصمیم‌گیری در این خصوص قرار است توسط مجمع تشخیص مصلحت اتخاذ شود. با این حال اکنون چندین نوبت است که این مجمع تصمیم‌گیری در این خصوص را به تعویق می‌اندازد.

قانون می‌افزاید: محسن‌شبستری، يكي از اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام از بررسی احتمالی لايحه پالرمو در جلسه شنبه 27 بهمن خبر داد و ابراز اميدواريم كرد كه اين لايحه به نتيجه نهايی برسد. در جلسه 6 بهمن كه آخرين جلسه بررسی اين لوايح بود، گزارش کمیسیون‌های سیاسی و امنیتی دفاعی و کمیسیون حقوقی قضایی مجمع ارائه شد که هر دو کمیسیون نظرشان نسبت به تصویب لایحه پالرمو منفی بوده و قرار است در جلسه آینده، موافقان و مخالفان این لایحه صحبت کنند.

روزنامه قانون ادامه می‌دهد: اين اظهارات مبهم و اقدامات شائبه‌دار در حالي است كه نشست دوره‌ای FATF روز یک‌شنبه آینده 28 بهمن برگزار می‌شود و در آن وضعیت پیوستن ایران به بحث گذارشته می‌شود و قرار است در این جلسه در پاریس نسبت به تعیین تکلیف تعلیق ایران از لیست سیاه تصمیم‌گیری شود و اگر ايران به همين رويه ادامه دهد، احتمال ادامه رفتار گذشته نسبت به كشورمان وجود دارد.

دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود « ریشه اختلال در بازار گوشت » را بررسی کرده است. این روزنامه در تحلیل خود سیاست دولت در این خصوص برای اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات نهاده‌های دامی و گوشت قرمز را مورد انتقاد قرار می‌دهد و اظهار می‌کند که این برنامه‌ها در جهت تنظیم بازار موثر واقع نشده و عملا در جهت عکس اهداف تعیین‌شده حرکت کرده است.

دنیای اقتصاد از «موانع موجود در تامین انواع خوراک دام»، «کمبود تولید» و«قاچاق دام زنده» به‌عنوان سه عامل اثرگذار در جهش قیمت گوشت یاد می‌کند و می‌افزاید: سیاست‌گذار برای گره‌گشایی از این مشکلات و شکستن موج افزایش قیمت، اقدام به افزایش واردات گوشت منجمد کرد، گوشت‌هایی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایا خودرو باز هم ارزان میشود