کد مطلب: ۲۷۸۵۹۵

رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد:

افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی میوه‌های تابستانه

افزایش 100 تا 300 درصدی میوه‌های تابستانه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی اعلام کرد که امسال قیمت میوه‌های تابستانه از 100 تا 300 درصد گران شده است و صادرات میوه توجیه اقتصادی ندارد.

رضا نورانی درباره وضعیت میوه در کشور به تجارت‌نیوز گفت: متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی در فصل تابستان شاهد از بین رفتن بسیاری از میوه‌های تابستانه بودیم. قزوین و زنجان جز بزرگترین استان‌هایی تامین‌کننده میوه‌های تابستانه هستند اما امسال بارش‌های متعدد در فصل نخست سال منجربه آن شد که بسیاری از میوه‌ها از بین بروند و در نتیجه این بازه زمانی شاهد گرانی و کمبود این نوع مواد خوراکی باشیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در این فصل شاهد کمبود چه میوه‌هایی خواهیم؟ اظهار کرد: سیب گلاب، گیلاس، زردآلو از جمله میوه‌های هستند که به دلیل سرما زدگی در این فصل کمیاب شده‌اند. قزوین و زنجان هم جز استان‌هایی بودند که تولید این نوع میوه‌ها در آنجا به وفور مشاهده می‌شد. به‌واقع در سال‌های گذشته میزان تولید در این دو استان به حدی می‌رسید که می‌توانستیم تمام تهران و 32 استان را تحت پوشش توزیع قرار دهیم. حال امسال در این فصل تنها توانستیم میوه مورد نظر مردم را از شهریار و استان آذربایجان غربی تامین و توزیع کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت میوه‌هایی همچون سیب در برخی واحدهای صنفی به کیلویی 30 هزار تومان می‌رسد، تصریح کرد: قیمت سیب به میزان هر کیلو 30 هزار تومان دور از انصاف است. امروز سیب گلاب را از باغداران به ازای هر یک کیلو حدود شش هزار تومان خریداری می‌کنند که در شبکه توزیع عمده فروشی هر کیلو به قیمت 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. به هرحال ما هم اعلام می‌کنیم در این فصل با کمبود میوه رو به رو هستیم اما در این بازه زمانی ضروری است که دستگاه‌های نظارتی نیز درباره برخی گران‌فروشی‌ها ورود پیدا کنند.

نورانی درباره گران‌ترین میوه‌ها گفت: امروز گیلاس گران‌ترین میوه‌ای است که در شبکه عمده فروشی به قیمت هر کیلو 23 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین این میوه در واحدهای صنفی خرد نیز گران‌تر این رقم مورد معامله قرار می‌گیرد. باید اشاره کرد که قیمت این میوه نسبت به مشابه سال گذشته حدود 300 درصد افزایش یافته است. از آن سو قیمت زردآلو، شلیل و آلو نیز هر یک به طور 100 درصد افزایش قیمت را نسبت به مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی همچنین در بخش دیگر سخنانش درباره وضعیت بازارهای صادراتی تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت تمام شده ،صادرات میوه توجیه اقتصادی ندارد اما میوه های جالیزی و سبزیجات همچنان به کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.