کد مطلب: ۳۰۸۸۱۰

افزایش قیمت نفت به دنبال کاهش ذخایر جهانی

افزایش قیمت نفت به دنبال کاهش ذخایر جهانی

افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته به دلیل کاهش عرضه و اتکا به ذخایر برخی کشورها از جمله دغدغه‌های این روزهای بازار انرژی تبدیل شده است.

ثبات قیمت نفت همواره یکی از اولویت‌های مهم در بازار‌های بین المللی بوده که در راستای تحقق آن سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) شکل گرفت و با ایجاد جلساتی با اعضا و یا برخی کشور‌های غیرعضو سعی در کنترل بازار آن دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کنترلی که به نفع کشور‌های عرضه کننده و متقاضی نفت خواهد بود، زیرا با مدیریت بازار از نوسان قیمت آن جلوگیری به عمل می‌آید و از سوی دیگر کشور‌ها متعهد می‌شوند سطح تولید خود را در رقم توافقی نگه دارند تا بازار در تعادل باقی بماند.

کشور‌های خریدار نفت معتقدند که افزایش قیمت‌ها در روند توسعه‌ای آن‌ها تاثیر گذار بوده و توان تامین بازار‌های انرژی داخل کشورشان را ندارند.

بررسی بازار نفت در ماه‌های گذشته خبر از افزایش قیمت‌ها دارد به گونه‌ای که قیمت سبد نفتی اوپک به بالای ۸۴ دلار رسید که رکورد جدیدی پس از سال ۲۰۱۴ به حساب می‌آید.

افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت بار‌ها اعلام کرده‌اند اعضا این سازمان تلاشی برای دستکاری قیمت‌ها نمی‌کنند بلکه به دنبال ایجاد توازن در بازار هستند.

بر اساس اعتقاد فعالان بخش انرژی، افزایش قیمت‌ها ریشه در کمبود عرضه در بازار‌های جهانی دارد که این امر به دنبال خود خبر از کاهش ظرفیت مازاد عرضه نفت به پایین‌ترین سطح را می‌دهد.

همچنین کارشناسان این حوزه معتقدند که کشور‌های مصرف کننده به برداشت از ذخایر روی آوردند و معمولا برداشت از ذخایر در شرایطی اتفاق می‌افتد که تقاضا از عرضه پیشی گرفته و عرضه تکافوی تقاضا را ندارد.

نکته قابل توجه اینجاست که برداشت اضافی از ذخایر نمی‌تواند خیلی ادامه داشته باشد، زیرا ذخایر مقدارش محدود بوده و با ورود به فصل پاییز و زمستان این وضع تشدید خواهد شد.

آن چه مشخص است ادامه برداشت از ذخایر نفتی باعث می‌شود بازار نسبت به پایین بودن سطح ذخایر عکس العمل نشان دهد که این واکنش به صورت افزایش قیمت در بازار خواهد بود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.