کد مطلب: ۵۷۳۴۴۵

رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کاهش ۳۰ درصدی تولید پرتقال / هویج‌ روی دست بارفروشان مانده!

کاهش ۳۰ درصدی تولید پرتقال / هویج‌ روی دست بارفروشان مانده!

سال گذشته قیمت هر کیلو پرتقال به ۳۵ هزار تومان رسید. حالا این نگرانی وجود دارد که امسال هم این وضعیت تکرار مشود. رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش ۳۰ درصدی تولید پرتقال خبر داد و گفت: تولید پرتقال کاهش پیدا کرده اما در سیب و نارنگی مازاد تولید داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته در آستانه نوروز قیمت هر کیلو پرتقال به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده بود.

حالا امسال هم افت تولید میوه، ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: امسال هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها به شکل سرسام‌آوری بالا رفته و همچنین کرایه حمل و نقل میوه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. بنابراین امسال هم قیمت پرتقال و سیب دست کمی از سال گذشته ندارد.

کاهش تولید میوه پاییزه صحت دارد؟

باغداران هم می‌گویند امسال به دلیل خشکسالی، تولید میوه‌های پاییزه کاهش پیدا کرده است. آیا کاهش تولید میوه پاییزه صحت دارد؟ مصطفی دارایی‌نژاد در این مورد به تجارت‌نیوز پاسخ داد: امسال تولید پرتقال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما تولید نارنگی ۳۰ درصد بیشتر شده است. با توجه به افزایش تولید نارنگی کاهش تولید پرتقال در بازار احساس نخواهد شد.

او گفت: معمولا پرتقال یک سال محصول پر باری دارد و سال بعد تولید آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین امسال وضعیت تولید سیب نسبت به سال گذشته بیشتر است. امسال با آن که در برخی استان‌ها تگرگ آمده است اما تولید سیب به هفت میلیون تن رسیده است.

دارایی‌نژاد گفت: البته امسال تولید سیب سالم کمتر است. از هفت میلیون تن حدود دو میلیون تن از سیب‌ها به دلیل تگرگ خراب شدند. حدود سه میلیون تن نیاز مصرف داخل است و برای دو میلیون تن دیگر باید نگاه صادراتی داشته باشیم.

هویج‌ها خراب شد

سال گذشته دلالان و سردخانه‌داران پرتقال را با قیمت بیش از ۳۵ هزار تومان می‌فروختند و حاضر نبودند این میوه را با قیمت کمتری به دست مردم برسانند. تا اینکه به دلیل عرضه نکردن و گرم شدن هوا هزاران تن پرتقال آنها فاسد شد.

در آن زمان مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفته بود: « شب عید به دولت هشدار دادیم که میوه‌های تنظیم بازاری را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان روانه میدان کنند، اما برخی این هشدار را جدی نگرفتند و همین مساله باعث شد ۳۰ هزارتن پرتقال در انبارها فاسد شود.»

حالا اما در تابستان امسال این مساله برای هویج اتفاق افتاده است. برخی مغازه‌دارها حاضر نیستند هویج را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ تومان بفروشند و اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که اکثر هویج‌های بارفروشان خراب شده است!

برای مطالعه بیشتر خبر هزینه نگهداری میوه در سردخانه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر یکذره‌ به هم رحم و مروت داشته باشیم‌ مسئله کلا حل میشه ولی حیف‌ که اکثرمون‌ فقط به فکر خویشتنم….
    یکسال‌ توی سوئدمیگن‌کره کمبودپیدا کرده یک خانم‌میانسالی‌دوتاازیخچالش‌اضاف‌بوده‌میاره‌میده‌به‌سوپرمحل‌میگه‌اگه کسی احتیاج‌داشت‌واومدبراکره‌بده‌به اون
    درسرزمین‌ماهم رحم و مروت‌به همدیگه‌ضعیف شده…
    یک کمی هم لااقل خودمون‌ درست کنیم درون خویش را

  • بلوچستان

    اقای رئیسی شعارگرا نباشیدعملگرا باشید.هویج هم قیمتش فضایی شد.ترمز گرانی را بکشید.بهانه کسری بودجه،تحرم وکرونارانیاورید.منم .منم.زیاد داشتید.حالا این میدان وشمافعلا ملت نظاره گر است

    • ناشناس

      حداقل مثل اون روحانی ادعای درست کردن همه چی رو تو صدروز نداد آخرش بگه سرباز بی اسلحه بودم

    • نارنجی

      برای هرچی زمان لازمه ۸ سال خرابکاری رو ۸ ماهم نمیشه جمع کرد چه برسه ۱ ماهه بفهم
      درک تو ببر بالا بحث یک دهه بوده

    • ناشناس

      شما هم حتما ازدولت قبل نون ونوایی داشتی که ناراحتی

  • ناشناس

    سزای گران فروش نخریدنه

  • ناشناس

    سود جوها تا مدانند یکچیزی صادر میشه مردم به گشنگی می اندازن حاضرن بریزن دور ولی یک که احتیاج نخوره خدایا روزیمان از اول تعین کردی اگر دست مردم باشه همه را سر می برن الهی شکر همه اونها که مواد غذای را قایم مکنن ضرر خدای ببینه

  • ناشناس

    اگه همه با هم نخرن وقتی هر بار به مقصودش نرسن و محصولاتی رو که انبار میکنن تا به قیمت گزاف به مردم بیچاره بفروشن، خراب بشه بالاخره دست از طمع بر میدارن و این اوضاع فروکش میکنه. تا مردم نخوان هیچ اتفاقی نمیافته

  • ناشناس

    هنوز پاییز نرسیده بفکر گرونی پرتغال هستن ما هیچی نمی‌خوریم بفرستین عراق و افغانستان وسوریه

  • ناشناس

    بیخودشلوغش نکنیددولت مردمی سیدقول داده مثل دولت روحانی نباشه ارزون وخوب راهکارمقابله باظلم ستیزیت

  • ناشناس

    سزای گرونفروشان خرابی دردنیا آخرت است البته عامل گران‌فروشی خودمر دم هستند 1هفته دندان سرجگر گذاشتن وهویج نمی خریدند خوب معلوم بود به4روز نکشیده هویج هاخراب می شد برای پرتقال هم همین طور

  • م. ن

    سزای گران‌فروشی نخریدن است بدرک که خراب شده و نتوانستن بفروشن.

  • م. ن

    قرص مالتی ویتامین می‌خورید و کسری بدن را رفع می‌کند و نیازی به خرید میوه احتکار و گران نیست.