کد مطلب: ۵۸۳۲۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انفجار قیمت گاز طبیعی / سرنوشت قراداد با ترکمنستان چه می‌شود؟

انفجار قیمت گاز طبیعی / سرنوشت قراداد با ترکمنستان چه می‌شود؟

قیمت گاز در چند روز اخیر افزایش قابل توجه داشته است. حال با توجه به کمبود گاز در ایران و همچنین واردات آن از ترکمنستان، چه مشکلاتی برای کشور پیش می‌آید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات جهانی شب گذشته، قیمت گاز طبیعی بیش از ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده و حالا در محدوده ۶ دلاری معامله می‌شود. ایران کشوری است که عموما در ۶ ماهه دوم سال و با ورود به فصل سرد با کمبود گاز مواجه می‌شود. بنابراین این رشد قیمت می‌تواند تاثیر زیادی بر روند مصرف گاز در کشور داشته باشد.

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس انرژی درباره تاثیرات افزایش قیمت گاز بر تامین منابع گازی کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید:‌ به دلیل پاندمی کرونا، قیمت گاز از قبل کاهش داشته است. در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته، مشاغل به حالت عادی برگشته‌اند. همین چشم‌انداز باعث افزایش قیمت نفت و گاز شده است.

23

این کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر ذخیره‌ گاز در آمریکا و اروپا نسبت به پنج سال گذشته کاهش داشته است. به همین دلیل افزایش قیمت گاز روندی کاملا طبیعی بوده است.

قرارداد با ترکمنستان

بهروزی‌فر درباره واردات گاز ایران اظهار می‌کند:‌ با توجه به توافقی که ما با ترکمنستان داشته‌ایم ممکن است طرف ترکمنستانی از تحویل گاز به ما سر باز بزند. مشتری‌هایی مانند چین و روسیه، کشورهایی هستند که ترکمنستان می‌تواند به جای ایران با آن‌ها قرارداد ببندد. افزایش قیمت گاز می‌تواند قیمت گاز وارداتی ما را هم بیشتر کند.

اما بهروزی‌فر اظهار تاسف می‌کند: متاسفانه حجم ذخیره گاز ما به قدر کافی نیست و مجبور می‌شویم در زمستان مانند سال پیش از سوخت مایع مانند مازوت و گازوئیل استفاده کنیم.

بهروزی‌فر خاطرنشان می‌کند:‌ این مساله فقط مختص به ایران نیست و تقریبا همه کشورهای دنیا در فصل سرد مجبور به واردات گاز هستند. فصل زمستان، ۸۰ درصد از گاز ما، مختص به بخش خانگی است.

این کارشناس بیان می‌کند: ‌ما هیچ‌وقت امکان ذخیره گاز نداشته‌ایم. به جز آن هم هرگز نتوانسته‌ایم به میزان کافی گاز وارد کنیم به همین دلیل هم این مشکلات پیش می‌آید.

او همچنین در آخر عنوان می‌کند: اگر مشکل کمبود گاز در زمستان به وجود بیاید اولین واکنش کشور قطع گاز صنایع و استفاده از سوخت مایع برای نیروگاه‌هاست.

در مقابل محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک نیز درباره این مساله می‌گوید: علت این اتفاق و همچنین علت افزایش قیمت نفت، بهبود وضعیت تقاضا است. همانطور که می‌دانید درحال حاضر وارد فصل سرد سال شده‌ایم و به تبع آن میزان تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند.

او در پایان درباره وضعیت ایران و ترکمنستان برای واردات گاز بیان می‌کند : در سوی دیگر، در بحث قرارداد ایران با ترکمنستان برای واردات گاز، این کشور به ایران گاز صادر خواهد کرد و منابع گازی برای ایران تامین می‌شود چراکه قراردادی میان دو کشور در این زمینه بسته شده است. البته که در کل سال نیز ایران همیشه خود نیز یک صادر کننده گاز است.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «چگونه کمبود گاز را جبران کند؟» را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    چقدر غم انگیز هست که دارنده دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا از افزایش قیمت گاز نه تنها خوشحال نباشه بلکه متضرر باشه و ناراحت.

  • ناشناس

    تا کی این وضعیت غم انگیز ادامه خواهد داشت!

  • ناشناس

    خوب به چین وکشورهایی که گاز صادر می‌کنه دولت کمی صادراتشو کم کنه تا خود ایرانی اگه اضافه ماند بعد کشورهای دیگه چین ۱۰۰سال باایران قراداد گاز داره، ،،از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، اینم باید مردم یاد بدن، ،خوبه فقط به مردم‌ میگن کم مصرف کنید این فقط سهم ایرانع، بسسسه توراخدااااا