کد مطلب: ۶۰۷۸۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رتبه ۵۴ مهاجرفرستی ایران از بین ۲۳۲ کشور / برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟

رتبه ۵۴ مهاجرفرستی ایران از بین ۲۳۲ کشور / برنامه دولت برای بازگشت مهاجران چیست؟

بر اساس نظرسنجی موسسه کیو تمایل ایرانیان برای مهاجرت در پنج سال اخیر افزایش داشته و از هر سه ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد. در همین حال دولت برای جذب و حمایت از نخبگان حدود ۲۰۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده است. در حالی که برای افزایش جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جمعیت مهاجران ایرانی در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲ درصد بوده است. حالا نظرسنجی‌ها نشان از افزایش تمایل به مهاجرت ایرانیان در شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی می‌دهد.

تمایل مهاجرت ایرانیان دو برابر میانگین جهانی

بر اساس نظرسنجی موسسه کیو، از هر سه ایرانی یک نفر مایل به مهاجرت است. تمایل به مهاجرت در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی و نیز بالاتر از میانگین منطقه است.

آنطور که این نظرسنجی نشان می‌دهد تمایل مهاجرت در ایران بین جوانان(افراد زیر ۳۰ سال)، مجردها، تهرانی‌ها و دانشگاهیان بیشتر از دیگران است. نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد عوامل اقتصادی مهم‌ترین انگیزه اراد برای مهاجرت است.

پیش‌تر هم رصدخانه مهاجرت ایران از افزایش تمایل مهاجرت ایرانیان در دوره کرونا خبر داده بود.

وضعیت ایران در شاخص‌های مهاجرتی

در ادامه بخشی از وضعیت ایران در شاخص‌های مختلفی مهاجرتی را می‌خوانید. (منبع داده‌ها: سالنامه مهاجرت ایران)

  • رتبه ۵۴ مهاجرفرستی از میان ۲۳۲ کشور در سال ۲۰۲۰
  • رتبه ۱۴ پناهجوفرستی از میان ۱۹۵ کشور در سال ۲۰۲۰
  • رتبه ۲۲ پناهنده‌فرستی از میان ۱۹۴ کشور در سال ۲۰۲۰
  • رتبه ۱۹ دانشجوفرستی از میان ۲۴۱ کشور در سال ۲۰۱۸

اخیرا نیز سفارت آلمان در ایران در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد در ترم زمستان گذشته بیش از ۴۱۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های آلمانی ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از ۱۱ هزار نفر آنها ایرانی بودند.

از سوی دیگر ۳۷ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی، ۲۵ درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری مقیم کشورهای دیگر هستند.

دولت برای جذب نخبگان چقدر هزینه می‌کند؟

در همین حال دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با عنوان حمایت و جذب نخبگان حدود ۲۰۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است. این در حالی است که برای حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داده است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید ۱۹۷ میلیارد تومان از بودجه خود را برای حمایت از نخبگان و وزارت علوم و تحقیقات نیز باید حدود هشت میلیارد تومان از بودجه خود را به جذب نخبگان اختصاص دهد.

البته در جدول ۹(برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه) این لایحه، برای حفاظت از نخبگان نیز ۲۵ میلیارد تومان بودجه پیشنهاد داده است.

موج مهاجرت پزشکان و پرستاران

همه اینها گوشه‌ای وضعیت مهاجرت ایرانیان است. تمایل مهاجرت پزشکان و پرستاران نیز در ماه‌های اخیر نیز بحث‌برانگیز شد.

اخیرا عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرده بود در سال ۹۹ حداقل یک هزار و ۲۵۰ نفر از سازمان نظام پرستاری درخواست برای مهاجرت (گوداستندینگ) کرده‌اند.

او گفته بود: «البته تخمین زده می‌شود این عدد بیشتر باشد و اگر تخمین یک و نیم تا دو برابر را داشته باشیم، می‌توان اینطور گفت که معادل ۳۰ دانشکده پرستاری که نیروی انسانی را تربیت می‌کنند مهاجرت داریم.»

پیش‌تر نیز امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفته بود: «در ۳ ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی گود استندینگ کرده‌اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.