کد مطلب: ۵۹۸۶۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق مهم بانکی برای بورس / خروج نقدینگی از بورس سرعت گرفت!

اتفاق مهم بانکی برای بورس / خروج نقدینگی از بورس سرعت گرفت!

امروز دوباره سود بین بانکی روند افزایشی داشت. طبق آخرین نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی این رقم به ۲۰٫۹۴ درصد رسید. این شاخص در یک ماه گذشته چهار بار افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ سود بین بانکی در دو هفته گذشته ۲۰٫۶۱ درصد بود. این رقم در کمتر از یک ماه باز هم روند افزایشی داشت و برای چهارمین بار تغییر کرده است. طبق آخرین نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی به ۲۰٫۹۴ درصد رسیده است.

کارشناسان بازار سرمایه در واکنش به افزایش نرخ سود بین بانکی به تجارت‌نیوز گفته بودند: زمانی که نرخ سود بین بانکی روند افزایشی داشته باشد باید منتظر بالا رفتن نرخ بهره و تسهیلات بود.

در واقع زمانی که سیگنال افزایش نرخ سپرده و تسهیلات به مردم می‌رسد، خارج شدن نقدینگی از بازار سرمایه سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و حالا تعداد افراد زیادی تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها پیدا می‌کنند.

البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند: روند افزایشی نرخ سود بین بانکی، ناشی از افزایش تقاضا برای برداشت از ذخایر بانک مرکزی است و به احتمال زیاد بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه شده‌اند. این کارشناسان می‌گویند: بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به کنترل تورم کمک می‌کند زیرا هزینه چاپ پول را برای بانک‌ها بالا می‌برد و روند چاپ پول کند می‌شود.

گرچه این کارشناسان بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی را عامل مهمی در کنترل تورم می‌دانند اما با کوچ نقدینگی به سمت خرید اوراق و سپرده‌گذاری در بانک ورود نقدینگی به دیگر بازارها مثل طلا و بورس کند می‌شود و سهامداران و قشر حاضر در این بازار متضرر می‌شوند.

دولت جدید اگرچه در پنج ماه گذشته سیاست‌های انقباضی را برای کنترل قیمت‌ها و مهار تورم در نظر گرفته است اما هیچ‌کدام تا اینجای کار جواب‌گو نبودند زیرا با انتشار مکرر اوراق و فروش آن نه تنها از التهاب فضای اقتصادی کم نمی‌کند بلکه بر ریزش بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

جدا از آنکه اقتصاددانان بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی را نوید بخش کنترل تورم می‌دانند اما تغییرات سریع این رقم ثبات در سیاست‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    سلام نکته ای که به ان اشاره نشده هزینه های سرسام آور دولت در سررسید این اوراق است که دولت مجبور خواهد شد اوراق جدیدی را جایگزین این اوراق فروخته شده قبلی کند که یک فاجعه اقتصادی را بوجود خواهد آورد