کد مطلب: ۴۹۰۹۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقدام عجیب بانک‌ها علیه بورس / نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟

اقدام عجیب بانک‌ها علیه بورس / نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود پرونده نرخ سود را مختومه اعلام کرده بود، شنیده‌ها حاکی‌ است که برخی بانک‌ها نرخ سود را خودسرانه افزایش داده‌اند. اقدامی که به گفته وزیر اقتصاد بورس را هم تحت تاثیر قرار داده اما مورد تایید دولتمردان نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با بالا گرفتن شایعات و احتمالات درباره افزایش نرخ سود بانکی چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک ‌مرکزی در صفحه اینستاگرام خود در پستی رسما اعلام کرد که خبری از افزایش سود سپرده و تسهیلات نخواهد بود.

او نوشت:‌ بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه، ناترازى بانک‌ها و نیاز مالى دولت، افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روش‌های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.

این اتمام حجت همتی واکنش‌های زیادی به دنبال داشت از جمله این پرسش که «روش‌های دیگری» که بانک مرکزی قصد دارد از آن استفاده کند، کدامند و اگر واقعا وجود دارند چرا سایر کشورها هم با استفاده از آن‌ها نرخ بهره منفی را دنبال نمی‌کنند؟

ماجرا اینجا تمام نشد. اخیرا مردم با مراجعه به شعب بانکی نرخ‌های تازه‌ای می‌شنوند. به نظر می‌رسد در غیاب نظارت بانک مرکزی شبکه بانکی منتظر اجازه شورای پول و اعتبار نمانده و شروع به افزایش نرخ سود سپرده تا 20 درصد کرده است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، هم در صحبتی که امروز درباره نرخ سود بانکی مطرح کرد به این افزایش نرخ‌های خودسرانه اشاره کرد و گفت: اخیراً یکسری مباحثی مطرح شد که بر بازار بورس اثر گذاشت. مثلاً اینکه قرار است نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند اما رئیس کل بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی بالا رفته و حتما باید از این موضوع جلوگیری شود. برخی نااطمینانی‌ها به دلیل اظهارنظراتی بود که مداخله گرایانه در مورد بازار بورس مطرح شد، که این باعث می‌شود سهامداران حقیقی و خرد دچار خسران و زیان شوند.

بانک مرکزی در را روی یک پاشنه نمی‌چرخاند

این در حالی است که همین چند روز پیش همتی در گفتگو با روزنامه ایران در کنار تکرار تکذیب افزایش نرخ سودهای بانکی راه را برای تغییر در این تصمیم باز گذاشت و اجازه بسته شدن کامل پرونده نرخ سود را، آن هم درحالی که نرخ سود بین‌بانکی به 22 درصد رسیده است، نداد.

همتی در بخشی از این گفتگو اعلام کرد: ما اکنون در بانک مرکزی با رصد مداوم تورم، تحولات بازارهای دارایی و دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، نسبت به تعیین نرخ‌های کریدور و نرخ هدف که در درون کریدور تعیین می‌شود و نرخ بهره بین بانکی را به سمت آن سوق می‌دهیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم و تأکید می‌کنم در حال حاضر با وجود تعادل در ریسک‌های مثبت و منفی اقتصاد ملی، تصمیمی برای تغییر در نرخ‌ها نداریم.

او ادامه داد: البته فراموش نکنیم که سیاست پولی ذاتاً برای افق کوتاه مدت و برای تعدیل چرخه‌های تجاری به کار می‌رود و بانک مرکزی باید به شکل واکنش سریع عمل کند و نشان دهد که می‌تواند به خوبی و به فوریت ریسک‌ها را شناسایی و نسبت به آنها پاسخ دهد.

از این رو، نباید از بانک مرکزی انتظار داشت که همیشه در را روی یک پاشنه بچرخاند و اتفاقاً هر چه واکنش‌های سیاستگذار به ریسک‌ها بهتر باشد، نشان‌دهنده کارآمدی آن است.

با رفتار خودجوش شبکه بانکی درباره نرخ سود سپرده بانکی در کنار حرف‌های تازه همتی شاید بتوان همچنان پرونده نرخ سود بانکی را باز نگه داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود و سپاس. بعضی از کشورها نرخ بهره منفی را دنبال می کنند.

  • ناشناس

    بانکها چکاره اند؟!!!!!کار خودتونه میخاین باز هم بورس رو له کنین هرروز یک خبر ناامیدکننده.

  • ناشناس

    واقعا این یعنی چی؟هرکس بایددستش تومسائل مالی خودش بازباشه.من دوست دارم ریسک بورس بپذیرم.پدرم دوست داره باآرامش ماهانه یه سودمطمئن بگیره.برادرم دوست داره ماشین بخره بفروشه و…….

  • ناشناس

    بورس از اولشم حباب بود موقعی که تو این اوضاع کورنا تمام اقتصاد دنیادر حال فرو پاشی بودش بورس ایران هروز رکورد میزد اگه ولش میکردن بورس و میدیدن که اقتصاد آمریکا و چین و آلمان هم جلو تر زده موقعی که سهام ایران خودرو از سیتروئن فرانسه هم جلو زدش

  • علی

    ریزش بورس فقط دستوریه. وگرنه تواین اوضاع اقتصادی وتورم 100درصدی هیچ آدم عاقلی حاضر نیست پولش را برا 20 درصد سود تو بانک بگذاره. متاسفانه مسئولین از سادگی مردم سوء استفاده میکنن

  • ناشناس

    ۳۰ درصد هم بدهند بدرد نمیخوره
    در مقابل این تورم
    سود بانکی اولا ماه شماره که مفت نمی ارزه
    خودش هم سالیانه !!!! کی الان میتونه یکسال پولشو بخوابونه یکسال
    تا ۲۰ درصد سود بده ارزش پولت کمتر از نصف میشه
    یعنی مثلا صد میلیون در یک سال ۲۰ میلیون سود میگیری ولی آخر سال ارزش صد میلیون شده ۴۰ میلیون
    پس هیچ وقت جای بورس را نمیگیره
    سرمایه فقط در بورس

  • ناشناس

    چه خر تو خری شده
    یکی میگه افزایش سود بانکی ممنوع
    یکی سود بنکی افزایش داده
    علی برکت الله

  • ناشناس

    هر کار بکنند پول تو بانک گذاشتن برای سود اشتباهه

  • ناشناس

    دولتمردان حتما پولشون توی بورس واز سود کلانی که بدست میارن ناراحت بورس هستند یک عده نشستن وبا پول زیادی که در بورس گذاشتن بدون زحمت پول روی پول میزارن معلوم که به سود بانکی قناعت نمیکنن بورس عین کشاورزی برره شده شیر فرهاد وخانواده میشینن ونگاه میکنن همینطور محصول رشد میکنه چطور این پول دراوردن خوب ودرست است وبقیه نادرست الاغ سواری دلاددلا عجب کارشناسان خوبی داریم فقط در نظرشون مردم نمیدونم کجا قرار دارن افراد باز نشسته ای که از سپرده هاشون منبع درامد دارن واز بورس وبورسبازی خوششون نمیاد واهل ریسک نیستند ایا به این قشر هم فکر شده

  • ناشناس

    بسیار هم عالی ،دست مردم در جیب همدیگه ،و سیستم دستش در جیب مردم.