کد مطلب: ۴۸۷۳۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا پرونده نرخ سود بانکی بسته شد؟

آیا پرونده نرخ سود بانکی بسته شد؟

با افزایش شایعات درباره افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، رئیس کل بانک مرکزی شخصا این اخبار را تکذیب و اعلام کرد که فعلا برنامه‌ای برای افزایش سود بانکی وجود ندارد آن هم در حالی که سود بین بانکی تا مهرماه دو برابر شده و به 20 درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین بار شورای پول و اعتبار سه ماه پیش وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد. بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال به ۱۸ درصد رسید.

در چند ماه اخیر به دنبال شدت گرفتن آشفتگی در بازارهای طلا، ارز و… زمزمه‌هایی درباره احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ایجاد شد.

پس از آن هم با توجه به این که طبق آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار در شهریور ۹۹، نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور به ۴/ ۳۴ درصد رسیده بود، بیشتر کارشناسان از لزوم افزایش نرخ سود برای مقابله با تورم و کنترل بازارها سخن گفتند.

حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم با انتشار گزارش‌هایی تحلیلی از این سیاست حمایت کرد. همین مسائل موجب توجه بیشتر رسانه‌ها به این مسئله شد.

برای مثال روزنامه همشهری اخیرا در گزارشی خبر داد که گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه قرار است به‌زودی نرخ جدید سود سپرده‌های کوتاه‌مدت یا یکساله، تا سطح اندکی بالاتر از نرخ تورم هدف‌گذاری شده بانک مرکزی افزایش یابد.

خبر احتمال افزایش نرخ سود بانکی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تا جایی ادامه یافت و بحث تا جایی داغ شد که همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت.

او اعلام کرد:‌ بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه،ناترازى بانک‌ها و نیاز مالى دولت؛ امروزافزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و برهمین اساس به دنبال روش‌های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.

با این گفته صریح همتی ظاهرا پرونده افزایش نرخ سود تا اطلاع ثانوی بسته شده است؛ آن هم در حالی که برخلاف سود سپرده‌ها، سود بین بانکی که خرداد ماه 10 درصد بوده است تا مهرماه دو برابر شده و به 20 درصد رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Lada

    حداقل سود بانکی باید ۲۵%باشه

  • ناشناس

    پروندش فعلا بسته ولی وقتی که بازارهای بورس و طلا و دلار و خودرو و مسکن و … یکی یکی با تدبیر دولت تدبیر و امید به فنا برن اونوقت بدون نیاز به بالا بردن سود بانکی مردم دسته دسته پولها رو میزارن تو بانک چون راه دیگه ای نمیمونه.

  • ناشناس

    اگر به فکر مردم که خیلی خیلی به سختی زنگی می‌کنند سود سپرده را ببرید بالا، که دلال بازی ها جمع شود سکه، دلار، مسکن و….. همه این ها به قیمت واقعی نزدیک شود، وگر نه مردم بدبخت تر از این میشوند