کد مطلب: ۳۸۷۱۴۷

افزایش نرخ کارمزد کارگزاران با هدف توسعه بازار دارایی فکری

افزایش نرخ کارمزد کارگزاران با هدف توسعه بازار دارایی فکری

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس از افزایش نرخ کارمزد کارگزاران از معاملات بازار دارایی فکری با هدف توسعه بازار دارایی فکری و ترغیب کارگزاران به فعالیت در این بازار خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهنام محسنی هدف از این اقدام را توسعه بازار دارایی فکری و ترغیب کارگزاران به فعالیت در این بازار عنوان کرد و گفت: چندی پیش فرابورس پیشنهاد افزایش سقف کارمزد ارکان بازار دارایی فکری از ارزش معاملات این بازار را به سازمان بورس به منظور نزدیک شدن این رقم به نرخ‌ جهانی کارمزدهای بازارهای نقل و انتقال مالکیت فکری ارائه کرد، چرا که در دنیا این نرخ بین پنج تا هفت درصد ارزش معاملات است.

وی با اعلام اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ کارمزدهای خرید و فروش کارگزاران را در معاملات بازار دارایی فکری در هر سمت معامله سه درصد و در مجموع شش درصد مصوب کرده است، افزود: این در حالی است که پیش‌تر این نرخ برای سمت خرید و فروش هر کدام 0.38 درصد و در مجموع معامله اگر توسط یک کارگزار صورت می‌گرفت 0.76 درصد بود.

به گفته معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس، نقل و انتقال مالکیت فکری و معامله آن یک پروسه و فرآیند زمان‌بر است و نیاز به برگزاری رودشوها و جلسات مختلف میان مخترعان و سرمایه‌گذاران دارد، از این رو برای ترغیب و تشویق کارگزاران به فعالیت در این بازار و نیز توسعه آن، افزایش نرخ کارمزد ارکان بازار دارایی فکری به شش درصد ارزش معاملات در زمان تسویه مقرر شده است.

محسنی همچنین اعلام کرد: سقف خرید و فروش در بازار دارایی فکری در هر سمت معامله ۳۰۰ میلیون ریال و در مجموع ۶۰۰ میلیون ریال است که در مصوبه جدید سازمان بورس نیز این سقف تغییر نکرده است.

وی به آخرین آمار دارایی‌های فکری پذیرش‌ شده در بازار فرابورس اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری به ۳۳۵ اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری رسیده است و از ابتدای راه‌اندازی این بازار در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ تا کنون نیز ۱۲ معامله در این بازار به ارزش ۹۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال رقم خورده است که شامل هشت اختراع، دو طرح صنعتی و دو علامت تجاری است.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.