کد مطلب: ۳۶۰۶۹۶

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۷

ابهام افزایش یک میلیونی حقوق‌ها و بلاتکلیفی سهام‌داران پدیده

ابهام افزایش یک میلیونی حقوق‌ها و بلاتکلیفی سهام‌داران پدیده

از پیشنهاد کارگران برای افزایش یک میلیون تومانی حقوق تا دریافت 40 میلیارد تومان وام بدون بهره و کم‌بهره توسط 220 نفر، اخباری هستند که مطبوعات امروز به آن اشاره کرده‌اند.

اخبار مربوط به اینستکس، پرونده مفاسد اقتصادی، معضلات سهام‌داران پدیده و دستمزد سال آینده کارگران، از جمله خبرهای مهم اقتصادی هستند که مطبوعات امروز به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه مردم‌سالاری در گزارش امروز خود جلسه دادگاهی پرونده موسسات البرز ایرانیان، آرمان، فردوسی و ولیعصر را روایت کرده و نقل می‌کند که « ۲۲۰ نفر، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌سود یا بدون سود گرفته‌اند. »

مردم‌سالاری در خصوص افرادی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، به نقل از نماینده دادستان می‌نویسد: نظر به اینکه تعدادی از افراد تسهیلاتی یا با سود کمتر از ۴ درصد و یا بدون سود با ارتباطاتی که با متهمان داشتند، دریافت کردند، تا یک ماه فرصت دارند تا به دادسرای پولی و بانکی مراجعه و درخصوص پرداخت اقدام کنند، در غیر این صورت علیه آنها اعلام جرم خواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در گزارش امروز خود به نقل از رییس کل بانک مرکزی روایت می‌کند که « سازوکار ایرانی متناسب با اینستکس بزودی ثبت می‌شود. »

این روزنامه به نقل از همتی ادامه می‌دهد: ثبت این شرکت به هیچ وجه به معنای معطل شدن ایران برای عملیاتی شدن سازوکار اروپا نیست و ما استراتژی اتخاذشده خود را برای نحوه تامین مالی و تجارت کشور در شرایط تحریم از روش‌ها و طرق ویژه‌ای که طراحی کرده‌ایم، بویژه از طریق همسایگان و سایر شرکای تجاری ادامه می‌دهیم.

جمهوری اسلامی به سفر رییس اینستکس به ایران پرداخته و به نقل از یک نماینده مجلس عنوان می‌کند که اکنون محدوده اینستکس شامل اقلام کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی است که توسعه این محدوده قاعدتا به مذاکره نیاز دارد و این مذاکرات لزوما در اروپا شکل نمی‌گیرد. بخشی از پیگیری امور مربوط به اینستکس و گذشتن از مقدمات و رسیدن به فاز اجرایی، همین مسیری است که هیات اینستکس به آن جهت در ایران حضور پیدا کرده است.

اما روزنامه اطلاعات نیز به بحث افزایش حداقل دستمزد اشاره کرده و از « پیشنهاد افزایش یک میلیون تومانی حقوق کارگران به شورای عالی کار » خبر می‌دهد.

آنگونه که اطلاعات روایت کرده گویا نماینده کارگران در شورای عالی کار این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که با مخالفت نمایندگان کارفرمایان روبه‌رو شده است. نمایندگان کارفرمایان در مقابل این پیشنهاد را دارند که حداقل دستمزد کارگران در سال 98 به اندازه نرخ تورم که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود، افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که براساس گزارش مرکز آمار ایران میزان تورم نقطه به نقطه بهمن ماه سال 97 به میزان 42.3 درصد بوده است که باید دید آیا در نهایت شورای عالی کار این نرخ را برای افزایش حداقل دستمزد مدنظر قرار می‌دهد یا خیر.

روزنامه اطلاعات همچنین به نقل از نماینده کارفرمایان از تشکیل جلسه شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری نهایی درباره حقوق سال ۹۸ کارگران در دوشنبه هفته جاری (فردا) خبر داده است.

اما روزنامه خراسان در گزارشی به « گلایه سهام‌داران پدیده از ۴ سال بلاتکلیفی » پرداخته و با سهام‌دارانی که هر کدام میلیون‌ها تومان از سرمایه خود را در این راه از دست داده‌اند، گفتگو کرده است.

این روزنامه به نقل از یکی از سهام‌داران این شرکت می‌نویسد: چهار سال است دولت مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است و تا به ‌حال چندین بار قرار شد مجمع عمومی برگزار و سهام‌داران هیات‌مدیره را انتخاب کنند . چرا این اتفاق هنوز نیفتاده است؟ چرا یک کار بلد اقتصادی را برای این مجموعه انتخاب نکرده‌اند؟

اما مدیرعامل شرکت پدیده در گفتگو با خراسان چند راه حل ارائه می‌دهد و می‌گوید: یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن سهام این گروه از سهام‌داران را نقد کرد، رونق دوباره این شرکت است که سهام‌داران در قالب بازار سهام به پول خود دست یابند. راه دیگر این است که حاکمیت و دستگاه‌های دولتی مشابه آن چه در خصوص موسسات مالی و اعتباری انجام داده‌اند با دستور ویژه‌ای اعتباری خاص برای رفع مشکل سهام‌داران معسر در نظر بگیرند. راه بعدی این است که یک یا چند سهام‌دار عمده و سرمایه‌گذار وارد مجموعه شوند و با اولویت سهام‌داران معسر به خرید سهام از این افراد اقدام کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.