کد مطلب: ۷۱۰۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان کارگزاری‌های بورس ۱۰ برابر شد و به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این موضوع چه تاثیری می‌تواند روی بورس داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق مصوبه جدید هیات عامل بانک مرکزی قرار است سقف تراکنش کارگزاری‌ها ۱۰ برابر شد.

بر همین اساس سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان کارگزاری‌های بورس از ۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسید و به نوعی ۱۰ برابر شد. افزایش سقف تراکنش‌های روزانه کارگزاری‌های بورس یکی از مهمترین درخواست‌های بورسی‌ها از بانک مرکزی بود که در ماه‌های اخیر نیز چندین بار تکرار شده بود.

برخی از فعالان و مدیران بورسی می‌گویند که یکی از مهم‌ترین مشکلات مهم سرمایه‌گذاران محدودیت سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومانی است.

به گفته کارشناسان با افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌های بورسی، نقل و انتقال وجوه بین مشتریان کارگزاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود. همچنین فشار به سامانه‌های معاملات برخط کارگزاران کاهش یافته و در نتیجه معاملات اوراق بهادار نیز روانتر می‌شود.

بورس رشد می‌کند؟

همانگونه که گفته شد افزایش سقف تراکنش درخواست قدیمی کارگزاری‌ها بوده و این مصوبه می‌تواند کمی به شرایط ورود نقدینگی به بازار سرمایه کمک کند. به عقیده برخی از کارشناسان این مصوبه می‌تواند میزان ورود پول به بورس را تا حدود زیادی افزایش دهد و در نتیجه تالار شیشه‌ای را صعودی کند. اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند این مصوبه در شرایط بدی تصویب شده و در حال حاضر نقدینگی وجود ندارد که وارد بازار شود در نتیجه این مصوبه کاربری نخواهد داشت.

این روزها نبود پول یکی از مهم‌ترین بحران‌هاست و این بحران به واسطه نبود اعتماد در بازار سرمایه رخ داده است. نبود یا کمبود اعتماد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی‌ نتوانند پولی وارد بازار کنند و در نتیجه مسیر معاملات نزولی باقی بماند.

در چند هفته اخیر ارزش معاملات روزانه به زور به محدوده دو هزار میلیارد تومان می‌رسید و این ارزش خبر از نبود نقدینگی در بازار سرمایه می‌دهد که این موضوع ناشی از بی‌اعتمادی است. نبود اعتماد یکی از مهم‌ترین علت‌های ریزش‌های بورس است و به واسطه همین نبود اعتماد نقدینگی وارد بازار نمی‌شود.

کارشناسان عقیده دارند که در شرایط فعلی تصویب مصوبه‌ای برای افزایش ۱۰ برابری سقف تراکنش کارگزاری‌ها اولویت چندانی ندارد و باید در وهله اول اعتماد مردم نسبت به بورس جلب شود تا این مصوبه بتواند روی معاملات تاثیر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.