کد مطلب: ۱۹۹۶۷۰

افزایش ۲ برابری تولید در میدان نفتی مجنون عراق

افزایش 2 برابری تولید در میدان نفتی مجنون عراق

عراق در نظر دارد طی سه سال، ظرفیت تولید نفت خود در میدان نفتی مجنون را از ظرفیت کنونی 240 هزار بشکه در روز به 450 هزار بشکه افزایش دهد.

دولت عراق قصد دارد تولید نفت خود در میدان نفتی مجنون، در جنوب کشور را دو برابر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه‌های محلی روز شنبه به نقل از رویترز نوشتند عراق در نظر دارد طی سه سال، ظرفیت تولید نفت خود در میدان نفتی مجنون را از ظرفیت کنونی 240 هزار بشکه در روز به 450 هزار بشکه افزایش دهد.

احمد عبدالرزاق رئیس کمیسیون توسعه این حوزه گفت: شرکت نفت بصره به‌زودی فعالیت پیشین شرکت نفت شل در این منطقه را خود از سر خواهد گرفت.

وی افزود: این شرکت درحال بررسی پیشنهاد سه شرکت فعال در زمینه خدمات میدان‌های نفتی برای افزایش تولید در میدان نفتی جنوب است.

وزارت نفت عراق در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد عملیات میدان نفتی مجنون نزدیک بصره در جنوب این کشور را از شرکت رویال داتش شل تحویل گرفته وقصد دارد تولید خود را در آینده افزایش دهد.

در همین حال جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق؛ روز جمعه اعلام کرد تولید گاز مایع این کشور به رقم بی‌سابقه شش میلیون و 125 هزار تن در روز رسیده است.

عراق از اعضای مهم اوپک درحال حاضر همچنین روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

در بودجه سال جدید عراق میزان صادرات نفت عراق سه میلیون و 888 هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است.

عراق از نظر ذخایر گازی درحال حاضر با برخورداری از 131 تریلیون متر مکعب گاز، رتبه 11 جهانی را داراست اما پیش می‌شود با اکتشافات جدیدی که در دستور کار قرار دارد این رتبه به پنجم جهانی ارتقا یابد.

آمارها حاکی است بیش از 70 درصد گاز عراق که در جریان استخراج نفت تولید می‌شود، می‌سوزد و به هدر می‌رود. ارزش روزانه این میزان گاز 80 ملیون دلار برآورد شده است.

در همین حال تامین انرژی مصرفی (سرمایش و گرمایش) خانوار در کشور 37 میلیون نفری عراق همچنان بر محور برق، نفت سفید و سلیندرهای گاز می‌چرخد و شبکه لوله‌کشی گاز مصرفی در این کشور هنوز ایجاد نشده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.