کد مطلب: ۲۰۲۱۰۵

افزایش ۶ هزار میلیاردی منابع صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی

افزایش 6 هزار میلیاردی منابع صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی

رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گفت: منابع صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی ۶ هزار میلیارد تومان در برنامه ششم افزایش می‌یابد.

رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گفت: منابع صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی ۶ هزار میلیارد تومان در برنامه ششم افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی؛ در نشست خبری اظهار کرد: نقدینگی یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی به حساب می‌آید که این موضوع از قبل از پیروزی انقلاب نیز وجود داشته است.

وی افزود: 110 صندوق حمایت از بخش توسعه کشاورزی در کشور وجود دارد . کلیه آن‌ها غیردولتی هستند که اداره آن در اختیار کشاورزان است؛ در تمام 32 استان کشور صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد و 8 صندوق تخصصی و ملی مانند دام و طیور، زنبور عسل و چای فعال است.

رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، تصریح کرد: 13 صندوق نیز برای توسعه فعالیت بانوان روستایی و عشایری همچنین 49 صندوق شهرستانی زیرمجموعه آن‌ها هستند.

رضوی اردکانی با بیان اینکه 7 هزار و 567 تشکل در کشور سهامدار این صندوق هستند افزود: هزار و 455 میلیارد تومان این صندوق در مجموع سرمایه دارد که 46 درصد از این سرمایه متعلق به دولت و 54 درصد آن مربوط به کشاورزان است اما دولت بهره‌برداری از منابع این صندوق ندارد.

رئیس صندوق شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: در سال جاری نیز 7 صندوق جدید تشکیل شده است که 4 صندوق از آن‌ها متعلق به بخش منابع طبیعی کشور است.

رضوی اردکانی گفت: تسهیلات این صندوق به صورت 4 درصدی به سهامداران آن پرداخت می‌شود و از ابتدای تاسیس صندوق تا به امروز 7 هزار 711 میلیارد تومان از این محل تسهیلات به سهامداران پرداخت کرده است.

وی افزود: در سال 95 هزار و 532 میلیارد تومان تسهیلات از محل این صندوق پرداخت شده که این رقم در شش‌ماهه سال جاری 750 میلیارد تومان بوده است.

رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، در ارتباط با چگونگی امکان دریافت از تسهیلات این صندوق برای کشاورزان گفت: اعضای این صندوق به اندازه تولید به خود می‌توانند سهامدار این صندوق باشند و متناسب با سهامی که دارند تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی همچنین درباره ضمانت بازپرداخت تسهیلات دریافتی از این صندوق گفت: بازپرداخت‌های این صندوق به‌صورت تضامنی صورت می‌گیرد اما با این وجود میزان معوقات آن کمتر از یک درصد است و حتی در برخی از صندوق‌های کشور چیزی به اسم معوقه نداریم؛ زمان بازپرداخت تسهیلات این صندوق عمدتا یک‌ساله که متناسب با دوره تولید محصولات کشاورزی است.

رضوی اردکانی در ارتباط با اینکه تسهیلات این صندوق چقدر از نیاز بخش کشاورزی را به منابع مالی تامین می‌کند؛ با بیان اینکه این رقم بسیار ناچیز است، گفت: نهضتی برای افزایش سرمایه صندوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایجاد شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید شده است که این صندوق‌ها باید بتواند 7 درصد از نیاز ارزش تولیدات بخش کشاورزی را تامین مالی کند و رقم آن‌ها به 6 هزار میلیارد تومان علاوه بر سرمایه یاد شده افزایش یابد یا به عبارتی 4 برابر شود.

رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه صندوق‌ها امکان تبدیل شدن به بانک‌ها را ندارند گفت: در صورتی‌که این صندوق‌ها به بانک تبدیل شوند دیگر ماهیت خود را از دست می‌دهند اما می‌تواند در کنار فعالیت خود بانک تاسیس کنند.

رضوی اردکانی اضافه کرد: مجموع پول این صندوق‌ها از بسیاری از بانک‌های کشور بیشتر است.

وی یادآور شد: صندوق زیربخش دام و طیور کشور بیشترین میزان سرمایه را دارد و متناسب با فعالیت دامداران تسهیلات پرداخت می‌کند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.