کد مطلب: ۳۹۸۷۴۹

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت

اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته از اقدامات دولت آرژانتین برای کنترل جریان سرمایه در این کشور تا جریمه 170 میلیونی کمپانی گوگل پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

بسته کنترل جریان سرمایه در آرژانتین کلید خورد. بانک مرکزی این کشور محدودیت‌هایی را در خریداری دلار برای مردم و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد. در حالی که پزو -پول ملی این کشور- سقوط کرده، دولت قرار است از طریق اجرای این برنامه از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری 11 آگوست تنها موفق به کسب 32 درصد از آرا در مقابل آرای 48 درصدی حزب پرونیست شد.

اقتصاد هند در سه‌ماهه دوم سال 2019 رشدی پنج درصدی را تجربه کرد؛ این کمترین رشد اقتصادی این کشور طی شش سال گذشته محسوب می‌شود.

آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) فروش خودروهای داخلی در این کشور 49 درصد در مقایسه با آگوست سال گذشته کاهش یافته است.

دولت هند اخیرا اقداماتی را برای رونق بخشیدن به بخش تولید از یک‌سو و کارآمدتر کردن بانک‌های دولتی این کشور که بدهی‌های کلانی دارند از سوی دیگر، در نظر گرفته است. ادغام 10 بانک در یک بانک یکی از این اقدامات است که بازارها استقبال چندانی از آن نکرده‌اند.

تولید ناخالص داخلی استرالیا در سه‌ماهه دوم سال جاری تنها 1.4 درصد رشد داشته است. این کمترین سرعت رشد اقتصادی این کشور پس از بحران مالی محسوب می‌شود. در حالی که صادرات در این کشور رونق یافته اما هزینه مصرف‌کننده روندی صعودی دارد.

نرخ تورم سالانه در ترکیه به 15 درصد، یعنی کمترین سطح 15 ماه اخیر، کاهش یافته است. در روزهای پایانی سال 2018 و به دنبال وقوع بحران ارزی، نرخ تورم در این کشور 25 درصد گزارش شده بود. با اقدامات دولت، ثباتِ لیر و کاهش تورم، انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور در نشست 12 سپتامبر، بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد. در ماه جولای بانک مرکزی نرخ تورم را 4.25 درصد کاهش داد.

مذاکرات سطح بالای تجاری میان آمریکا و چین قرار است از اوایل ماه اکتبر از سر گرفته شود. آخرین بار هیات‌های مذاکره‌کننده چینی و آمریکایی در ماه جولای دیدار کردند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که اختلافات میان دو اقتصاد بزرگ جهان به این زودی حل‌وفصل شود.

داده‌‌های اقتصادی منتشرشده نشان می‌دهد، مناقشات تجاری تاثیر قابل توجهی بر بخش تولید در کشورهای مختلف داشته است.

در ایالات متحده آمریکا، تولید در ماه آگوست برای اولین بار طی سه سال گذشته کاهش یافته است. بخش تولید در چین نیز برای چهارمین ماه متوالی روند نزولی را تجربه کرده است. در بریتانیا تولید به کمترین سطح هفت سال گذشته رسیده و شاخص مدیران در کشور آلمان نشان می‌دهد که تولید در این کشور برای هشتمین ماه متوالی کاهش یافته است.

ارزش سهام کمپانی اوبر کاهش یافت. از دلایل این افت قیمت، قانون پیشنهادی ایالت کالیفرنیاست که اگر در مجلس سنا تایید شود، تاکسی‌های اینترنتی ملزم ‌می‌شوند تا رانندگان ناوگانشان را به‌عنوان کارمندان خود طبقه‌بندی کند. این لایحه در ماه می به تصویب مجلس ایالتی کالیفرنیا رسید. تحلیلگران بر این باورند که تصویب این قانون تهدیدی جدی برای مدل کسب‌وکار اوبر محسوب می‌شود.

مدیران فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت اعلام کرده‌اند که فروش برخی از مهمات را در فروشگاه‌های خود ممنوع می‌کنند. این تصمیم در واکنش به حملات مسلحانه اخیر در آمریکا گرفته شد. تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مرزی ال‌پاسو تگزاس در اوایل آگوست، موجب کشته شدن 22 نفر شد.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی را به جای خالد الفالح به ریاست شرکت نفتی آرامکو برگزید. واگذاری بخشی از سهام شرکت آرامکو یکی از ارکان اصلی «چشم‌انداز 2030» محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد خالد الفالح با آن مخالف بود. پیش‌بینی می‌شود، عرضه اولیه پنج درصد از سهام این شرکت در اوایل سال آینده انجام شود.

پس از آنکه اندونزی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد صادرات نیکل را از اوایل ژانویه سال 2020، یعنی دو سال زودتر از موعد اعلام‌شده قبلی، ممنوع خواهد کرد، قیمت نیکل به بالاترین سطح پنج سال گذشته رسید. به گفته مقامات این کشور، دولت در تلاش برای سرعت بخشیدن به فرآوری منابع معدنی در داخل کشور است.

از نیکل برای تولید فولاد ضدزنگ و باتری خودروهای برقی استفاده می‌شود؛ صنعتی که به نظر می‌رسد اندونزی در نظر دارد در داخل کشور توسعه دهد.

رسوایی‌ها در زمینه حریم خصوصی همچنان ادامه دارد. شرکت گوگل به دلیل اتهام‌های مطرح‌شده علیه سرویس ویدئویی‌اش در یوتیوب مبنی بر جمع‌آوری و انتظار اطلاعات در مورد کودکان 170 میلیون دلار جریمه شد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.