کد مطلب: ۸۰۵۷۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد کویت رقیب امارات می‌شود؟

اقتصاد کویت رقیب امارات می‌شود؟

مدینة‌الحریر یا همان شهر ابریشم، جدیدترین شهر در دست ساخت در کویت است که ظرفیت بالایی برای رقابت با سایر کشورهای عربی دارد. برای نمونه برج مبارک در این شهر در پایان ساخت خود، با بیش از یک کیلومتر ارتفاع، برخ خلیفه دبی را پشت سر می‌گذارد. کویت به‌عنوان کشوری که باارزش‌ترین واحد پولی جهان را دارد، بودجه بسیار زیادی را برای ساخت این شهر در نظر گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موقعیت کویت در جایگاه یکی از زیباترین کشورهای واقع در امتداد سواحل خلیج فارس، به‌عنوان یک قدرت اقتصادی و یک جاذبه توریستی معروف به دلیل شگفتی‌های معماری مدرن در چند دهه اخیر به طور فزاینده‌ای در حال بهبود بوده است.

اکنون نیز جهان مشتاقانه منتظر به پایان رسیدن ساخت مدینة‌الحریر یا همان شهر ابریشم، جدیدترین شهر کویت است.

به نقل از وبسایت عربی ویتاس ، انتظار می‌رود مدینة‌الحریر که به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل افزایش جمعیت کویت و بار زیاد بر دوش زیرساخت‌ها در نظر گرفته می‌شود، اقتصاد قدرتمند کویت را نیز از طریق جذب سرمایه، هرچه بیشتر تقویت کند. شهر ابریشم این سرمایه‌ها را از طریق ماهیت چند منظوره خود جذب می‌کند؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود حدود 450 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

شهر ابریشم با مساحتی بالغ بر 250 کیلومتر مربع در «الصبیه»، قرار است در فازهای جداگانه ساخته و ظرف 25 سال با هزینه تخمینی 132 میلیارد دلار تکمیل شود. چنین هزینه‌ای شهر ابریشم را به‌عنوان یکی از گران‌ترین پروژه‌های ساختمانی در منطقه معرفی می‌کند.

این شهر از طریق مسیر جابر که هنوز در حال ساخت است به شهر کویت متصل می‌شود و به دلیل جاذبه‌های متعددی که قرار است پس از تکمیل در آن ایجاد شود، انتظارات را بسیار بالا برده است.

برج مبارک؛ بلندترین برج جهان در شهر ابریشم

برجسته‌ترین جاذبه مدینة‌الحریر، برج مبارک معرفی می‌شود. آسمان خراش یک کیلومتری که در مرکز این شهر همزمان با سایر قسمت‌ها در حال ساخت است.

انتظار می‌رود مدینة‌الحریر در سال 2023 تکمیل شود، اما تخمین زده می‌شود که تکمیل این ساختمان چند منظوره با ارتفاع 1001 متر، 234 طبقه و گنجایش 7 هزار نفر حدود 25 سال طول بکشد. ارتفاع این برج با الهام از مجموعه داستان‌های معروف هزارویک شب به زبان عربی انتخاب شده است.

ساخت برج مبارک پس از تکمیل مسیر جابر آغاز می‌شود. این بلندترین ساختمان کویت خواهد بود و ارتفاع برنامه‌ریزی‌شده آن از بلندترین ساختمان کنونی جهان یعنی برج خلیفه با ارتفاع 828 متر در دبی فراتر می‌رود. این برج از هفت بخش عمودی تشکیل شده که شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، ادارات و همچنین امکانات تفریحی است.

چالش‌های پیش روی برج مبارک

به همان اندازه که این برج منحصربه‌فرد است، چالش‌های مربوط به طراحی و اجرای آن نیز پیچیده است.

به‌عنوان مثال، هر چه ساختمان بلندتر باشد، به آسانسورهای بیشتری نیاز خواهد داشت، اما برای ساختمانی با ارتفاع یک کیلومتر که تعبیه آسانسورهای کافی برای راحتی ساکنان، کار آسانی نخواهد بود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از آسانسورهای دو طبقه و سه طبقه در برج برای رفع این مساله ضروری است، زیرا نسبت به آسانسورهای معمولی کارآمدتر هستند.

یکی دیگر از چالش‌های قابل توجهی پیش رو در اجرای طرح این برج، وجود باد شدید در قسمت بالای سازه است. برای غلبه بر این چالش، برج مبارک در قالب سه برج به هم پیوسته طراحی می‌شود که هر کدام 45 درجه برای حفظ پایداری سازه پیچ خورده‌اند. علاوه بر آن، هواکش‌های عمودی قابل تنظیم در تمام طول ساختمان در هر یک از لبه‌های آن قرار داده می‌شوند تا ارتعاشات ناشی از باد را به حداقل برسانند.

مدینة‌الحریر با ظرفیت 700 هزار نفر دارای جاذبه‌های دیگری از جمله استادیوم المپیک، منطقه طبیعی حفاظت شده به مساحت 2 کیلومتر مربع، فرودگاه جدید و منطقه آزاد به علاه مناطق و کنوانسیون‌های تجاری، تفریحی، ورزشی و زیست‌محیطی و امکانات رفاهی متعدد است.

بخش‌های مختلف شهر ابریشم

شهر ابریشم به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود.

دهکده مالی که دقیقا روبه‌روی شهر کویت و نزدیک فرودگاه جدید واقع شده است و شامل مرکز تجاری، سالن‌های کنفرانس و امکانات رفاهی خواهد بود و قرار است مرکز مهمی برای جریان تجارت بین‌المللی و منطقه‌ای در این کشور باشد.

دهکده تفریحی واقع در نزدیکی کانالی که خلیج فارس را به رودخانه‌های دجله و فرات متصل می‌کند، شامل هتل‌ها و استراحتگاه‌ها و همچنین یک آکادمی ورزشی در سطح جهانی، یک مرکز پزشکی و یک مرکز ورزش‌های آبی است.

دهکده فرهنگی که شامل سه ناحیه دانشگاهی، دیپلماتیک و سیاسی است.

دهکده زیست‌محیطی واقع در مرکز شهر ابریشم و به وسعت 45 کیلومتر مربع، شامل پارک‌های ملی و محل نگه‌داری حیوانات وحشی و گیاهان کمیاب و همچنین مناطق طبیعی برای پرندگان مهاجر از آسیای مرکزی و آفریقا است.

مدینة‌الحریر با بودجه بسیار زیاد خود هنوز راه طولانی در پیش دارد و احتمالاً امکانات بیشتری در مسیر این پروژه ایجاد شود تا هر چه بیشتر ظرفیت آن بالا رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.