خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۷۱۱۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با کمیل طیبی، اقتصاددان:

اقدام جدید خزانه‌داری آمریکا چه تبعات اقتصادی دارد؟ / با FATF تاثیر اقدامات تحریمی خنثی می‌شود

اقدام جدید خزانه‌داری آمریکا چه تبعات اقتصادی دارد؟ / با FATF تاثیر اقدامات تحریمی خنثی می‌شود

خزانه‌داری آمریکا نهادها و سازمان‌های مالی آمریکا را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران ملزم کرده است؛ یک اقتصاددان معتقد است این اقدامات تاثیر چندانی در کوتاه‌مدت ندارد و عمده اثرات آن بلندمدت است که با تصویب FATF خنثی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اقدام تحریمی علیه ایران، اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تدابیر خاص نوع 5» از سوی آمریکا است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز جمعه سوم آبان ماه سال جاری ایران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی آمریکا را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران ملزم کرده است.(فارس)

به نظر می‌رسد این اقدام نیز همانند اقدامات محدودکننده پیشین ایالات متحده دارای اثراتی بر مبادلات مالی و به تبع آن بر روی اقتصاد ایران داشته باشد.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیرات احتمالی این اقدام گفت: هر اقدامی که مبتنی بر سخت‌گیری‌های بیشتری باشد دیگر کارکرد خودش را به صورتی که اثرات بد و محدودکننده‌ای بگذارد، ندارد. به دلیل این که تحریم مالی یا تحریم های آمریکا تحریم‌های مالی است که بسیار اثر‌بخش بوده و دیگر نمی‌تواند مسیر را ادامه دهد.

وی در این باره افزود: اما اگر جنبه قانونی پیدا کند و مثلا به تصویب کنگره برسد کار را سخت‌تر می‌کند و بازگرداندن یا تعدیل این نوع تحریم‌ها خیلی سخت می‌شود. طبیعی است بعد از تحریم‌ها و بعد از عادی شدن شرایط نیز ادامه دارد. بعد از عادی شدن شرایط نیز این محدودیت‌ها باقی می‌ماند، یعنی اثربخشی این تحریم‌ها به این صورت است که ادامه دار می‌شود و اثرات بلندمدتی به جای می‌گذارد.

به اعتقاد این اقتصاددان این اقدام خزانه‌داری آمریکا در چارجوب FATF قرار می‌گیرد، بنابراین پذیرفتن لوایح آن توسط ایران در یک مجمع جهانی قرار می‌گیرد، می‌تواند دست آمریکا را در این موارد کوتاه کند و حداقل کشورهای دیگر روابط تجاری و مالی خود را در آن چارچوب پیش ببرند.

به نظر می‌رسد بخشی از اقتصاد که به دنبال این تحریم‌ها متاثر می‌شود، شبکه بانکی است. طیبی درباره تاثیر این بخش تصریح کرد: در خصوص نظام بانکی نیز، چون بسیاری از روابط مالی توسط روابط بانکی تعریف می‌شود و بانک‌ها نقش واسطه مالی دارند طبیعی است نقش آنها محدودکننده می‌شود و این به منزله یک تحریم بانکی نیز تلقی می‌شود که روی روابط تجاری، صادارت و واردات تاثیرگذار است. اما تصویب FATF تاثیرات این قبیل اقدامات را خنثی می کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.