خبر فوری:

کد مطلب: ۲۵۴۷۴۸

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی پاسخ داد:

امسال کمبود چه میوه‌هایی داریم؟

امسال کمبود چه میوه‌هایی داریم؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی عنوان کرد: با وجود اینکه سرما به محصولات سه استان سیب خیز ما لطمه زده است اما به ویژه در نیمه دوم امسال کمبودی در موجودی سیب نخواهیم داشت. در عین حال ممکن است امسال با کاهش شلیل و هلو روبه‌رو شویم.

پس از بارش‌های چند ماه اخیر در استان‌های مختلف نگرانی‌هایی به وجود آمده که امسال برخی از محصولات کشاورزی دچار آسیب شده باشند. این آسیب چقدر در بازار محصولات کشاورزی می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ آیا در این بازار کمبودی وجود خواهد داشت؟

رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفتگو با تجارت‎نیوز عنوان کرد: در پایان زمستان سال 96 و اوایل بهار امسال با سرمازدگی محصولات باغبانی مواجه شدیم. استان‌های قزوین، زنجان، البرز، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و تهران و شهرستان دماوند و بخشی از روستاهای تابعه آنها از سرمازدگی دچار آسیب شدند.

وی افزود: هرسال در زمستان بحث یخ‌زدگی محصولات پیش می‌آید اما امسال این اتفاق بیش از سال‌های دیگر بود.

نورانی تصریح کرد: با توجه به وسعت کشور ایران خساراتی که به محصولات یک یا چند استان وارد می‌شود تاثیری بر کل محصولات کشور نمی‌گذارد، چرا که استان‌های دیگر کمبودهای پیش آمده را جبران می‌کنند.

وی بیان کرد: در استان‌های یاد شده بیشتر میوه‌های هسته‌دار و سیب درختی دچار سرمازدگی شده‌اند. با وجود اینکه سرما به محصولات سه استان سیب خیز ما لطمه زده است اما به ویژه در نیمه دوم امسال کمبودی در موجودی سیب نخواهیم داشت.

وی افزود: ممکن است امسال با کاهش شلیل و هلو روبه‌رو شویم. در محصولات دیگر اگر اتفاق آسیب‌زننده‌ای پیش نیاید مشکلی نخواهیم داشت.

نورانی در پایان خاطرنشان کرد: بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت محصولات هستند. بازارهای عمده فروشی می‌توانند قیمت مشخصی را برای یک کالا در نظر بگیرند. به عنوان مثال در فروردین و اواسط اردیبهشت ماه هندوانه در بازار میوه فراوان بود، تا جایی که در میادین میوه فروشی با قیمت کیلویی 500 تا 600 تومان و در سطح شهر هم بین کیلویی 700 تا 1100 تومان به فروش می‌رسید. در حال حاضر به دلیل سرمازدگی میزان هندوانه کاهش یافته است و به مرور استان‌های دیگر این کاهش را جبران کرده و قیمت‌ها دوباره کاهش خواهند یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.