کد مطلب: ۳۱۷۸۰۵

ذوالفقاری:

امکانات لازم برای بازگشت زائران فراهم است

امکانات لازم برای بازگشت زائران فراهم است

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه زائران ارز خود را در داخل خاک عراق دریافت کنند، گفت: البته اگر زائران موفق نشدند ارز را در عراق دریافت کنند، وجوه پرداختی آنها در ایران به آنها بازگردانده می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت نرخ ارز نیز به زائرانی که ارز با نرخ ثانوی دریافت کرده‌اند، پرداخت می‌شود.

حسین ذوالفقاری در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب خود با اشاره به اینکه تا صبح دوشنبه بیش از یک میلیون و 840 هزار زائر از مرزهای ایران وارد عراق شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به ورود زائرین باقی‌مانده این آمار به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید. بیش از 500 هزار زائر نیز به کشور بازگشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: روند بازگشت زائران به کشور رو به افزایش است و سه‌شنبه و چهارشنبه با تراکم برگشت زائرین مواجه هستیم. بیش از 60 درصد زائران از مرز مهران خارج شده‌اند و حدود همین جمعیت نیز از همین مرز به کشور بازمی‌گردند.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه صدور ویزای اربعین تا ساعت 24 شب دوشنبه تمام شد، خاطرنشان کرد: البته سه‌شنبه و چهارشنبه هم ویزای افرادی که مدارک‌شان ناقص بوده صادر می‌شود اما ثبت‌نام جدید برای دریافت ویزا انجام نخواهد شد.

وی درباره مشکلات ارزی زائران در عراق بیان کرد: ارز با تاخیر تامین شده بود اما بانک مرکزی و بانک ملی برای جلوگیری از فشار به زائران تلاش کردند ولی اینترنت عراق فراهم نبود، مکان استقرار باجه‌های بانک از قبل مشخص نشده بود و عراق هم همکاری لازم را نداشت. برخی مسئولان عراقی موافق ایجاد باجه نبودند و در برخی نقاط نیز به دلیل ازدحام مردم در باجه‌های موجود برای دریافت ارز، پلیس عراق این باجه‌ها را تعطیل کرد اما یک بسیج عمومی شکل گرفت و در کمتر از 24 ساعت، عراق را هماهنگ کردیم به‌گونه‌ای که در نجف 40 باجه، کربلا 33 باجه، کاظمین 12 باجه و مسیر نجف به کربلا 5 باجه برای پرداخت ارز ایجاد شد. البته این مساله مشکلات غیرقابل انکاری برای زائران ایجاد کرد.

ذوالفقاری درباره پخش تصاویری از مکان‌های نامناسب برای پرداخت ارز در عراق تصریح کرد: کسانی که داخل عراق برای کمک به بانک ملی آمدند از هر مکانی برای پرداخت ارز استفاده می‌کردند البته این مکان‌ها در شرایط بحرانی انتخاب شده بود نه در شرایط عادی و آنها به ما گفتند برای ایجاد باجه‌ها آمادگی نداشته‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه حدود 44 هزار زائر هنوز ارز تحویل نگرفته‌اند، گفت: این زائران قبل از ورود به ایران ارز خود را دریافت کنند و اگر هم موفق نشدند ارز دریافت کنند، وجوه آنها در ایران بازگردانده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه 270 هزار زائر قبل از تخفیف 30 درصدی ریاست‌جمهوری، نرخ ثانوی دریافت کردند، اظهار کرد: تمام این افراد اگر در بانک ملی و بانک ملت حساب داشته باشند مبلغ مابه‌التفاوت نرخ ارز به حساب آنها واریز شده است و اگر در سایر بانک‌ها حساب داشته باشند این مبلغ به آنها نیز پرداخت می‌شود.

ذوالفقاری درباره امکانات فراهم شده برای بازگشت زائران به کشور بیان کرد: به سازمان راهداری تاکید کرده‌ایم امکانات مرز مهران تقویت شود تا زائران برای بازگشت به کشور بدون وسیله نمانند. در حال حاضر امکانات حمل‌ونقل برای 60 درصد از زائران که از این مرز تردد می‌کنند، فراهم است. زیرساخت‌های مرز مهران از جمله جاده‌ها فراهم است و تردد عادی انجام می‌شود اما در طرف عراق امکانات و زیرساخت‌ها به اندازه زائران نیست به همین دلیل آن سوی مرز مهران در عراق ترافیک ایجاد می‌شود.

ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه تا سه روز بعد از اربعین در عراق و پنج روز بعد از اربعین در ایران اسکان و تغذیه زائران ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در ایران حسینیه‌ها و امکان از قبل آماده شده در شهرهای مرزی را آماده نگه داشته‌ایم که اگر شرایط آب و هوایی تغییر کرد، زائران را در این محل‌ها اسکان دهیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.