کد مطلب: ۲۴۰۵۲۸

امکان تخلف در ارز دیجیتال پایین است

امکان تخلف در ارز دیجیتال پایین است

اخیرا بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار اصلی پولی و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت‌کوین به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام کرده که استفاده از ارز دیجیتال خارجی ممنوع است. در این رابطه وزیر اطلاعات کشورمان نیز گفته که در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد، چرا که پیکره آینده دنیا بر‌اساس فناوری بلاک‌چین است.

اخیرا بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار اصلی پولی و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت‌کوین به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام کرده که استفاده از ارز دیجیتال خارجی ممنوع است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این رابطه وزیر اطلاعات کشورمان نیز گفته که در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد، چرا که پیکره آینده دنیا براساس فناوری بلاک چین است و به همین دلیل باید آن را پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم.

در رابطه با اینکه اخیرا اولین مدل آزمایشی ارز دیجیتالی در کشور آماده شده است، من فکر می‌کنم که این موضوع به‌دلیل جایگزینی این ارز با بیت کوین جهانی مطرح شده است و هدف دیگری جز این وجود ندارد، منتهی اینکه چقدر ارز دیجیتالی در کشور ما ممکن است کارآیی داشته باشد، موضوعی است که قابل بحث است،‌ چرا که ارزهای مشابه خارجی در اصل به‌دلیل بین‌المللی‌بودن مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به واقع باید اذعان کنم که آینده ارز دیجیتال داخلی برای من روشن نیست، چراکه ارز دیجیتال خارجی هم به‌دلیل امکان مراودات و نقل و انتقالات بین‌المللی در جهان مطرح شده است.

موضوعی که در رابطه با ارز بومی ذهنم را مشغول کرده این است که به‌نظر نمی‌رسد ارز بومی در کشور ما مورد استقبال واقع نمی‌شود، چون مزیت نقل و انتقالات بین‌المللی در آن وجود ندارد.

من فکر می‌کنم این موضوع بیشتر به‌دلیل مباحثی که درمورد پیام‌رسان خارجی وجود داشته، مطرح شده است. پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که از آنجا که تبادل پول با این ارز در جایی ثبت نمی‌شود، آیا امکان پولشویی و فرار مالیاتی برای افراد سودجو وجود دارد یا خیر، باید بگویم که در ارز دیجیتالی رصد جابه‌جایی پول کم می‌شود، البته می‌شود کدهایی را برای رصد نقل و انتقالات دریافت کرد که در این بخش هم هویت افراد منتقل کننده مشخص نمی‌شود.

این مساله در ارزهای دیجیتال خارجی نیز وجود دارد. باید اشاره کنم که در مباحث مالیاتی هم حساب‌های بانکی چک نمی‌شدند و در یک سال اخیر به این موضوع توجه شده است.

به هرحال امکان تخلف در ارز دیجیتال پایین است؛ از آن جا که ارز دیجیتال دولتی نیست و در بخش خصوصی توسعه داده می‌شود امکان اجبار استفاده در روزمره و مواردی چون پست بانک در آن وجود نخواهد داشت.

البته حدس من بر این است که دستگاه دولتی نیز پشت طرح این قضیه باشد و به مانند بقیه موارد دولتی که مزیت ندارند و عمدتا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، در استقبال از این طرح هم تردید وجود دارد. طرح‌های دولتی اکثرا کارآیی نداشته‌اند و اگر دولت ورود کند، از طریق پست بانک یا بانک مرکزی و ارتباطات خود سبب عدم استفاده و عدم استقبال می‌شود.

همچنین نبود نقل و انتقالات بین‌المللی دلیلی بر عدم استفاده از ارز دیجیتال داخلی خواهد بود، اما اگر تدابیری برای امکان جا به جایی در سطح بین‌المللی اندیشیده شود حتماً از این ارز در کشور ما استقبال می‌شود.

منبع: بنکر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.