خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۸۱۷۸

معاون وزیر نیرو:

امکان سر پا نگه داشتن صنعت برق با تعرفه‌های فعلی وجود ندارد

امکان سر پا نگه داشتن صنعت برق با تعرفه‌های فعلی وجود ندارد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: باید پذیرفت با روند تعرفه‌های کنونی امکان سر پا نگهداشتن صنعت برق به نحوی که کل نیازهای ما را بتواند پوشش دهد، وجود ندارد.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از 59 پروژه برق منطقه‌ای تهران اظهار داشت: پیک بار کشور در سال جاری در اواخر نیمه اول تیر ماه سال به 55 هزار و 396 مگاوات رسید، همچنین دیروز نیز این میزان به 55 هزار و 80 مگاوات رسید که این دو رقم بیشترین میزان مصارف برق کشور در روزهای گذشته از تابستان بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: این روند مصرف برق نشان می‌دهد صنعت برق با یک رویه افزایشی قابل تامل و هشداردهنده‌ای روبرو شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه «ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در حال حاضر 98.5 درصد و ضریب آمادگی شبکه انتقال و توزیع برق کشور 99.5 درصد است»، گفت: سابقه رشد 5 درصدی اوج مصرف برق در طی یک سال در هیچ نقطه از دنیا سابقه ندارد و جالب این است که عمده کشورهای توسعه‌یافته دنیا سالانه اوج مصرف خود را کاهش می‌دهند؛ این در حالی است که پیک مصرف برق در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 5 درصد و برابر با 2700 مگاوات رشد داشته است.

وی ادامه داد: این میزان رشد به تنهایی برابر با کل مصرف برق کشوری مثل ارمنستان با 1800 مگاوات مصرف و نزدیک به کشور آذربایجان با مصرفی بالغ بر 3800 مگاوات است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: برای جبران این میزان رشد، سالانه می‌بایست حدود 4000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که خود به تنهایی حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان هزینه روی دست صنعت برق می‌گذارد.

وی افزود: در طول 4 سال گذشته حدود 8000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و ما امیدواریم تا قبل از تابستان 97، حدود 4000 مگاوات دیگر را وارد مدار کنیم.

فلاحتیان در خصوص روند مصرف برق در پایتخت گفت: پیک بار تهران در یک سال گذشته حدود 800 مگاوات افزایش داشته، این در حالی است که دمای هوا در این شهر چندان گرم نشده است.

وی ادامه داد: برای جبران این میزان افزایش حداقل می‌بایست 1200 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که با احتساب هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع آن می‌بایست تنها برای تهران سالانه 4000 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد.

فلاحتیان با بیان اینکه «کل اعتبار اختصاص داده شده به صنعت برق کشور در سال گذشته برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حدود 240 میلیارد تومان بوده»، گفت: باید پذیرفت با روند تعرفه‌های کنونی امکان سر پا نگهداشتن صنعت برق به نحوی که کل نیازهای ما را بتواند پوشش دهد، وجود ندارد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.