کد مطلب: ۴۵۸۱۹۹

عرضه سنگین دلار در بازار واقعیت دارد؟ / کاهش قیمت دلار شدنی است؟

عرضه سنگین دلار در بازار واقعیت دارد؟ / کاهش قیمت دلار شدنی است؟

در حالی رئیس کل بانک مرکزی وعده داده ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین می‌کند که آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد روند کنونی تخصیص ارز، تنها برای یک سوم نیاز وارداتی کافی است و دو سوم آن بدون پاسخ می‌ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی شب گذشته در گفتگوی خبری خود خبر داده بود «روز گذشته در بازار نیما ۱۲۰ میلیون دلار ارز عرضه شد.» پس از آن هم خبرگزاری ایسنا از «عرضه ۴۵ میلیون دلاری ارز نیمایی» خبر داد و آن را «عرضه سنگین» بانک مرکزی به بازار عنوان کرد.

اظهاراتی که نشان می‌دهد دولت در تدارک تامین ارز نیمایی برای واردات است. اما کشور روزانه به چند دلار برای واردات نیاز دارد و آیا حجم عرضه بانک مرکزی جوابگوی نیاز وارداتی ماست؟

بر اساس اظهارات رئیس کل گمرک ایران، ۴۴ میلیارد دلار در سال گذشته صرف واردات شده است. خود همتی هم میزان نیاز وارداتی کشور را حدود ۴۲ میلیارد دلار عنوان کرده بود. با فرض اینکه میزان واردات نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکند، بازار روزانه به ۱۲۰ میلیون دلار نیاز دارد تا بتواند جوابگوی تقاضای بازار باشد.

از طرف دیگر به گزارش ایسنا بانک مرکزی امروز تنها ۴۵ میلیون دلار ارز به بازار عرضه کرده است و اگر قرار باشد میزان عرضه ارز نیمایی در کل ۳۶۵ روز سال همین رقم باشد، تنها یک سوم ارز مورد نیاز کشور معادل ۱۶ میلیارد دلار تامین می‌شود و دو سوم نیاز وارداتی کشور بدون پاسخ می‌ماند.

اگرچه بانک مرکزی در تلاش است با این اظهارات و اخبار، تقاضا و قیمت بازار را به صورت غیرمستقیم کاهش دهد، اما محاسبه آمارها احتمالا سیگنال دیگری به بازار خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    امسال فقط واردات غذا و دارو رو داریم.که اونم دارن از سر و دمش میزنن.این خبرا نیس.کل واردات امسال ۲۰ میلیارد هم نمیشه.

  • ناشناس

    ترو خدا با این تیترها مردمو نخندونین..

  • ناشناس

    باچه زبانی مسئولین بایدبگن اوضاع ارزی ودرآمدی مملکت خرابه تحریم کرونا سوئ مدیریت ووو

  • ناشناس

    قاطی کردین عزیزان. اون ۱۲۰ میلیون دلار برا سامانه نیما هست که هر روز هست. ۴۵ میلیون دلار رو به بازار آزاد (صرافی ها- سنا) تزریق کردن. خبرگذاری ایسنا مشخصاً نوشته که شامل عرضه و تقاضای نیمایی نمیشه‌

  • خير خواه

    اگر در سال ١٣٩٧ آقاى جهانگیرى نرخ ارز را بجاى ۴٢٠٠ تومان در حد ٧٠٠٠ یا ٨٠٠٠ تومان إعلام میکردند هم جلوى رانت خوارى گرفته میشد و هم انگیزه واردات کالاهاى غیر ضرور که بمثابه حیف و میل شدن ارزهاى دولتى بود از بین میرفت . بگذریم از اینکه بدلیل تفاوت قیمت فاحش بخش قابل توجهى از این ارزها مستقیما در بازار ازاد به فروش رسیدند . با یک بررسى بیطرفانه و دقیق مشخص خواهد شد که کالاهاى وارداتى هم با قیمت ارز ازاد به دست مصرف کننده رسید. ایا با توجه به این حقایق تلخ ولى کاملا ملموس دولت محترم و بأنک مرکزى با کدام دلیل علمى و عقلى به این سیاست کاملا اشتباه ( با عرض پوزش غلط اندر غلط ) ادامه میدهند. بخاطر خدا براى یکبار و همیشه دلار را بر أساس قیمت واقعى که قطعا خیلى کمتر از ٢٠ هزار تومان فعلى میباشد تک نرخى بکنید. باور فرمایید بدلیل رقابتى شدن واردات و متوقف شدن بیش اظهارى قیمت ها قیمت کالاهاى اساسى نه تنها بالاتر نمیرود بلکه به احتمال زیاد کاهش هم مییابند.

  • ناشناس

    انقد واردات نداشته باشید،من تولید کننده کالاهای اساسی که وارد بازار میکنم رو دستم مونده بعد حرف از تامین ارز برای واردات میکنید