کد مطلب: ۷۱۲۳۸۰

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد

عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زد و بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زده و بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه زد.

به نقل از ایسنا، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید، از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق به کسب ۱۵۷ رأی و برهم صالح ۹۹ رأی شدند که هیچکدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق یک نامزد برای رئیس جمهور شدن باید ۲۲۰ رای به دست بیاورد؛ در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و پس از آن ۱۶۵ رأی ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

عبداللطیف رشید، ۷۴ ساله وزیر منابع آب عراق در دولت نوری المالکی قبلاً سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه منچستر است. رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست.

رئیس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم، انتخاب می‌شود و مدت ریاستش به دو دورهٔ چهار ساله محدود می‌شود.

بر اساس ماده ۶۵ قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس کشور و نماد وحدت ملی و حاکمیت کشور است و برای تضمین پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال عراق، حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی آن براساس احکام قانون اساسی تلاش و توجه جدی به خرج خواهد داد.

غازی مشعل الیاور، نخستین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۰۵ هم از مقام خود عزل گردید. بعد از او جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور عراق فعالیت کرد. بعد از طالبانی، فواد معصوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد و سپس، جای خود را به برهم صالح داد. صالح از ۲۰۱۸ تا زمان کنونی رئیس جمهور عراق بوده است.

محمد شیاع السودانی مأمور به تشکیل کابینه عراق شد

در جلسه امروز (پنجشنبه) پارلمان عراق؛ محمد شیاع السودانی مامور به تشکیل دولت جدید این کشور شد.

به نقل از الفرات نیوز، در جلسه امروز پارلمان عراق بعد از آنکه عبداللطیف رشید توانست آراء نمایندگان را برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق کسب کند، وی محمد شیاع السودانی را مامور به تشکیل کابینه عراق کرد.

این در حالی است که جریان صدر به شدت با نامزدی السودانی برای تصدی پست نخست وزیری مخالف بود.

چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق بارها بر اینکه السودانی تنها نامزد این چارچوب برای تصدی پست نخست وزیری است، تاکید کرده بود.

رئیسی انتخاب رئیس جمهور جدید عراق را تبریک گفت

رئیس جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی انتخاب عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهوری عراق به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام خود به مناسبت تبریک انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد دولت جدید این کشور در جهت رشد و شکوفایی عراق گام بردارد و روابط تهران و بغداد بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران همواره از فرایند سیاسی عراق مبتنی بر رای مردم حمایت نموده و برای بسط مناسبات برادرانه با عراق در تلاش بوده است.

رئیس جمهور ایران برای دولت و ملت عراق آرزوی موفقیت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.