کد مطلب: ۷۲۳۸۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نتیجه نامعلوم انتخابات آمریکا / بایدن: با جمهوری‌خواهان همکاری می‌کنیم

نتیجه نامعلوم انتخابات آمریکا / بایدن: با جمهوری‌خواهان همکاری می‌کنیم

حزب جمهوری‌خواه آمریکا در رقابت بر سر کنترل مجلس کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور در وضعیت بهتری نسبت به حزب دموکرات قرار دارد. اما رقابت در مجلس سنا دشوار است. اکنون این دو حزب هر کدام با ۴۸ رای در انتظار مشخص شدن سرنوشت دو کرسی باقی‌مانده خود هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جمهوری‌خواهان در اوایل روز پنج‌شنبه در کسب اکثریت آرا در مجلس نمایندگان ایالات متحده پیشرفت کندی داشتند، اما دو روز پس از اینکه دموکرات‌ها موج قرمز جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای را متوقف کردند، پرونده مجلس سنا همچنان به نتیجه نرسیده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی جمهوری‌خواهان توانستند ۲۱۰ کرسی را از آن خود کنند، که ۸ کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی مورد نیاز برای دور کردن دموکرات‌ها از مجلس و توقف مؤثر برنامه‌های قانونی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است. رویترز بر اساس تجزیه و تحلیل خود از پیش‌بینی‌های بی‌طرفانه و غیرحزبی گزارش داد که در مورد ۳۳ رقابت در مجلس نمایندگان هنوز تصمیم‌گیری نشده است. از جمله 21 رقابت از 53 رقابتی که حساس‌ترین و سخت‌ترین آنها هستند.

وضعیت ایالت‌های آمریکا

اگرچه جمهوری‌خواهان همچنان در جایگاه محبوبیت و حمایت بالاتری هستند، اما نتیجه نهایی برای مدتی مشخص نخواهد شد. اما به بن‌بست رسیدن کرسی‌های سنا چندان واضح و قابل پیش‌بینی نبود، زیرا هر یک از طرفین می‌توانند در رقابت نزدیک با هم در ایالت‌های نوادا و آریزونا، جایی که هنوز هزاران رای شمارش‌نشده در حال جمع‌آوری است، مدعی پیروزی شوند.

ایالت جورجیا، برای دومین بار در دو سال گذشته، تبدیل به یک نقطه عطف در مورد اینکه در صورت بروز دوگانگی، چه کسی اکثریت سنا را به دست می‌آورد، خواهد بود. رویترز گفت، رافائل وارناک دموکرات و رقیب جمهوری‌خواه او هرشل واکر، هر دو در روز سه‌شنبه نتوانستند به 50 درصد برسند و این مساله آنها را مجبور به نبرد تن به تن ماه آینده در روز 6 دسامبر کرد.

جمهوری‌خواهان هنوز موفقیت‌های زیادی برای برای به دست آوردن دارند، هرچند که پیروزی آنها در مجلس نمایندگان بسیار اندک باشد. عملاً، اگر این اتفاق بیفتد، این حزب می‌تواند باقی‌مانده دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن را شکل دهد، اولویت‌هایی مانند حقوق سقط جنین را مسدود کند و تحقیقاتی را درباره دولت و خانواده او آغاز کند.

جو بایدن روز چهارشنبه این واقعیت را پذیرفت و گفت که آماده همکاری با جمهوری‌خواهان است. یکی از مقامات کاخ سفید گفت، پرزیدنت بایدن مکالمه تلفنی با کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان داشت که اوایل روز گذشته اعلام کرد قصد دارد در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس، برای مقام سخنگوی مجلس نامزد شود. بایدن در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: فکر می‌کنم مردم آمریکا به صراحت گفته‌اند که انتظار دارند جمهوری‌خواهان نیز برای همکاری با من آماده باشند.

در صورتی که مک‌کارتی رئیس مجلس بعدی شود، ممکن است در کنار هم نگهداشتن گروه متفرقه خود با جناح راست تندرو که علاقه چندانی به سازش ندارند برای او دشوار باشد. انتظار می‌رود جمهوری خواهان در ازای افزایش سقف استقراض کشور در سال آینده، تقاضای کاهش هزینه‌ها را داشته باشند، رویارویی که می‌تواند بازارهای مالی را مخدوش کند. در همین حال، کنترل سنا به جمهوری‌خواهان این قدرت را می‌دهد که پیشنهادات بایدن را برای پست‌های قضایی و اداری رد کنند.

بایدن بدون موج قرمز هم در حال غرق شدن است

هر حزبی که زمام قدرت را در دست داشته باشد معمولاً در اولین انتخابات میان دوره‌ای رئیس جمهور، متحمل تلفات سنگینی می‌شود. در این مورد، دموکرات‌ها با سرپیچی از این روند، از سقوط با موج قرمز جمهوری‌خواهان در امان ماندند. موجی که هرگز فرا نرسید. با این حال، جو بایدن، سردمدار اصلی آنها، با محبوبیت پایین خود که 39 درصد تعیین شده است، دست و پنجه نرم می‌کند.

رای‌دهندگان از بایدن به دلیل عدم کنترل شدیدترین تورم در 40 سال اخیر خشمگین هستند و در عین حال به تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای ممنوعیت سقط جنین و تضعیف روند شمارش آرا در کشور انتقاد می‌کنند.

به نظر جو بایدن، در زمانی که صدها نامزد جمهوری‌خواه از ادعاهای نادرست دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری 2020 استقبال کردند، انتخابات، دنباله‌ای از دموکراسی ایالات متحده بود. تعدادی از آن نامزدها روز سه‌شنبه برنده شدند، اما بسیاری از کسانی که به دنبال سمتی برای نظارت بر انتخابات در سطح ایالتی بودند، شکست خوردند.

دونالد ترامپ که نقش فعالی در جذب نامزدهای جمهوری‌خواه داشت، در ایالت اوهایو به موفقیت دست یافت. در این ایالت جی دی ونس که کرسی سنا را برای جمهوری‌خواهان حفظ کرد، اکثریت آرا را بدست آورد. با این حال، چندین نامزد دیگر مورد حمایت ترامپ، موفق به کسب درصد بیشتر آرا نشدند مانند جراح مشهور بازنشسته، مهمت اوز، که در رقابت حساس سنا در پنسیلوانیا در مقابل جان فترمن دموکرات شکست خورد.

این انتخابات دیدگاهی را در مورد پیروزی مجدد فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، با تقریباً 20 واحد درصد در انتخابات ارائه کرد و به محبوبیت رو به رشد شخصیت ملی او افزود. مفسران بر این باورند که ران دیسانتیس می تواند در سال 2024 با ترامپ رقابت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.