کد مطلب: ۳۲۵۶۴۲

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

بخشنامه جدید ارزی مورد تائید خصوصی‌ها نیست/خلف وعده مسئولان بانک مرکزی

بخشنامه جدید ارزی مورد تائید خصوصی‌ها نیست/خلف وعده مسئولان بانک مرکزی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: در حال حاضر برخی افراد مدعی شدند که بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات با توافق بخش‌خصوصی انجام گرفته است درحالی‌که بخشنامه جدید مغایر موضوعاتی که افراد به فعالان اقتصادی وعده دادند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی دیروز در بخشنامه‌ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد، در این بخشنامه صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفا برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد. بخشنامه جدید در حالی از سوی متولی پولی کشور تدوین شده که فعالان اقتصادی معتقدند این بخشنامه گامی رو به عقب است.

در همین زمینه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که با بخشنامه اخیر بانک مرکزی چه اتفاق مثبتی در ارز صادرکنندگان رخ داده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: این بخشنامه جدید بانک مرکزی(نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات) نسبت به بخشنامه شهریور ماه بسیار متفاوت است. بندهای مطرح شده در بخشنامه شهریور ماه بانک مرکزی نیز قرار بود در بخشنامه جدید مورد اصلاح قرار گیرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و بنابراین بخشنامه فعلی برای فعالان اقتصادی یک محدودیت جدید و گامی رو به عقب به شمار می‌رود که با هیچ منطقی سازگار نیست.

با حسین سلاح ورزی

حسین سلاح‌ورزی می‌گوید قرار بود در بخشنامه جدید اصلاحاتی نسبت به بخشنامه قبلی صورت بگیرد.

حسین سلاح‌ورزی افزود: فعالان اقتصادی کشور با نظر مسئولان بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز موافق هستند و ما نیز معتقدیم که به‌طور جد ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد. بانک مرکزی در یکی از بندهای بخشنامه شهریور ماه پنج مکانیزم را پیشنهاد داده بود. نخستین پیشنهاد آنها این بود که واردات توسط صادرکننده انجام شود و افراد ارز حاصل از صادرات را به واردکننده تخصیص دهند. در این باره بخش‌خصوصی نقد داشت و در این باره راهکارهای مورد نظر ارایه شد.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم بخشی از ارزهای حاصل از صادرات باید در اختیار تجار قرار گیرد تا افراد بتوانند نیازهای خود را براساس منابع مورد نظر پوشش دهند. در بخشنامه جدید آمده است صادرکنندگانی که تا یک میلیون دلار درآمد دارند باید 30 درصد ارز حاصل از صادرات‌شان را در اختیار وارد کنندگان قرار دهند و 70 درصد دیگر را وارد سامانه نیما کنند.

سلاح‌ورزی اظهار کرد: در حال حاضر برخی افراد مدعی شدند که بخشنامه کنونی با توافق بخش‌خصوصی انجام گرفته است درحالی که چنین نبوده، بانک مرکزی در جلسه‌ای به فعالان اقتصادی پیشنهادهایی داد صادرکنندگانی که تا سقف یک میلیون یورو درآمد دارند، معاف از پیمان سپاری ارزی هستند. از طرف دیگر در این جلسه نیز مطرح شد صادرکنندگانی که بین یک تا سه میلیون یورو درآمد دارند از هرگونه تعهدات و پیمان سپاری ارزی معاف هستند، اما در حال حاضر بخشنامه فعلی مغایر نکات مطرح شده است. به طوری‌که گفته‌اند صادرکنندگانی که تا سقف یک میلیون یورو درآمد دارند باید بخشی از آن را به وارد کننده و بخش دیگر را به سامانه نیما واگذار کنند که این موضوع خلاف وعده‌هایی است که نمایندگان بانک مرکزی به خصوصی‌ها وعده دادند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.