کد مطلب: ۵۷۱۸۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افغانستان در آستانه انتقال حکومت به طالبان/ ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری!

افغانستان در آستانه انتقال حکومت به طالبان/ ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری!

طالبان ساعتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به لطف حمایت همه جانبه مردم افغانستان، تمام مناطق کشور تحت کنترل قرار گرفته است.» حالا برخی از مقامات افغانستان هم می‌گویند که آماده‌اند حکومت را بدون جنگ به طالبان منتقل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش‌ها ۲۹ استان از ۳۴ استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است و طالبان وارد کابل شده‌اند. برخی می‌گویند کابل در آستانه سقوط است اما طالبان گفته‌اند به زور وارد شهر نمی‌شوند.

حالا برخی از مقامات دولت افغانستان می‌گویند آماده‌اند که حکومت را بدون جنگ تحویل دهند. از آن جمله سرپرست وزارت امور داخله افغانستان در ویدئویی که تسنیم منتشر کرده می‌گوید «به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت می‌گیرد.»

همچنین ایرنا به نقل از آسوشیتد پرس نوشت: مذاکره‌کنندگان طالبان برای مذاکره با دولت برای انتقال قدرت به کاخ ریاست‌ جمهوری افغانستان رفتند.

طالبان از کسی انتقام نمی‌گیرند!

براساس گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل منتظر بمانند تا مذاکرات انتقال مسالمت‌آمیز قدرت انجام شود. آنها در بیانیه خود ادعا کرده‌اند: «مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.»

آنها گفته‌اند: «مذاکرات در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان، مال و ناموس هیچ کس و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی‌ها تکمیل می‌شود.»

طالبان همچنین در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که «امارت اسلامی قصد انتقام گرفتن از هیچکس را ندارد ، همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در اداره کابل خدمت کرده‌اند بخشیده شده و در امان هستند. هیچ‌کس انتقام نخواهد گرفت. همه باید در کشور خود بمانند، در محل و خانه خودشان و سعی نکنند کشور را ترک کنند.

ساعتی قبل المیادین اعلام کرده بود که هواپیمای ریاست جمهوری آماده انتقال اشرف غنی از کابل است. حالا گزارش‌ها می‌گوید محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیداری اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشته است.

روز گذشته هم اشرف غنی دز یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد «به عنوان یک رسالت تاریخی تلاش می‌کند نگذارد که جنگ تحمیل‌شده بر مردم افغانستان بیشتر از این باعث کشتار افراد بی‌گناه، از دست رفتن دستاوردهای بیست ساله، تخریب تاسیسات عامه و بی‌ثباتی دوامدار شود.

این سخنان روز گذشته اشرف غنی در کنار سخنان سرپرست وزارت امور داخله افغانستان درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت می‎‌تواند نشان‌دهنده این باشد که قرار است به زودی حکومت به طالبان منتقل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب بالاخره ما هم فهمیدیم آمریکا تو این بیست سال، تو افغانستان چه غلطی می کرد!

    • وطن پرست

      خوب معلوم هم شدکه ایران هم برای به قدرت رسیدن طالبان کم نگذاشته باورکنیداگه ایران پشت دولت افغانستان بودالان شرایط میدان طوردیگه ای بود

    • وطن پرست

      بایداین واقعیت روهم قبول کرداگه ایران پشت دولت افغانستان وای می ایستادشرایط میدانی الان به نفع افغانستان نبود

    • ...

      الآن خوشحالین که یه ملت زیر دست تروریست ها رفت؟

  • ناشناس

    هم دولت افغانستان و هم طالبان هر دو جناح در اصل آمریکایی هستند فقط جای آنها در قدرت عوض شدن و همه دنیا فکر میکنن طالبان تازه قدرت رو به دست گرفته طالبان ۲۷ ساله که در افغانستان حکومت میکنه تمامی مسئولین دولتی خصوصا پشتونها همه از نیروهای جهادی و طالب هستند بدون شک و گرنه به هیچ وجه حکومت ظرف یک هفته تحویل داده نمیشه چه برسه به کودتا یا جنگ فراگیر پس همه چیز حساب شده و دقیق از پیش تعیین شده توسط خود آمریکا بود بدون هیچ شکی

  • دوست

    همه چیز از پیش تعیین شده بود هر دو جناح آمریکایی هستند هم دولت افغانستان و هم طالبان فقط قدرت عوض شده و گرنه همه با تصمیم و نتیجه نهایی آمریکا صورت گرفته

  • بینام

    آدم نمیتونه حدف بزنه