کد مطلب: ۹۷۹

انتقال گاز ایران از دریا به هند؛ تنبیه تهران برای اسلام‌آباد

یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: انتقال گاز ایران از طریق دریا به هند، تنبیهی است که تهران برای اسلام‌آباد به علت کوتاهی در تکمیل پروژه خط لوله صلح در نظر گرفته است. یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: تهران از طریق آغاز یک پروژه جدید انتقال

یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: انتقال گاز ایران از طریق دریا به هند، تنبیهی است که تهران برای اسلام‌آباد به علت کوتاهی در تکمیل پروژه خط لوله صلح در نظر گرفته است.

یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: تهران از طریق آغاز یک پروژه جدید انتقال گاز به عمان و هند، قصد دارد تا اسلام‌آباد را به علت کوتاهی در تکمیل خط لوله 781 کیلومتری در خاک پاکستان بر اساس قرارداد انتقال گاز ایران به این کشور، تنبیه کند.

سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند و یوسف بن علوی عبدالله وزیر امور خارجه عمان به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در روز 28 فوریه در دهلی نو با یکدیگر ملاقات کردند و در مورد پروژه 4 تا 5 میلیارد دلاری انتقال گاز از طریق دریا که پاکستان را دور می‌زند، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در این‌باره گفت: ما هیچ اطلاعی در مورد هرگونه جایگزینی برای این چنین پروژه‌ای نداریم.

وی افزود: خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تعهدات قراردادی برای هر دو طرف ایجاد کرده است که به محض پایان یافتن تحریم‌ها می‌تواند اجرایی شود.

مبین صولت مدیر شرکت ملی گاز پاکستان از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.

به گفته این مقام ارشد پاکستانی، ایران پس از اینکه پاکستان به تعهدات خود در زمینه تکمیل خط لوله در زمان مقرر کوتاهی کرد، گام‌هایی برداشته است.

بر اساس توافق، پاکستان باید 781 کیلومتر خط‌ لوله انتقال گاز از نقطه صفر مرزی 2 کشور تا منطقه نواب‌شاه تا دسامبر 2014 احداث کند اما این کشور هیچ اقدامی برای احداث زیرساخت‌های این خط لوله انجام نداده است.

در صورتی که پاکستان به تعهدات خود عمل نکند، پس از مهلت تعیین شده، باید به ایران ماهانه 200 میلیون دلار خسارت بپردازد.

این اتفاقات زمانی رخ داد که دولت پاکستان کمک مرموز 1.5 میلیارد دلاری از عربستان دریافت کرد، اما دولت پاکستان می‌گوید به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، توانایی تامین سرمایه 1.8 میلیارد دلاری مورد نیاز برای تکمیل این خط لوله را ندارد و هر زمان که تحریم‌ها برداشته شود، اسلام آباد در مدت 18 ماه به تعهدات خود برای تکمیل این خط لوله عمل خواهد کرد.

همچنین پاکستان از ایران درخواست کرده است تا با توجه به بند پرداخت جریمه از طرف دولت کوتاهی‌کننده در تکمیل این پروژه پس از موعد دسامبر 2014، از دریافت خسارت از این کشور خودداری کند.

ایران می‌گوید، پاکستان توافقنامه خرید و فروش گاز با ایران را در میانه تحریم‌ها به امضا رسانده و روسای جمهور 2 کشور زمانی به طور مشترک در مراسم افتتاحیه این پروژه شرکت کردند که تحریم‌ها شدیدتر بوده است،اما زمانی‌که دولت جدید پاکستان بر سر کارآمد به بهانه تحریم‌ها عملا این پروژه را رها کرده است.

این اقدام پاکستان، مقامات ایران را نسبت به تکمیل این پروژه مایوس کرده است، از اینرو آنها تصمیم گرفته‌اند تا این پروژه را با پروژه انتقال گاز به عمان و هند جایگزین کنند.

این مقام آگاه در ادامه افزود: هشدار دهنده‌ترین بخش این موضوع این است که بر اساس قرارداد پروژه انتقال گاز به عمان و هند، ایران از پارس جنوبی به هند گاز صادر خواهد کرد، مکانی که قرار بود در ابتدا گاز تولیدی آن به پاکستان صادر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.