کد مطلب: ۳۳۵۰۹۳

مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۷

فریب یارانه‌ای در دوره انحراف هدفمندی یارانه‌ها

فریب یارانه‌ای در دوره انحراف هدفمندی یارانه‌ها

روزنامه ایران به تحلیل اظهارات یارانه‌ای احمدی‌نژاد از منظر کارشناسان مختلف پرداخته است. روزنامه جمهوری اسلامی نیز به گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورد بررسی هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرده است. خراسان در دو گزارش به عدم کاهش قیمت لوازم خانگی و آغاز توزیع دومین سبد حمایتی اشاره کرده است.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « فریب یارانه‌ای » به بررسی اظهارات محمود احمدی‌نژاد از منظر کارشناسان اقتصادی پرداخته است. رئیس‌جمهور سابق در جمع مردم سنندج اظهار کرده بود که می‌شود یارانه فعلی را 20 برابر کرد و به مبلغ 900 هزار تومان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با ایران اعتقاد دارد که مردم باید بدانند این اظهارات احمدی‌نژاد به لحاظ علمی هیچ پایه اقتصادی ندارد و عوامانه است. وی اظهار می‌کند که آنچه اکنون لازم است اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های نقدی و یارانه پنهان سوخت است و باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

اما محمود خاقانی، کارشناس ارشد انرژی نیز در گفتگو با ایران خطاب به احمدی‌نژاد عنوان می‌کند که محض رضای خدا سکوت کن! وی اعتقاد دارد در اقتصاد ایران به هیچ وجه امکان 20 برابر کردن یارانه‌ها وجود ندارد و صلاح کشور هم این نیست. حتی با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هم این امکان ایجاد نخواهد شد.

میثم موسایی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با ایران می‌گوید: یارانه‌ها صدها هزار میلیارد تومان هزینه دارد و تقریبا دو برابر بودجه پیش‌بینی‌شده برای سال آتی است. دولت باید از کجا بیاورد؟ همچنین نرسی قربان، یکی دیگر از کارشناسان انرژی اعتقاد دارد که حتی اگر قیمت تمام حامل‌های انرژی هم آزاد شود، باز هم امکان 20 برابر شدن یارانه‌ها وجود ندارد. این موضوع در تجربه کشورهای موفق به هیچ عنوان دیده نمی‌شود.

اما روزنامه جمهوری اسلامی نیز در گزارشی یارانه‌ای به نتیجه پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخته است. هسته پژوهشی مجلس که به « بررسی پنج‌ماهه عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها » پرداخته بود، عنوان می‌کند که وصولی این طرح در 5ماهه نخست سال جاری 37 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 18 هزار میلیارد آن به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی اختصاص یافته است.

در واقع این گزارش موید آن است که درآمد شرکت‌های مختلف مشمول هدفمندی یارانه‌ها بیش از مقدار یارانه‌ای بوده که به صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت شده است.

جمهوری اسلامی در توضیح بیشتر می‌نویسد: بر این اساس عملکرد وصولی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی 105 درصد، شرکت گاز 80 درصد، شرکت توانیز 74 درصد و شرکت آب و فاضلاب تنها 7 درصد بوده است، همچنین پرداختی شرکت پخش فرآورده‌ها 84 درصد، شرکت گاز 43 درصد، شرکت توانیر 70 درصد و شرکت آب صفر درصد بوده است.

روزنامه خراسان نیز به خبر « توزیع دومین بسته حمایتی » اشاره کرده است. خراسان اشاره می‌کند که در دور اول اعطای سبد حمایتی به تمامی اقشار تحت پوشش کمیته‌امداد، بهزیستی و بازنشستگان و کارمندان خود (با درآمد زیر سه میلیون تومان) صورت گرفت. این در حالی است که کارگران بخش خصوصی هنوز این بسته را در دور اول دریافت نکرده‌اند.

آن‌گونه که خراسان روایت کرده بسته حمایتی کارگران به اتمام رسیده و نوبت به گروه‌های دیگر جامعه است. با این حال تمام مراکز امدادی و بهزیستی بعد از اتمام این دوره آماده ثبت نام از جاماندگان هستند. این روزنامه اشاره می‌کند دولت همواره برای شناسایی افراد مشمول در بخش خصوصی و کارگری مشکل داشته است و اکنون نیز به‌نظر می‌رسد تاخیر در پرداخت بسته حمایتی به کارگران غیردولتی به همین دلیل است.

خراسان در خبر دیگری به موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی پرداخته و اشاره می‌کند که « کاهش قیمت لوازم خانگی فقط در تیتر خبر » است. لازم به ذکر است که پیش‌تر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داده بود.

با این حال، خراسان روایت می‌کند که کاهش قیمت قابل ملموسی در بازار وجود ندارد. این روزنامه به نقل از یکی از فروشندگان می‌نویسد: با اینکه اعلام شده روز شنبه کاهش قیمت لوازم خانگی را خواهیم داشت، اما افزایش 20 درصدی قیمت‌های برند «الکترواستیل» را روی سایت آن شاهد بودیم. «اسنوا»، «دوو» و «بوتان» قرار بود از روز شنبه 10 درصد کاهش قیمت داشته باشند اما هیچ‌کدام کاهش قیمت ندارند، فقط برند «دوو» روی سایت کاهش قیمت دارد.

این روزنامه به نقل از رئیس اتحادیه لوازم خانگی بجنورد ادامه می‌دهد: با این که اعلام شده کاهش 10 تا 15 درصدی لوازم خانگی را خواهیم داشت اما از روز شنبه که اولین روز از اجرای این طرح است، شرکت های تولیدی هیچ گونه کاهش قیمتی نداشتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درامد دولت روحانی از محل هدفمندی یارانه‌ها سالانه بیش از ۸۴هزار میلیارد تومان بوده که فقط ۳۷هزارمیلیاردتومانش را تحت عنوان یارانه ی نقدی به مردم داده