کد مطلب: ۲۸۰۸۶۴

کارشناسان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت خودروهای وارداتی در آینده اوج می‌گیرد

قیمت خودروهای وارداتی در آینده اوج می‌گیرد

گمانی‌زنی‌ها از افزایش نرخ دلار در نیمه دوم سال جاری حکایت دارد و همین کافیست تا کارشناسان خودرویی بگویند در نیمه دوم سال جاری قیمت خودروهای وارداتی اوج خواهد گرفت.

رئیس سابق انجمن واردکنندگان خودرو درباره چشم‌انداز بازار خودروهای وارداتی به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی که قرار باشد تمام مولفه‌های اقتصادی روند افزایشی را به خود بگیرند جهش قیمت خودروهای وارداتی غیرممکن نیست. متاسفانه مسئولان چشم‌هایشان را به روی واقعیت بسته‌اند و مداما قصد دارند که بازار را با برخی حساب و کتاب‌های جبری و انتظامی کنترل کنند، درحالی که پیاده‌سازی چنین اقداماتی ممکن نیست.

فرهاد احتشام‌زاد در ادامه اظهار می‌کند: ما در اقتصاد قوانین مختلف داریم. اقتصاد به گونه‌های مختلفی همچون بازار آزاد، انحصاری و رقابتی تعریف می‌شود و قوانین‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین اگر مدیریت اقتصاد انحصاری جوابگو بود در این 40 سال توانایی مبارزه با فساد را داشتیم و با وجود نهادهای امنیتی جلوی این نوع اقدامات نابه‌هنجار را می‌گرفتیم و اجازه نمی‌دادیم تا کالاهای قاچاق مانع رشد صنایع کشورمان شوند.

رئیس فدراسیون واردات به ماحصل قرارداد پژو و رنو اشاره می‌کند و می‌افزاید: طی چند سال گذشته مقام‌های مسئول جزئیات قراردادهای پژو و رنو را کتمان می‌کردند، از آن سو ما نسبت به نرخ‌گذاری دلار و همچنین فسادهایی که در بدنه دفتر مقررات صادرات و واردات در حال رخ دادن بود، تذکراتی دادیم اما دولتمردان موضع نابه‌خردانه را در پیش گرفتند.

به گفته او، تا زمانی که تمام تصمیم‌گیری‌ها بدون دخالت بخش‌خصوصی و پشت درهای بسته اتخاذ شود، وضعیت به همین منوال ادامه خواهد یافت.

از سوی‌دیگر یک کارشناس دیگر بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کند: قیمت خودروهای وارداتی در آینده اوج می‌گیرد.

فربد زاوه درباره چشم‌انداز قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: چنانچه قرار باشد دلار 10 هزار تومانی مبنای محاسبه قیمت خودروهای وارداتی قرار گیرد در آینده شاهد افزایش قیمت چشم‌گیر خودروهای خارجی خواهیم بود. امروز با اعمال برخی محدودیت‌ها قیمت سانتافه 2018 به مرز 500 میلیون تومان می‌رسد بنابراین اگر واردکنندگان خودرو در آینده قیمت کالاهای سرمایه‌ای خود را با نرخ آزاد مورد محاسبه قرار دهند میزان جهش قیمت‌ها چند برابر امروز خواهد شد.

او در ادامه عنوان می‌کند: امروز به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها بوده و هستیم. تا زمانی که قرار باشد تمام اقدامات به طور دستوری و انتظامی تعیین شود ما شاهد آشفتگی قیمت‌ها خواهیم بود. به عقیده ما زمان دخالت تعزیرات حکومتی و تنبیه‌های این چنینی گذشته است. این اقدام‌ها این چنینی تنها تنش‌ها را در بازار افزایش می‌دهد که در نهایت منجربه نارضایتی مردم می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.