کد مطلب: ۳۹۱۷۱۵

اولتیماتوم ۱۵ روزه مالیاتی به پزشکان

اولتیماتوم 15 روزه مالیاتی به پزشکان

سرانجام پس از چندین سال، تمام فعالان جامعه پزشکی کشور مکلف شدند که دستگاه‌های کارتخوان را در مطب‌های خود نصب کنند و تا 23 مرداد مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ثبت‌نام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روابط عمومی سازمان امور مالیاتی به نقل از مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی روز گذشته اعلام کرد که صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا 23 مردادماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ثبت‌نام کنند.

به‌گفته علی رستم براساس تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 و ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه فعالان این حوزه که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شده‌اند نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال 1398 اقدام کنند.

براین اساس کلیه صاحبان این مشاغل باید برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کنند و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

مؤدیان هنگام مراجعه به سامانه الکترونیکی مذکور وارد سامانه ثبت‌نام الکترونیک طرح جامع مالیاتی (کد اقتصادی) شده و در قسمت سایر خدمات با انتخاب گزینه «ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی» می‌توانند مشخصات پایانه فروشگاهی خود را ثبت کنند.

گفتنی است نمایندگان مجلس در قالب بررسی قانون بودجه، استفاده از دستگاه‌های کارتخوان را از ابتدای سال‌جاری برای جامعه پزشکی تکلیف کردند و پس از گذشت چهارماه از سال اکنون سامانه‌های مورد نیاز برای این کار در سازمان امور مالیاتی آماده شده است. مجلس در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب دو بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان بانکی) و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت ۱۰ درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی‌الحساب مالیات کرد.

رسیدی که متفاوت است

هم‌اکنون با کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان بانکی یک رسید به دارنده کارت داده می‌شود، ولی رسیدهایی که در کارتخوان پزشکان داده می‌شود متفاوت است، چرا که علاوه برتمام مؤلفه‌ها یک رسید بانکی، یک شناسه مالیاتی هم دارد که مراجعه‌کنندگان با اسکن این کد می‌توانند اطلاعاتی نظیر نام پزشک یا مرکز درمانی، مبلغ و تعرفه را مشاهده کنند.

در سامانه‌ای که در سازمان امور مالیاتی طراحی شده است روی دستگاه‌های کارتخوان بانکی پزشکان یک نرم افزار مالیاتی نیز نصب می‌شود که اطلاعات تراکنش‌های آنها را در اختیار دستگاه مالیاتی قرار می‌دهد.

تشویق پزشکان

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که در صورتی که برخی پزشکان نسبت به نصب دستگاه کارتخوان اقدام نکنند یا از نصب نرم افزار مالیاتی روی دستگاه‌های موجود سرباز زنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق گفته‌های مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی، در قانون برای پزشکان تشویق و تنبیهاتی پیش‌بینی شده است. پزشکانی که در مهلت قانونی دستگاه‌های کارتخوان را نصب کنند تا دو سال از 10 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند. آنهایی که زیربار نصب دستگاه‌های پوز نروند هم باید 2 درصد از مجموع درآمد خود را به‌عنوان جریمه به سازمان مالیاتی بپردازند.

آنگونه که رستم اعلام می‌کند درمجموع 130 هزار پرونده مالیاتی از پزشکان در سازمان مالیاتی وجود دارد که اختلاف زیادی با تعداد پزشکان مشمول مالیات ندارد. طبق قانون پزشکان حقوق‌بگیر در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از شمول این قانون معافند. به گفته وی، اکثر پزشکان مالیات قانونی خود را می‌پردازند. در سال‌های اخیر در خصوص مالیات پزشکان اعداد و ارقام متفاوتی اعلام شده است به طوری که مالیات قابل پرداخت این بخش از اصناف بین 700 تا 6 هزار و 700 میلیارد تومان اعلام شده است.

در سال گذشته مالیات بر درآمد افراد و مشاغل حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۱۶ درصد از کل درآمدهای مالیاتی عمومی را شامل می‌شد. مالیات پیش‌بینی شده کارکنان دولت در سال‌جاری 7 هزار میلیارد تومان و سهم کارکنان بخش خصوصی برابر با ۶,۰۰۰ میلیارد تومان است. اصناف و مشاغل نیز مالیاتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنند. مالیات مستغلات هم 1.5 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.