کد مطلب: ۳۱۲۳۸۶

اولين رشد بورس در هفته

اولين رشد بورس در هفته

بازار سهام كه روزهاي شنبه و يكشنبه افت كرده بود، روز دوشنبه به مسير رشد بازگشت. دوشنبه، در اولين روز افزايش بورس در هفته، شاخص بيشتر از 5 هزار و 700 واحد رشد كرد، اما افت و خيزهاي اخير ريسك بازار را افزايش داده است.

بازار سهام كه روزهاي شنبه و يكشنبه افت كرده بود، روز دوشنبه به مسير رشد بازگشت. دوشنبه، در اولين روز افزايش بورس در هفته، شاخص بيشتر از 5 هزار و 700 واحد رشد كرد، اما افت و خيزهاي اخير ريسك بازار را افزايش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته شاخص كل شاهد افزايش بود؛ به‌طوري كه تا دقايق پاياني، معاملات رشد را تجربه كرد و پس از ۵۷۲۳ واحد افزايش تا رقم ۱۸۰ هزار و ۵۴۹ واحدي پيش رفت. شاخص كل هم‌وزن نيز پس از ۲۶۴ واحد رشد تا رقم ۲۸ هزار و ۷۱۴ واحدي افزايش يافت. شاخص آزاد شناور ۶۰۱۱ واحد تقويت شد و به تراز ۱۹۳ هزار و ۲۷ واحدي رسيد.

شاخص بازار اول و بازار دوم نيز هر يك به ترتيب ۴۶۱۲ و ۹۷۸۰ واحد رشد كردند. فولاد مباركه اصفهان، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس و ملي صنايع مس ايران هر يك به ترتيب ۴۵۰، ۳۳۰ و ۳۰۰ واحد تاثير مثبت روي نوسانات شاخص بازار داشتند.

دوشنبه در گروه محصولات شيميايي رشد يك دست بسياري از نمادها را شاهد بوديم. تاپيكو، پتروشيمي پارس، پتروشيمي شازند، پتروشيمي زاگرس، پتروشيمي غدير و گسترش نفت و گاز پارسيان تنها بخشي از شركت‌هايي بودند كه در اين گروه تا مرز پنج درصد افزايش قيمت را در سهام‌شان تجربه كردند. در گروه بانك‌ها و موسسات اعتباري نماد شركت‌هاي بانك ملت، بانك تجارت و بانك صادرات ايران، بانك دي و بانك خاورميانه از جمله نمادهايي بودند كه رشد قيمت را تجربه كردند.

اين نمادها از سه تا مرز پنج درصد شاهد رشد قيمت بودند. اما در طرف مقابل نماد بانك پارسيان صف فروش را تجربه كرد و پنج درصد در آخرين قيمت معامله خود را نشان داد. در گروه فلزات اساسي نيز شرايط بار ديگر افزايشي شد و سهام‌هاي بسياري بودند كه تا مرز پنج درصد رشد قيمت را تجربه كردند.

در گروه فلزات اساسي حجم معاملات ۲۹۴ ميليون سهم و اوراق مالي به ارزش حدود ۱۴۰ ميليارد تومان رسيد و در گروه محصولات شيميايي حجم معاملات به رقم ۲۰۲ ميليون سهم دست يافت و حجم معاملات رقم ۱۱۰ ميليارد تومان را تجربه كرد. خودرويي‌ها جزو گروه‌هايي بودند كه يك‌باره چرخش كردند و بيشتر نمادهايشان نزديك به پنج درصد رشد قيمت را رقم زدند.

البته نمادهايي همچون فنرسازي زر، موتورسازان تراكتورسازي ايران و توليد محور خودرو از جمله نمادهايي بودند كه قيمت‌شان كاهش پيدا كرد. در عين حال نفتي‌ها روز گذشته رشد يك‌دستي را تجربه كردند و برخي نمادهايشان صف خريد را داشتند. همچنين ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۹۴۵ ميليارد تومان رسيد كه اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۲.۸ ميليارد سهم و اوراق مالي طي ۲۱۵ هزار و ۸۴۷ نوبت دادوستد بود.

با متخلفان بورس برادرخواندگي نداريم

مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس با بيان اينكه در تخلفات مربوط به دستكاري قيمت‌ها با هيچ فردي، برادرخواندگي و تعارف نداريم، گفت: جلسه با دادستان عمومي و انقلاب تهران براي گسترش همكاري‌ها و نظارت بيشتر برگزار شده و درباره موضوع خاصي نبوده است.

محسن خدابخش درگفت‌وگو با ايرنا درباره نشست مشترك دادستان عمومي و انقلاب تهران با مديران بازار سرمايه افزود: درباره موضوع نشست مشترك با دادستان، در برخي موارد سوءبرداشت انجام شده در حالي كه يك نشست عادي براي همكاري بوده است. وي درباره تشكيل 75 پرونده مجرمانه درباره تخلفات بورسي گفت: اين پرونده‌ها مربوط به تخلفات برخي ناشران، نهادهاي مالي، صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و بقيه بوده است.

خدابخش درباره تخلفات مربوط به دستكاري قيمت‌ها اضافه كرد: در برخورد با تخلفات، اهمال و تعارف وجود ندارد و هرگاه تخلفي انجام شود به سرعت رسيدگي مي‌شد.

وي درباره ادعاهاي مربوط به تخلفات يك صندوق سرمايه‌گذاري در روزهاي گذشته و نقش آن در ايجاد صف‌هاي فروش و افت شاخص گفت: نگاهي به سايت مديريت فناوري بورس تهران (http: //www.tsetmc.com) نشان مي‌دهد، سهم اشخاص حقوقي و اشخاص حقيقي از خريد و فروش چه ميزان بوده است.

به گفته وي، بررسي‌ها مشخص مي‌كند حقوقي‌ها بيشترين خريد را انجام داده‌اند. خدابخش ادامه داد: اگرچه بر عملكرد حقوقي‌ها بايد نظارت بيشتري باشد، اما نبايد اين تلقي ايجاد شود كه حقوقي‌ها هيچ سهمي را نفروشند.

مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: اگر حقوقي‌ها به ايجاد صف‌هاي فروش دامن بزنند، سازمان بورس به آنها تذكر مي‌دهد و اگر تخلف كرده باشند به نهادهاي ذي‌ربط معرفي مي‌شوند.

منبع:‌ روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.