خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۰۲۶۴

اوکراین همچنان مسیر ترانزیت گاز به اروپا می‌ماند

اوکراین همچنان مسیر ترانزیت گاز به اروپا می‌ماند

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین در برلین مساله آتش‌بس در شرق این کشور و پروژه خط لوله نورد استریم 2 برای انتقال گاز روسیه به اروپا را بررسی کردند و مرکل تاکید کرد که اوکراین مسیر ترانزیت گاز به اروپا باقی می‌ماند.

صدراعظم آلمان پس از این دیدار که عصر روز سه شنبه انجام شد، گفت که به پوروشنکو اطمینان داده باوجود پروژه خط لوله 'نورد استریم -2' برای انتقال گاز روسیه به شمال اروپا از مسیر دریای بالتیک، اوکراین همچنان مسیر ترانزیت گاز باقی خواهد ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکل تاکید کرد: پروژه نورد استریم -2 بدون شفافیت و توضیح درباره نقش اوکراین در زمینه ترانزیت گاز ممکن نیست.

وی با بیان اینکه به دقت به نگرانی‌های رئیس جمهوری اوکراین گوش داده، افزود: حقیقت این است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم با اجرای پروژه نورد استریم -2، اوکراین دیگر در ارتباط با ترانزیت گاز هیچ اهمیتی نداشته باشد.

پوروشنکو در گفتگو با روزنامه اقتصادی 'هندلزبلات' آلمان ابراز نگرانی کرده بود که اجرای خط لوله گاز جدید از مسیر دریای بالتیک، موجب محاصره اقتصادی و انرژی اوکراین شود.

آژانس فدرال امور دریایی و منابع آبی آلمان هفته گذشته اجرای پروژه جنجالی احداث خط انتقال گاز نورد استریم 2 را تائید کرد و به این ترتیب همه موانع قانونی ساخت بخش 31 کیلومتری آن در منطقه اقتصادی ویژه این کشور از بین رفت.

ماه ژانویه 2018 نیز مقامات آلمان با ساخت بخشی از خط لوله در آب‌های سرزمینی این کشور موافقت کرده بودند.

پروژه 1200 کیلومتری خط لوله نورد استریم 2 که قرار است گاز را مسقیم از مسیر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند، هنوز باید به تائید روسیه، فنلاند، سوئد و دانمارک برسد.

شرکت نورد استریم 2 اعلام کرده، انتظار دارد مجوزهای لازم در سال جاری میلادی (2018) صادر شود.

خط لوله نورد استریم یک از سال 2011 مورد بهره برداری قرار گرفته و این درحالی است که کشورهای شرق اروپا و منطقه بالتیک در خصوص اجرای مرحله دوم پروژه، نظر موافقی با آلمان ندارند و نگرانند ساخت آن سبب نفوذ بیشتر روسیه بر بازار انرژی اروپا شود و درآمدهای اوکراین از محل دریافت حق ترانزیت گاز را نیز قطع کند.

آمریکا نیز مدعی شده این پروژه مورد حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است که افزون بر جنبه اقتصادی، ابزار سیاسی به شمار می‌رود.

این درحالی است که آلمان به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز روسیه در اروپا، این پروژه را موضوعی اقتصادی مورد حمایت پنج شرکت غربی می‌داند و مخالفت‌های ژئوپولیتیک را رد کرده است.

مرکل در کنفرانس خبری با پوروشنکو در خصوص اوضاع شرق اوکراین نیز گفت: پس از چهار سال مناقشه آتش بس واقعی همچنان وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه دوشنبه شب در این باره با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کرده، افزود: همچنان برای تبادل اسرا و اجرای آتش بس تلاش می‌کنیم.

صدراعظم آلمان با اشاره به طرح این کشور و فرانسه برای آتش بس در شرق اوکراین گفت: ما نمی‌توانیم دست از تلاش‌های خود برداریم، زیرا این مساله با جان مردم و سربازان ارتباط دارد. برلین تلاش می‌کند ماموریت صلحبانی سازمان ملل در شرق اوکراین را در سال جاری میلادی تضمین کند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه پیشین آلمان در این خصوص تاکید کرده بود که ماموریت مسلحانه و نیرومند صلحبانی سازمان ملل در سراسر مناطق مورد مناقشه یک راه حل منطقی خواهد بود.

پوروشنکو نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به برلین اندک زمانی پس از تشکیل دولت جدید ائتلافی در آلمان، بار دیگر روسیه را متهم کرد که دست داشتن خود در حوادث شرق اوکراین را پنهان می‌کند.

وی افزود: کی یف انتظار 'رفتار متمدانه تری' از طرف مسکو در اجرای توافق مینسک دارد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از آلمان به علت به رسمیت نشناختن انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه و همچنین تقویت روابط تجاری با اوکراین سپاسگزاری کرد.

جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت انجام شد، اما غرب آن را رد کرده و غیرقانونی خوانده است.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری با دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار در کناره دریای سیاه قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.