کد مطلب: ۳۹۲۰۲۲

اکونومیست این هفته چه موضوعاتی را بررسی کرد:

نخست‌وزیری بوریس جانسون چه پیامدهایی دارد؟ / دلایل کاهش نرخ بهره در آمریکا

نخست‌وزیری بوریس جانسون چه پیامدهایی دارد؟ / دلایل کاهش نرخ بهره در آمریکا

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود که در 27 جولای منتشر شده، به دو موضوع پیامدهای نخست‌وزیری بوریس جانسون و دلایل کاهش نرخ بهره در آمریکا پرداخته است.

تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق اقتصاد این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد و منجر به کاهش ارزش پوند می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست سرمقاله نسخه جهانی خود در 27 جولای را به موضوع نخست‌وزیری بوریس جانسون اختصاص داده و می‌نویسد: از زمان برگزاری رفراندوم در بریتانیا و رای به خروج از اتحادیه اروپا، این سومین باری است که نخست‌وزیری از حزب محافظه‌کار زمام امور را در دست می‌گیرد.

در حالی که بوریس جانسون وعده خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق را داده، پارلمان بریتانیا در تلاش است از آن جلوگیری کند. این مساله می‌تواند به تقابل نخست‌وزیر و پارلمان منجر شود.

به نظر می‌رسد خروج از چنین بحرانی مستلزم برخوداری از مهارت فوق‌العاده سیاسی است. حزب حاکم اما با انتخاب یک پوپولیست به عنوان رهبر جدید که به نظر نمی‌رسد از چنین مهارتی برخوردار باشد، دست به قمار بزرگی زده است.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند که نمایندگان پارلمان باید از این مساله جلوگیری کنند. چرا که برگزیتِ بدون توافق از یک‌سو دموکراسی را به حالت تعلیق درمی‌آورد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا را با ریسک مواجه خواهد کرد. این نه تنها خیانت به کشور است بلکه به معنای پایان حزب محافظه‌کار در بریتانیا هم خواهد بود.

چرا فدرال‌رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد؟

اکونومیست در مطلب دیگری به دلایل کاهش نرخ بهره در آمریکا آن هم پس از 10 سال می‌پردازد.

در حالی که در ابتدای سال جاری میلادی انتظار می‌رفت بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ بهره را ادامه دهد، در ماه مارس با تغییر رویکرد، نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت و این سیگنال را به بازارها ارسال کرد که اقتصاد این کشور در حال بیمار شدن است.

در ماه ژوئن به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد آهسته شدن رشد اقتصادی جهان و تشدید جنگ تجاری، مواضع بانک مرکزی به طور کامل تغییر کرد. در نشست دو روزه فدرال‌رزرو، که به زودی برگزار می‌شود بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد تا نرخ بهره را 25 واحد کاهش دهد یا 50 واحد.

حال و روز اقتصاد آمریکا این روزها به‌گونه‌ای نیست که این سیاست انبساطی را توجیه کند. در ماه گذشته میلادی 224 هزار شغل در آمریکا ایجاد شد؛ یک‌سوم بیش از میزانی که پیش‌بینی شده بود. نرخ بیکاری به 3.7 درصد رسیده است که کمترین سطح طی 50 سال گذشته محسوب می‌شود. شاخص بورس هم در سال جاری رشد 20 درصدی را تجربه کرده است. با این حال اگرچه برخی از روسای بانک‌های فدرال‌رزرو منطقه‌ای در مورد لزوم کاهش نرخ بهره تردید دارند، اما سیاستگذاران هم حق دارند نگران برخی خطرات باشند.

یکی از این خطرات آهسته شدن رشد اقتصادی جهان است. صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز خود را از رشد اقتصادی جهان در سال‌های 2019 و 2020 کاهش داده است. در عین حال، رشد اقتصادی چین به کمترین سطح سه دهه گذشته رسیده است.

از سوی دیگر، عدم اطمینان در مورد جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ منجر به کاهش شاخص اعتماد تجاری و رکود سرمایه‌گذاری‌های داخلی شده است.

در نهایت نرخ تورم آمریکا 1.6 درصد گزارش شده که این رقم کمتر از نرخ هدف‌گذاری‌شده از سوی بانک مرکزی، یعنی دو درصد است. همه این‌ها خبر از رکود اقتصادی قریب‌الوقوع می‌دهد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.