کد مطلب: ۸۰۰۱۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار واقعی در سایه عددسازی اداری!/ وعده ایجاد یک میلیون شغل دردسرساز شد

آمار واقعی در سایه عددسازی اداری!/ وعده ایجاد یک میلیون شغل دردسرساز شد

دولت بر تحقق یک ادعای خود در سال قبل اصرار می‌ورزد؛ وعده ایجاد یک میلیون شغل. همین موضوع واکنش تند یک مقام اقتصادی در دولت روحانی را به دنبال داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اینکه یک هفته‌ای از اعلام نرخ بیکاری زمستان 1401 می‌گذرد اما کماکان انتقادات به آنچه دولت از نرخ اشتغال و بیکاری سر می‌داد و آنچه داده‌های آماری نشان می‌دهند، ادامه دارد. برخی می‌گویند دولت عددسازی اداری را در پیش گرفته که در نهایت کارشناسان را از ارائه تحلیلی درست و واقع‌بینانه از تحولات اقتصادی محروم می‌سازد.

با این وجود، به‌تازگی رئیس جمهوری در نشستی که با فعالان اقتصادی داشته، گفته است: «به دنبال آمارسازی در اقتصاد نیستیم؛ هرچه اعداد و ارقام شفاف‌تر باشند، مردم هم می‌توانند بهتر فعالیت‌های اقتصادی انجام بدهند.» گفته‌ای که پیش از این از زبان مقامات اقتصادی هم شنیده شده بود.

اطلاعاتی که مرکز آمار ایران حدود یک هفته پیش از آنها رونمایی کرد، سوالاتی را برای اهل فن ایجاد کرده است. گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری زمستان 1401 است. در این گزارش آمده است که نرخ بیکاری به 9.7 درصد رسیده است. این در حالیست که در تابستان و پاییز همین سال نرخ بیکاری در کانال 8 درصد قرار داشت. در حالی این شاخص اقتصادی با افزایش همراه بوده که تا قبل از آن دولت بارها از کاهش 0.7 درصدی نرخ بیکاری دم زد و آن را دستاورد خود خوانده بود.

اما دولت بر تحقق یک ادعای دیگر خود نیز اصرار می‌ورزد؛ وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال قبل. همین موضوع واکنش تند یک مقام اقتصادی در دولت روحانی را به دنبال داشت.

عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی دولت دوازدهم- در توئیتی نوشته بود: «در واقع به جای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده شده برای یک‌سال، صرفا 26 درصد آن محقق شده است، یعنی 263 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده که کمتر از افراد جویای کار جدید محسوب می‌شود.»

ایجاد یک میلیون شغل؛ وعده‌ای دردسرساز برای دولت‌ها

حواشی مربوط به گزارش فوق مرکز آمار ایران کماکان ادامه دارد. عباس عبدی- فعال سیاسی- نیز در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشته است، بر همین موضوع ایجاد یک میلیون شغل تاکید داشته اما اشاره او به ماجرای وزیر مستعفی کار برمی‌گردد.

اخیرا یک نامه از عبدالملکی در فضای مجازی منتشر شده که در آن علاوه بر اینکه متذکر شده آمار ثبتی وزارت کار از یک میلیون هم گذشته است! در ادامه برای نظارت میدانی بر این کارها خواهان ۵۰ میلیارد تومان شده است.

البته وعده یک میلیونی شغل مسبوق به سابقه است. احمدی‌نژاد هم ادعای ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل در سال را داشت. اما گزارش‌های رسمی حکایت از تحقق تنها 14 هزار شغل در سال را دارند.

عبدی در این یادداشت خود با اشاره به آمارهای گزارش جدید مرکز آمار با طرح این پرسش که آین آمار چه می‌گوید، نوشته است: «در واقع به جای 1.320 میلیون شغل وعده داده شده در سال ۱۴۰۱، فقط ۲۶۳ هزار شغل ایجاد شده است. یعنی ۲۰ درصد آنچه وعده داده شده است؛ اگر مبنا را هم یک میلیون شغل وعده داده شده در انتخابات بدانیم فقط ۲۶ درصد آن محقق شده است. این آمار رسمی کشور است و امیدواریم که مسوولان دولتی از تحلیل آن ناراحت نشوند، زیرا وعده داده‌اند ولی عمل نکرده‌اند.»

بر اساس این گزارش، کارشناسان از دولت می‌خواهند به جای ادامه عددسازی یا آمارسازی به چند سوال مهم پاسخ بدهند اینکه چرا یک میلیون شغل محقق نشده؟ آیا از ابتدا برآورد درستی نداشتند؟ یا مدیران دولت ضعیف هستند؟ یا برنامه قابل قبولی برای تحقق این وعده ندارند؟

در ضمن آنها توجه دولت را به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سال جاری جلب می‌کنند تا جوانان، فارغ‌التحصیلان و زنان که صاحب نظران می‌گویند گرفتار تورم بالای 40 درصد هستند، از این رنج رهایی یابند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.