کد مطلب: ۳۴۳۳۱۷

ایران، در لیست مقاصد برتر گردشگری در سال ۲۰۱۹

ایران، در لیست مقاصد برتر گردشگری در سال ۲۰۱9

از دید روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، ایران پس از شهر هنگ‌کنگ و بالاتر از شهر هیوستون در رتبه چهل و پنجمین مقصد برتر سال ۲۰۱۹ برای گردشگران جای گرفته است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی، ۵۲ مقصد برتر گردشگری را برای سال ۲۰۱۹ معرفی کرده است. از دید این روزنامه آمریکایی، ایران پس از شهر هنگ‌کنگ و بالاتر از شهر هیوستون در رتبه چهل و پنجمین مقصد برتر برای گردشگران جای گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این فهرست «پورتوریکو»، دهکده تاریخی «هامپی» در هند، شهر ساحلی «سانتا باربارا» در کالیفرنیا، «پاناما» و «مونیخ» در آلمان به‌ترتیب موفق به کسب عنوان پنج مقصد نخست گردشگری در سال ۲۰۱۹ شده‌اند. از معیارهای اصلی انتخاب این فهرست می‌توان به رویداد‌های فرهنگی و هنری که قرار است در سال جاری در این مکان‌ها برگزار شوند، اشاره کرد. نام ایران در حالی در این لیست آمده که روابط سیاسی آمریکا با کشورمان با چالش‌های عمده‌ای روبه‌‌رو است.

روایت روزنامه آمریکایی از ایران

در این مطلب با معرفی ایران به‌عنوان چهل و پنجمین مقصد برتر گردشگری در سال جاری آمده است: «به‌رغم افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، اما جذابیت ایران بر هیچ گردشگر ماجراجویی پوشیده نیست.» این گزارش افزوده است: «بنا‌های تخریب‌شده برجای مانده از ایران باستان، مساجد خیره‌کننده اصفهان و شیراز که قدمت آنها به چند سده قبل باز می‌گردند و نیز بازار بزرگ و کاخ‌ گلستان در مرکز تهران تنها نمونه‌هایی از جذابیت گردشگری ایران هستند». از دلایل دیگری که «نیویورک تایمز» ایران را در لیست خود قرار داده این است که نمایشگاه‌ نقاشی مهمی قرار است در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار و می‌تواند به یک پاتوق جذاب برای جوانان ایرانی نیز بدل شود. در این نمایشگاه انتظار می‌رود ۵۰۰ اثر برتر از هنرمندان سراسر جهان نظیر اندی وارهول، مارک روثکو و آثاری دیده‌نشده از پیکاسو که در انبار این موزه به‌تازگی کشف شده‌اند، به نمایش درآیند. این گزارش تاکید کرده که وزارت خارجه آمریکا همواره به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کند به ایران سفر نکنند، اما گردشگران را منع نکرده و آمریکایی‌ها می‌توانند در چارچوب یک تور برنامه‌ریزی شده به ایران سفر کنند.

سازوکار انتخاب مقاصد

اما همه ساله روزنامه «نیویورک‌تایمز» با استفاده از نظرات کارشناسان گردشگری، عکاسان، و پرسنل خود ۵۲ مقصد جذاب را به گردشگران در سراسر جهان معرفی کند. دبیر سرویس گردشگری «نیویورک‌تایمز» در راستای آشنایی مخاطبان و خوانندگان این روزنامه با سازوکار جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این مقصد‌ها و نحوه انتخاب آنها در مطلبی می‌نویسد: «در ابتدا دبیران میز گردشگری این روزنامه از روزنامه‌نگارانی که در گذشته با «نیویورک‌تایمز» همکاری داشته‌اند درخواست کرده است تا خیره‌کننده‌ترین مقصد‌هایی که پیشتر به آنها سفر کرده‌اند را انتخاب کنند. پس از آن از این افراد خواسته شد تا در مورد مکان‌های مورد علاقه خود مطلبی ۱۵۰ کلمه‌ای بنویسند. پیشنهاد‌ این روزنامه‌نگاران در یک مطلب جمع‌آوری شدند که در سال جاری حجم این مقاله را به بیش از ۷۰ صفحه رسانده‌اند. در برخی از موارد چند نویسنده مقصد‌های مشابهی را پیشنهاد کرده‌‌اند که اغلب به دلیل آن بوده است که در سال ۲۰۱۹ میزبان مراسم‌های خاص و مهمی خواهند بود. از این رو نیویورک‌تایمز بسیار خوش‌اقبال است که با تعداد انبوهی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در سراسر جهان برای نگارش این مقاله همکاری داشته است. در این زمینه همچنین دبیران گردشگری با برخی از افرادی که به مکان‌های مختلفی از جهان سفر داشته‌اند نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.»

اما از این مرحله به بعد یک ماراتن برای رتبه‌بندی فهرست مورد نظر آغاز می‌شود. پرسش اساسی که در این میان مطرح می‌شود آن است که چه تغییری در این مکان‌ها قرار است در سال ۲۰۱۹ رخ بدهد که آنها را به یک مقصد جذاب برای گردشگری بدل می‌کند؛ این تغییرات می‌تواند ساخت یک آسمانخراش هیجان‌انگیز باشد، ساخت زیرساخت‌هایی که دسترسی به این مکان را برای گردشگران آسان‌تر می‌کند و همچنین رویداد‌های سیاسی که می‌تواند به ایمن‌تر شدن آن مقصد برای مسافران منجر شود. در این مقاله همچنین تغییرات آب‌و‌هوایی یک اولویت در نظر گرفته شده است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در چه مکان‌هایی چنین خطری وجود دارد؟ برخی از این مکان‌ها با این تهدید مواجه بوده‌اند، جزایری که در آنها سطح آب دریاها بالا آمده است و برخی از مکان‌های دیگر که بروز توفان‌های پی در پی با قدرت تخریب بالا یک تهدید جدی و محتمل هستند. از سوی دیگر، نقاطی که در آنها زیبایی‌های زمستان در معرض از بین رفتن قرار دارند، نیز جای گرفته‌اند.

اما سابقه نیز از دیگر عوامل مهم دیگر در انتخاب مقاصد توسط «نیویورک تایمز» است؛ چنانکه برخی از مکان‌هایی که در این فهرست جای گرفته‌اند در معیارهای مهمی با پیشرفت‌های قابل‌توجه مواجه شده‌اند. از دیگر فاکتورهای کلیدی تحولات فرهنگی بود که می‌توانست یک مقصد را برای گردشگران به مکانی جذاب در سال ۲۰۱۹ بدل کند؛ سوالاتی نظیر اینکه آیا پدیده‌هایی طبیعی رخ خواهند داد که می‌تواند آنها را به یک نقطه گردشگری برای سال جاری بدل کند؟ آیا این نقاط می‌توانند جایگزینی برای مقصد‌های سنتی گردشگری به شمار آیند؟ در این بین، برخی از مقصد‌هایی که در این مطلب قرار گرفتند در نهایت از فهرست نهایی خط خوردند. قرار گرفتن ایران در لیست «نیویورک‌تایمز» آن هم در شرایطی که تنها چند ماه پیش، آمریکا از برجام خارج شد و بار دیگر، تحریم‌های جدیدی را بر ایران تحمیل کرده است، می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگران بین‌المللی، به ویژه آمریکایی‌ها باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.